Mellan hopp och förtvivlan i livets pussel!

Ja man kastas mellan glädje och sorg rätt tvärt nu. Lika glad som jag var för en månad sedan då fina isar bredde ut sig i vårat område och farsan verkade må helt OK. Lika förtvivlad och ledsen blev jag denna vecka av att se mildvädret få grepp om Västsverige och börja smälta våra fina isar. Men framförallt blev det en stor sorg att få se farsan totalt stänga ned och sluta äta och dricka och bara ligga i sängen. Detta ledde i torsdags till total kolaps och han föll ihop på golvet. Tur jag var hemma och hann instinktivt direkt reagera. Han fick spasmer och blodslem rann ur näsa och mun och han höll på att kvävas men jag sansade mig snabbt och kastade mig ned och fick upp tungan och slemmet ur mun och gav mun mot mun metoden. Efter 2 blås andades han igen och 112 kunde ringas och ambulansen kom inom 4-5 minuter....riktigt snabbt. Jag fick liv i far efter ca 1 minut och då frågar han. Hur är vädret?? Kanske inte det viktigaste i detta läge.

Men han kom snabbt in till NÄL och där ligger han nu i tryggt förvar på MAVA. De misstänkte naturligtvis covid så han är i karantänrum. Men första testen visar negativt på alla slags virusinfektioner inklusive covid. Utan istället beror det säkert i första hand på att han knappt fått i sig varken vätska eller riktig mat på en vecka. Skall tilläggas att far har kronisk hjärtsvikt och njursvikt så det ena ger ju det andra men han har reagerat positivt direkt på dropp och antibiotika behandling. Så diskussionen är redan igång hur vi skall göra med fars boende i fortsättningen. Nu måste åtminstone hemhjälp till jag kan inte längre lita på att han klarar sig helt själv då jag omöjligt kan vara hemma alla dygnets timmar.

Ja hoppet är ju det sista som överger människan så vi hoppas att vården räcker till även denna gång och lagar fars 85 års slitna kropp. Han är en kämpe och vi har ju lovat varandra att vi skall fira min 50 års dag ihop!

Nu över till glädjen i livet nämligen pimpelfiske! För i söndags styrde vi naturligtvis åter kosan mot Dalslands trevliga miljö. Denna gång med ett par helt nybörjare i släptåg. Så val av sjö blev denna gång Åklången vid Håverud. Inte kanske de allra största jättarnas hemvist men väl ändå chans på grova bitar för det spelar ingen roll vilken sjö man väljer i Dalsland så har man stor chans på riktigt grov abborre. Sen att få dem är en helt annan sak.

Men Åklången är en utmärkt nybörjarsjö då det ofta finns gott om aggresivt svarta små krigare.

I söndags var det ännu inte en skymt av något hemskt blidväder utan stabila 15 minusgrader vid ankomst till sjön. Återigen kom vi fram lagom till att solen kämpat sig över trädtopparna och vi kunde stega ut på den 5 cm snötäckta 33-40 cm tjocka kärnisen. Till min förvåning var sjön i stort sett oborrad men kan väl bero på att detta verkligen inte är en känd sjö man åker och hämtar matabborre på. Utan snarare en bra tävlings sjö med mängder med smått och en liten chans på riktig luns. Men idag var målet i första hand att få lära ut pimplandets ädla konst till 2 nya unga förmågor.

Tim och hans lillebror hade hakat på och det var den allra första gången de ens gick ut på en is. Men efter en riktig snabblektion och utlånande av borr och isdubbar var vi igång i dagens första hål.

Ännu en gång verkade vi gå mot ytterligare en solskenshistoria.....men säg den glädje som varar för evigt....blev ju dubbelt tungt sedan under denna vecka.....

Men just i denna stund bara glädje att få se 2 nya invigas i pimplandets ädla konst. Här i färd med att göra sina livs första pimpelhål och lillebror öppnade starkt med 2 abborrar i första hålet.

Men läromästaren själv var lite värre och fick en 7-8 st direkt. Så snart hade vi en vidarekurs ute på isen då storebror ännu inte lyckats få något. Visade lite enkla nybörjar grepp på olika sätt att pimpla och få igång fisken och hur man tänker när man söker över okända sjöar. Och så naturligtvis min specialare, Stridhs sätt att aptera abborreöga och efter att vi gjort det på Tims krok ja då tog det väl 5 sekunder innan han spräckte nollan. Sen rullade det på och vi plockade lite fisk här och där hela gänget. Men som vanligt på Åklången hamnade de flesta i kategorin tusenbröder.

Jag och Anders försökte dock ge oss chansen att överlista de lite bättre men som oftast inte lätt hitta rätt då det troligtvis lever mest pelagiskt de stora aboorrarna i en dylik sjö som denna. Och ekolod ja det får återigen andra hålla på mig om jag så blev garanterad flera över 1,5 kg om jag bara släpade ut ett ekolod så skulle jag ändå avstå. Visst hur spännande som helst att sitta och glo där på en skärm men säger för 1000e gången inget för mig. Pimpel är och förblir för mig det enkla fisket ett borr en skrylla och några spön sen får det räcka. Ger så otroligt mer för mig att fritt få söka över vattenvidderna efter eget huvud och borra upp fisken..

På riktigt grunt vatten vid "de röda buskarna" där far bänt upp åtskiljliga bättre bitar genom åren kom första riktiga karatehugget men precis som vanligt då man inte riktigt var med på noterna utan precis skulle ge upp detta grunda område då man inte hade haft ett pill så kom det plötsligt en bättre som ville äta pirk men skall inte svära på att det var storabborre kunde lika varit gädda. Och då inte ett ytterligare napp kom i detta område på 20 minuter så återgick jag till att fiska på 4-6 m djup som var där merparten av fisken bodde idag.

Var det någon som sa att balanspirk är ett riktigt storabborrebete?? Är skeptisk😅.

Helt makalöst väder igen den gnistrande solen verkar verkligen bosatt sig i Dalsland i år. Ja bättre vinterdagar än så här får man leta efter och är det dessutom som idag helt vindstilla ja då finns det inget bättre. Minus 10 grader känns som +20!

Men återigen gäckade de stora oss utan istället var det denna storlek som dominerade inte de allra minsta tusenbröderna men väl en tusenbroder men hade det varit tävling idag hade det blivit tunga kassar. Fast denna dag fick alla abborrar utom de som fick agera "ögonabborrar" snart sin frihet åter.

Återigen skulle det visa sig att vi gick lite över ån efter vatten för långpromenaden ned till sydänden lönade sig inte...eller kunde gjort det om Anders fått upp sin best.....Har aldrig sett en så styv pimpelklinga böja sig så som Anders i mothugget på denna förmodade storabborre. Men denna gång vann abborren kampen...om det nu var en abborre men annars filmade den gäddan bra....Men 100% säker kan man ju aldrig vara när man ej sett fisken. Vi kan bara konstatera att var det en abborre ja då var den stor. Fast det får hamna i facket...gåtor man aldrig får ett svar på.

Väl tillbaka i slutet av dagen där vi gick på isen för ett par sista hål och sammanfattning av dagen, ja då började det kliva på lite bättre fisk naturligtvis även om det var långt ifrån några jättar så fick man känna lite stramare under sista rycket innan solen åter dalade bakom grantopparna och förkunnade ännu en underbar pimpeldag sitt slut.

Lite stekare på slutet som slapp bli stekare idag utan fick återgå till sitt liv under isen för att kanske få chansen att bli framtida rekordfiskar istället. Trots man inte helt gick in för att plocka smått idag lurade man ändå upp 153 abborrar så Åklången verkar hålla stilen om än inte lika fantastiskt som de första gångerna vi besökte sjön. Men om det varit tävling idag hade nog flera haft 10 kgs vikter ivf.

Och precis som alltid har ju även de finaste dagarna ett slut. Prövade idag för första gången ett Nero borr. Nero sport 130 mm och måste säga efter första testet håller det verkligen måttet. Det finns många bra borr på marknaden men detta var nog ett av de bättre jag provat och för våra isar passade det perfekt. Lättborrat och snabbt genom isen. Men en 100% ig utvärdering av ett isborr kan inte göras förrän efter 15-20 års användning i alla sorters is. För så länge har mina trogna gamla Rantanen fungerat klanderfritt i de flesta typer av is. Mora Nova är ju annars även det en toppmodell men jag måste helt ärligt säga att aldrig varit det där borret jag riktigt trivs med kan inte riktigt säga varför för det bara är så. Men jag kan ändra mig har inte prövat de allra senaste Mora Nova modellerna. Vi har tyvärr is alldeles för kort tid och jag har inte tiden att pimpla lika mycket som förr annars hade jag lätt kunnat lagt några dagar på en riktig seriös jämförelse de olika borren emellan. Men vi är också alla olika individer och alla har olika tycken och smak och behov. Är väl just därför det finns utrymme för så många olika sorter av alla de slag av fiskeprylar på marknaden. Så som ofta är mitt bästa råd pröva dig själv fram till vad du tycker passar bäst för dig och strunta i vad andra tycker!

Sköt om Er därute och ta hand om Er vi har bara ett liv se till att göra något av det medan tid finnes.
Livet är alldeles för kort för att slösas bort framför olika skärmar i en soffa så ut med Er och upptäck vad den Svenska naturen kan ge Er istället.
Bättre medecin än en dag ute i friska luften finns inte. Gärna med pimpelspö i hand!
I morgon bär det iväg igen!

Simma lungt så ses vi på en is nära dig!