Sutarekvällar!

Så kom då lite värme och sol äntligen och det började genast lukta sutare. Så de senaste veckorna har helt ägnats åt sutarefiske på kvällarna. För ett par timmars kvällsfiske är vad jag hinner och mäktar med efter hektiska dagar på shopen så här i corona tider. Ta i trä men än så länge verkar man hålla sig frisk och kry och trots allt flyter det på bra i shopen med en lagom strid ström med kunder som nu har massa tid över till fiske så ingen ko på isen än så länge.
 
Och fiskat får jag gjort nästan som i fornstora dar men som sagt bara korta kvällspass på max 1,5-2,5 h. Sutare fiske är annars där jag fiskat nu betydligt hetare på morgonqvisten men inte faan orkar man upp så tidigt på morgonen nu för tiden så får man ta det onda med det goda och försöka njuta av de kvällstimmar jag har till mitt förfogande.
 
Och återigen är det en kär gammal vän som fått återbesök en liten pittoresk skogssjö som vi härjade i för 20-30 år sedan fick besök igen av mig förra året och det gav mersmak att göra några försök även i år och då innan 1a leken för sutare. (Ja skriver 1a leken för sutare kan leka 2 gånger jag till och med 3 gånger under gynsamma förhållanden under ett år).
 
Så förra måndagen var jag uppe vid sjön för att reka lite och mäska den spotten jag valde och återigen var man ändå lite bekväm och valde platsen till höger om troligtvis Sveriges minsta badplats där vi rensade lite förra säsongen och det såg fortfarande fint ut. Naturligtvis hade jag med mig ett spö och fiskade en halvtimme redan kväll 1 men förväntade mig inget stordåd direkt och som väntat blev det bara några sarvar innan det var dags att trampa hem igen.
 
Kunde inte motstå ännu en solnedgångbild....vackra vyer saknar man inte i varje fall.
 
Redan kväll 2 var det betydligt bättre aktivitet både på fisken och de badande på "Sveriges minsta badplats". Sutare mete för mig är det enkla fiskets fiske. Ett matchspö (kastmete) på 13 fot med ganska mjuk aktion men ändå rejäl ryggrad för att hålla emot sutarna utan att behöva ge någon lina och riskera att de går fast eller att de bräcker tafsen eller liknande. Samt en haspelrulle laddad med 0,26 mm nylon ett litet Wagglerflöte som man kan montera starlight (lysstav) på om man stannar tills det blivit mörkt. Allt bly nere vid tafsen som består av 20 cm nylon i 0,25 mm eller lite tunnare. (Använd dock inte för klena grejor på sutare de är starka fiskar som behöver tas hårt annars riskerar man att de går fast, de kallades inte "lindare" förr i tiden utan orsak)- Men tjockare än 0,26-0,25 till vanligt flötmete är ej nödvändigt. Sen en krok anpassad som vanligt efter ditt krokbete, stort bete större krok, litet bete mindre krok är tumregeln. Fiskar mest med 2-3 majskorn + några maggotar så en krok tex Kamasan wide gape i stl 8-4 funkar fint.
 
Sen kastar man ut dit man tänkt fiska och ställer in så man fiskar på botten med tafsen sen kan man aptera ett litet blyhagel 4-5 cm från kroken som sänker flötet (s.k lyftmetoden) när det är rätt inställt ligger detta hagel på botten och flötet står ändå "rätt" och indikerar minsta napp. Dessutom ligger tacklet mer still med denna metod än om du fiskar "vanligt". (Själv föredrar jag helst köra utan s.k lyftmetod åtminstone när det är lugnt o fint då driftar inte flötet iväg ändå). Ofta är det inga långa kast man gör utan man fiskar max 1-2 spölängder ut i någon lucka i naten.
 
Sedan mäskar jag med 4-5 bollar vanligt grovt brödmäsk samt lite majs + pellets i start brukar vara fullt tillräckligt. För mer info om sutare mete med flöte titta gärna på Mårten Johanssons eminenta film sutaremete på yuotube han har förresten massa bra och informativa filmer kring mete och mycket annat, rekommenderas.
 
Denna första riktiga sutarekväll urartade sig till en riktigt trevlig kvällstund, tog inte allt för lång tid innan de första sutarna avslöjade sig med lite bubblor på platsen och vips satt årets första där. Och trots man landat hundratals sutare blir man alltid lika imponerad av deras urkraft som denna lilla vackra skapelse besitter. Lätt att bli biten av detta mycket spännande och trevliga fiske.
 
Kvällen flöt på och sutarna avlöste varandra tyvärr hade jag oturen att felkroka 2 st som ristade runt ordentligt annars hade det kanske blivit fler än de 3 rättkrokade jag landade denna kväll. Inte ovanligt dock med felkrokade sutare när de simmar runt mäskplatsen och slår med sina stora paddlar till fenor och träffar tacklet och man tror man har ett klockrent napp....går och trixa och fixa för att undvika detta och till slut fick jag till precentationen av betet såpass Ok att fler felkrokningar de senaste kvällarna har kunnat undvikas.
 
I denna sjö är de också av hygglig storlek vilket inte gör saken sämre jag tillhör dock den kategorin som inte bryr mig så mycket om det är Sveriges största som nappar eller inte men visst skulle det vara kul att försöka slå sjörekordet i denna lilla pöl men det blev inte av vid denna satsning...kanske senare i sommar?? Denna kväll nådde jag 2580 gr som störst och nästa kväll tillbaka igen med kompisen Anders som ville pröva på.
 
Vackra skapelser sutaren!
 
Man alla är inte lika fagra...sutare kan bli riktigt gamla och detta måste varit en ärrad gammal kämpe som varit med om ett och annat i sitt liv bland näckrosorna.
 
Nu när Anders var med kändes pressen något större att sjön skulle leverera även denna kväll då jag i princip garanterat både sarv och sutare till Anders....han tog dock den garantin med en nypa salt...han vet nu vad mina garantier brukar gå för,,,ha ha..och fiske är fiske och sutare är en varranandags fisk osv osv. Så ursäkterna filades redan på under upptacklingen i min hjärna.
 
Men när kvällen var slut kunde jag andas ut....både sutare och sarv blev det till alla även Carl som också var med på denna lilla satsning men på en egen plats på lagom avstånd från badplatsen så han slapp även störande svallvågor från traktens badande ungdom. och hundar...
Så kvällens första till Carl men när de badande gav sig började även vår plats ge lite fisk även denna kväll och till slut visade jag var skåpet skulle stå med 2 snabba och kvällens största på 2760 gr 20 gr större än Calles men det räcker ju...
 
Carl nöjd med en 2740 gr sutare men mest nöjd var han nog med det fina "plåstret" runt fingret efter att ha upptäckt att vassen var vass.
 
Anders med den utlovade sutaren...tur man håller vad man lovar åtminstone ibland.
 
Men lite ofin som man är snöt jag kvällens största men ännu en bra bit till sjörekordet.
 
Till Er som tror att sutare saknar fjäll, så här kan det se ut efter man haft oturen att råka felkroka en sutare.
 
Efter denna sagolika fina försommarkväll med en totalt orörd vattenspegel att blicka ut över ändrade vädret karaktär och en front med åska och kraftig vind drog in över våran lilla sutaresjö så de närmaste kvällarna blev till mer kyliga tillställningar men körde på och petade upp några till i halv storm. Men sen kom värmen och solen tillbaka igen men den pysande vinden ville inte ge sig denna vecka och visst fick ett par fina kvällar till men fisket har trögat till sig rejält vi börjar närma oss lek nu och dessutom har fler fiskare hittat till denna lilla pärla igen och ju fler som fiskar ju fler som delar på fisken desto svårare..oftast...Men delad glädje är dubbel glädje så bara trevligt med lite sällskap runt sjön och utbyta lite erfarenheter under solens sista självande strålar.
 
Och nappar det inga sutare kan man ju alltid dra lite järnskrot denna mepps spinnare lät sig också luras av 2 majskorn...
 
Veckan fortlöpte och jag fick åtminstone en sutare varje kväll utom igår då alla vid sjön gick totalt bet o sutaren lurade oss alla. Men sjörekordet står sig ett tag till och nu får detta vatten åter falla i stillhet men gör kanske några sporadiska återbesök redan i år för trevligare och mer spänande kvällsnöje än ett par timmars mete efter sutare ja det får man leta efter.
 
Men kan ivf summera 11 sutare (+ några felkrokade) där alla utom en vägt över 2,1 kg på 8 kvällsfisken så kan inte klaga.
 
Sköt om Er därute så ses vi vid ett vatten nära dig.....nu drar vi vidare mot nya djärva mål snart dags doppa kroken i helt nya vatten för mig i trakten i jakt på ruda mm blir spännande...