En tur på Anten.

Det var inte igår jag besökte den trevliga fiskesjön Anten i öppet vatten men i söndags hände det igen. Jag och Daniel Thunblad skulle se om det fanns några huggvilliga abborrar hemma. Har klagats en hel del de senaste åren att abborrebeståndet gått ned kraftigt och att gösen även tar över Anten totalt men nog skulle det gå att få lite randiga rovriddare.

Som oftast då jag bestämt båtfiske med någon vred vädergudarna på fläkten på högsta hastighet. Och redan när vi kom fram till sjön på morgonqvisten gick det höga vågor utanför slottsruinen. Syd västan hade piskat upp en obehaglig stämning mitt ute på sjön men vädergubbarna hade tittat djupt i sin spåkula och sagt det skulle bedarra senare under dagen. Men vi möttes av en värmande sol som precis stigit över trädtopparn då vi styrde ut från bryggan.

Ensamma var vi dock inte på sjön snarare tvärt om jag blev nästan lite chockad av hur många spösvingare det var ute och alla verkade jaga Antens stackars gäddor. De flesta låg och hamrade vass medans några satsade på slow trolling. Vi föreföll dock vara de enda som satsade på abborre. Möjligen var några ute efter gös också men gösen har nyss lekt eller är mitt uppe i det och fullt av hannar lär stå och vakta rommen på lekställena så de grunda partierna fick vara för oss. Så gösen får ha sitt roliga i fred. Med lite tur kanske vi kunde få någon färdiglekt hona som parkerat vid någon grynna för att äta upp sig. Fast den fick i så fall komma som bonus det var dess lite mindre släkting som stod på programmet idag.

Vi gjorde några prova på kast precis utanför hamnen på första branten men gav snart upp då det var trångt om utrymmet här bland alla gäddjagare. Har väl nått de flesta nu att de åter pumpade upp en över 15 kg i Anten för ett tag sen.....Så nu skall tydligen "ALLA" hit o pröva lyckan......sägert igen gäddor som får vara ifred trivs bäst......jag skulle satsat på annan sjö och vara lite mer själv om jag hade haft gädda i tankarna nu.

Men Antens abborrar hägrade så full fart in i Loviken för att finna lite behagligare vindförhållanden och bakom en holme kunde dagens första riktiga drifter läggas.

Från bryggan föreföll inte vinden vara så hård men bakom udden var det andra bullar.

Då jag inte är någon större fan av dagens toppmoderna elektronik utan föredrar söka min fisk på gammal hederlig kunskap om när var och hur istället för att stirra på sidescanner, panoptix och all möjlig elektronisk skit de hittar på. Visst använder jag ekolod men då duger ett vanligt 2-d alldeles utmärkt hitta lite struktur och möjligen lite betesfisk duger för mig. Och elmotorer och sånt trams de lämnar vi åt "youtube fiskarna" och de sponsrade "cykeltröjstollarna". Nä några markörer och ett hederligt ankare kommer man långt med.

Så vi startade lite drifter över de vida vattenvidderna och snart drev vi på lite fisk och några abborrar fick besöka ovansidan vattenspegeln ett tag. Men på detta stora "flak" stod de rätt utspritt och vi fick leta friskt men drop-shot tacklet gav utdelning med jämna mellanrum.

Strax innan tilltänkt lunchspause lyckades även Daniel spräcka nollan med några randiga varav den största snuddade  nog runt 700 gr men den ville inte vara med på bild då den slank ur näven och smet innan vi hann blinka.

Efter lite letande fann vi dagens första firrar.

Inga jättar långt ifrån men likväl ett trevligt fiske på lätt utrustning.

I dag dominerade långsamt fiskat drop shot med gulaktiga långsmala jiggar 5-7 cm fångsterna totalt.

När mat och sovklockan klämtade för lunch åkte grytan fram och snart puttrade gulaschsoppa på spisen. Lyxmat idag..."varm mat på tallrik som Percy Nilegård sa till Lasse Kongo".

Soppa på spisen. Smakade smaskens i den något kyliga vinden och snart fick vi nya krafter att pröva nya jaktmarker och vinden hade bedarrat något så nu skulle en av de friliggande grynnorna få påhälsning.

Tydligen hade vi även varit som koskit är för en fluga för vi hade lockat till oss en hel drös andra fiskare då vi låg stilla lite väl länge i väntan på att soppan skulle bli klar. Inte mindre än 3 trollare och 2 spinnfiske båtar låg nu och hamrade runt oss....de trodde nog vi öste upp fisk då vi låg stilla på en fläck så länge....men vi njöt av soppa vi och drog nu vidare...

Snart fann vi det vi sökte en stor 7-8 meters grynna med runt 15 meters djup runt om. I med en markör på kanten till grynnan så vi hade någon punkt att utgå ifrån. Redan på första driften dunkade 3-4 hgs abborrar på och markör 2 åkte i så nu hade vi koll på var de stod. Så i med ankaret en bit ifrån där vi fick huggen och sedan kastade vi ut över branten och fiskade hem tacklet längs botten. Och nu började dagens bästa period då jag fick ca 25 abborrar på 25 kast tyvärr inte ett napp under den perioden för min fiskekompisen. Men då vi ändrade till lite gulaktiga jiggar på hans också och såg till att inte ta hem tacklet för fort så började även Daniel plocka fisk.

Tyvärr tappade Daniel en som såg riktigt fin ut men det är som vanligt de största sliter sig.....och snart fick jag i vanlig ordning på den oönskade gäddan som är svår att undvika men alltid ändå lite kul att få drilla lite gädda på abborreprylarna. Men efter gäddattacken hade grynnan sett sina bästa dagar och vi drog vidare. Tiden hade sprungit iväg också så snart dags att tänka på refrängen men det blev lite snabbfiske över ett par grynnor till och viss stod de borre där med.

Så vi var nöjda med att kunna sammanfatta 60-70 abborrar där de flesta låg på 200-400 gr efter dagens fiske. Så nog verkar Anten hålla ett hyggligt bestånd abborre fortfarande för inte lättaste tiden på borre nu. Och ja de stora var väl kanske inte mål ett idag heller utan mest att få lite fisk så jag för drömma vidare i jakten på 1,5 kgs i hemmavatten.....

Gult var inte fult tyckte abborren idag.

Nära leken även för abborren nu, vi fick även en del hannar som sprutade för fullt!

Är ändå något visst med att fiska våra kära randiga rovriddare oavsett storlek.

Gick inte undvika de gröna slemmiga idag heller undrar just hur de gick för de som ville ha gädda?

Var väl ändå ett kärt återseende med Anten igen. Trevligt sällskap, god mat och nappvilliga fiskar och sol nästan från klarblå himmel. Svårt begära mer av en söndag än så, skulle väl varit lite svagare vind, men man kan inte få allt och naturligtvis att den här coronaskiten bara magiskt skulle försvinna då.....

Sköt om Er och simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära Er!