Älvidar och Dalslandsfärnor och en och annan mås!

Ja alla Ni som försökt meta id och andra fiskar med flytande bröd lär känna till måsproblemet. Och med åren har man ju dessutom blivit latare och bekvämare så varken haft tid ork eller lust att färga brödet man mäskar med grönt. Som annars brukar vara en effektiv mås skrämma.
 
Men får nog försöka anstränga mig och färga upp lite bröd för i älven har det varit löjligt nu...räcker jag tar upp slangbellan så kommer spanarmåsen och då de första brödbitarna landar på ytan är resten där (om de nu hinner landa på ytan). Så att locka in några idar för lite smaskande på ytan var dömt att misslyckas på förhand. Så på årets första allvarliga försök på älvidarna fick man ta till vanligt bottenmete men med lite längre tafs så man hamnade strax under ytan med brödet men tillräckligt långt bort från måsarnas näbb.
 
Förra lördagen var jag på plats på ett riktigt gammalt klassiskt ställe för id och braxen i älven som jag lyckas hålla mig borta från i säkert 25 år men nu var det dags för ett nostalgi pass. Då flytande bröd var bortom all möjlighet mäskade jag upp en fläck i viken 35 m ut längs en strömkant.
Gjorde som alltid ett par provkast först för att hitta lämplig botten att fiska på och i andra kastet så fort sänket tog botten satt det fast.....typisk skall ju vara hyfsat rent just där....men vänta det är ju fisk.....felkrokning tänkte jag....
Förstod snart det var en braxen...100% säker på felkrokning....men icke...en ilsken braxenhane hade huggt på en blank krok då han nog tyckte den inkräktade på hans revir.....Hade ju krok på för att se så det inte var allt för mycket skit på botten där jag tänkte fiska.....skiten bestod av braxen denna gång....ja så kan det gå....
 
Efter detta kunde lite mäskning för iden ta sin början.
 
Men gick lite sparsamt tillväga då fortfarande det är svinkallt i vattnet i älven och fisken är nära lek och inte på sitt värsta äthumör. Men idar tillhör kategorin fisk som gärna äter på även mitt uppe i leken. Så ut med en 10-15 stora feedrar i starten med mäsk + lite mat i form av små bitar av brödet och majs.
 
Nu är ju detta som Ni förstår ett lekställe för braxen också och det visade sig att flera arga braxenhanar var på plats för att förbereda lekgropar innan honorna anländer så snart fick man ett antal lin napp också.....
 
Och endast lite mört var framme och ryckte i brödet så bytte till maggot majs och det ville de ha idag. Sekunderna efter första utlägget med nya betet satt årets första älvid. En liten kämpe på 1880 gr 50 cm standardstorleken i älven. 
 
Sen blev det lugnt ett tag inte ens braxen verkade röra på sig men så igen direkt efter nytt utlägg behagade nästa id att hugga och denna gång kändes det något tyngre och efter en liten stund kunde man baxna in en riktig feting till id för att vara älven. På endast 53 cm tyngde den vågen till godkända 2560 gr så det fick man ju vara nöjd med. Efter detta hann solen dala bakom horisonten och platsen invarderades av mört så packade ihop och laddade inför morgondagens färnatur uppe i Dalsland.
 
Räckte med blank krok för kvällens första fisk.
 
Skapligt fet älvid.
 
2560 gr 53 cm min 3e största älvid vi siktar vidare mot 3 kg skall inte vara omöjligt skam den som ger sig....
 
Vacker solnedgång över älven fick avrunda lördagens korta kvällspass.
 
Under söndagen gällde Dalslands färnor istället och här var det måsfritt så jag och Anders hade hoppats på villiga färnor på ytan för inte mycket som slår lite smyga längs å fiske och fresta färnor på flytande.... Men så roligt skulle vi inte ha, inte en enda färna ville visa sig på ytan denna dag då det åter varit nattfrost och temperaturen i vattnet var nog mindre nu än mitt i den s.k vintern vi hade i Västra Sverige. Så återigen fick vi satsa på bottenmete inte ens trotting med majs, bröd eller pasta fungerade något vidare de ville inte stiga eller ha rörligt bete helt enkelt.
 
Fast vad gjorde det då det istort sett nappade omgående på samtliga utlägg med bottenmete nu var det ju dock inte bara färna som ville vara med för att leka utan de flesta av åns olika arter lät sig väl smaka av delikatesserna vi erbjöd denna dag.
 
Men på hederligt bröd ristade det dock till ett antal gånger under dagen och redan dagens första färna passerade 2 kgs strecket så hur svårt kan det va at få en 2 kgs färna egentlligen??
 
Nu stannade vågen på 2120 gr så nytt pb för undertecknad av bara farten. Jag har ju aldrig blivit riktigt vän med de större färnorna vart hän jag än blött mina krokar. Brukar få massor men sällan de stora.....gör väl inte mycket annorlunda än de som tar de största men det vill sig bara inte.
 
 En typisk färnadag för mig brukar innebära typ dubbelt så många eller mer än de andra som är på plats men nästan alltid är min största = deras minsta!!! Men inte denna dag blev både flest och störst för undertecknad.....dubbla kors i taket....
 
Nu skall väl erkännas att Anders riktade sitt fiske mest efter megabjörknor idag vilket gav några troligtvis äkta björknor runt 600 gr ivf så han gjorde inte allt för stort motstånd på färnafronten....
 
Och artjägare som han blivit senaster året var han mest nöjd med sin livs första gers....Ja det är lätt att roa små barn eller vad är det nu det heter??
 
Men han inledde med färna i första utlägget innan jag hann få bete på kroken.
 
Men snart kontrade man med men mest storögda färna jag någonsin sett. Hon lär inte behöva glasögon för att se sin mat.....
 
Dessutom behagade den väga 2120 gr så blev en liten höjning av färna pb går så sakterligare framåt inom en 20-30 år till kanske vi nått 2,5 kg och lever jag tills jag blir 120 år så bör jag även kommit över 3 kg i denna takten....
 
Sen var allt som vanligt igen en o annan färna vid varje nytt stopp men de små....
 
Fast åter härligt få höra forsarnas brus från en fin porlande vår å som inte var allt för översvämmad som vi upplevt tidigare denna säsong.....Nu kändes det som vår på riktigt....
 
Anders radade upp björknor men de riktiga jättarna (om de nu är rena björknor) som simmar här uteblev denna dag.
 
Dagen avslutades med ett snabbt stopp på ett av Dalsland säkraste färnaställe om man bara vill ha fisk och det gjorde ingen besviken denna dag heller.
 
Tack för ännu en härligt solig helg med trevligt sällskap och massa huggvillig fisk. Gav mig kraft att ta mig an en ny arbetsvecka och nya korta kvällspass väntade men det är en helt annan historia...
 
Sköt om Er därute och simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig...jakten på hyggligt fina lokala firrar går vidare.....