Sutare med take a part.

Nu verkar högsommaren vara här med mer sol än regn och makrillfisket på Västkusten är helt sinnessjukt. För min del lockar dock några timmars avkoppling stirrandes på ett flöte vid en stilla lite sjö i väntan på sutarens avslöjande bubblor att något är i görningen mer än det hysteriska makrillfisket. 
 
Men denna vecka valde jag att bara ta med mig take a partet och ett tillhörande kopping kit att mäska med. (Ni som inte vet vad det är får väl Googla på det då). 
 
I väntan på napp.
 
Men fortfarande gällde barndomssjön som utgångspunkt för mina kvällsturer...sjörekordet var inom räckhåll kändes det som. Men fisket i sjön har trögat till sig senaste tiden ju närmare leken vi kommit och det är ju inte helt knökat med sutare i denna sjö utan ett rätt sparsamt bestånd så man får tänka till lite för att lura de få som finns. Och då gick tankarna till att precision med take a part och lite mer exakt mäskning med kopp samt lite finare delikata tackel skulle kunna ge utdelning.
 
Första kvällen detta prövades var min fiskekompis Daniel med också och han körde "standardutrustning". Matchspö, 0,25 mm lina tafs 0,21 mm ett litet starlightflöte som tar ca 2 gr på linan och stl 6ans krok med 2-3 majskorn som bete. Mot mitt take a part tackel med 1,5 gr "karpflöte" 0,18 mm huvudlina 0,16 mm tafs 10 ans hullinglös gamakatsu power karp krok och som bete mestadels 1 majskorn + några röda maggot. 
 
Vi fiskade ca 2 meter ifrån varandra och mäskade med lika mycket runt våra flöten men jag med kopp och Daniel kastade ut. Nu blev ju detta verkligen inget vetenskapligt test men kanske skulle det ge lite svar på om det spelade någon roll egentligen. Vi var rätt tidigt på plats denna mycket fina söndagseftermiddag och solen strålade från en klarblå himmel och vi fick även finbesök på peggen och samtal tog vid som avhandlade både det ena och andra inom fiskevärlden.
 
Helt plötsligt från ingenstans men lite väntat ändå dök mitt flöte exakt 20.10 (vet inte hur många jag landad just 20.10 i denna sjö så var det förr och så är det nu, misstänker att sutarna i denna sjö också har en Skalman mat och sovklocka!) och första sutaren för kvällen satt och elastiken fick jobba men denna sutare var duktig och höll sig ute på den öppna ytan och snart kunde man håva årets första take a part sutare. 
 
Alltid roligt med urstarka sutare men något visst med take a part ändå, ger ytterligare en dimension till sutere metet.
 
Ju längre kvällen led deto mer fick vi se take a partets förträfflighet kontra vanligt kastmete. Man kan ju lägga sitt tackel exakt på den fläcken man vill och mäska precis med exakt det man vill på exakt rätt ställe. Missade dock de följande fiskarna då de var ursinniga och stack in i den täta vassen innan man hann säga "jävla skit också". Kanske enda nackdelen med t.p att de hinner dra ut lite elastic och sticka någon meter innan man får stopp på den men det de gör de allt med ett matchspö också och sitter man som vi gör och har kraftig vass alldeles intill och de tar den som tillflyktsort ja då är det inte mycket att göra.
Men snart fick man nya chanser och nu gick det bättre och fler sutare fick syna håvnätet men något sjörekord det nådde jag inte upp till denna kväll heller. Men vad gör det när man får känna lite töj i elasticen under lättsamma former med urtrevligt sällskap accomponerade av en utormordentligt vacker solnedgång....ja livet kunde vara sämre...
 
Och vårt lilla högst ovetenskapliga experiment take apart "finlir" mot lite grövre matchmete slutade i 7 napp för mig med take a partet och 0 napp för Daniel som skötte matchmetet. (Men Daniel hade lösningen varför det gick som det gick.....du sitter ju alltid till höger när vi metar ihop på samma plats...och alla sutare kommer ju från höger det vet väl alla....har inget med metod eller hur man presenterar betet att göra) Ja stämmer lite att det blivit så att jag suttit till höger men vet en gång då vi tog upp samma sak lite skämtsamt och bytte så jag satt till vänster....ja Ni får gissa själva hur det gick då!
 
Ännu en stridbar sutare överlistad med t.p
 
Blev några kvällar till denna vecka i jakt på att knäcka sjörekordet men nu hade lite fler fiskare hittat till denna lilla skogspärla så när jag gjorde senaste försöket var nästan alla lämpliga platser upptagna av andra ivriga spösvingare. Blev lite besviken först då man inte kunde nyttja "sin egen" mäskplats men först till kvarn får först mala. Som tur är har jag rensat lite på en extra plats lite längre bort men ingen hade fiskat där senaste veckan men bara gilla läget och mäska upp med lite mäsk + lite pellets och hoppas på det bästa. Blev väldigt sen denna kväll så missade 20.10 nappet men lyckades ändå till slut lura en i elfte timmen då jag trodde jag skulle gå bet denna kväll. 
Var annars riktigt segt denna kväll och jag var den ende som landade en sutare trots totalt 5 fiskare runt sjön. En till tappad dock då mina "grannar" råkat glömma håven hemma.
 
Fast återigen inget sjörekord och nu får den lilla skogspärlan åter vila från mig men det är så satans trevligt att bara vara vid denna lilla sjö och jag älskar miljön runt den så inte omöjligt jag ger den några vackra solnedgångar till denna sommar.....
 
Kvällens enda napp, ibland räcker det långt med ett enda napp för att förgylla en kväll.
 
 
Nu säger vi tack och på återseende till den lilla pärlan i skogen med ännu en vacker solnedgång att vila trötta ögon emot.
 
Nu måste jag försöka ge mig tid att leta lite ruda....de har gömt sig allt för länge för mig dags att finna dem igen men det lär bli en helt annan historia.
 
Sköt om Er och simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!