Sommarfärna och feederkula!

Så har ännu en vecka svept förbi med ljusets hastighet så här i fortsatta coronatider. Man har både hunnit slå försäljningsrekord på Fiskeshopen fiskat ett antal kvällspass samt avverkat en liten feeder tävling och dessutom hunnit fylla 48 år. Så livet går vidare i oförändrat högt tempo.
 
Det ostadiga vädret med mycket vind och regn senaste tiden har dock tippat över planerna från det tänkta ruda fisket till lite smygande efter sommarfärna istället. Hunnit med ett rudapass till men i ett vatten där jag inte ens vet om det finns ruda men som sagt varför göra det lätt för sig. Och efter detta pass vet jag fortfarande inte om det finns ruda eller Ej.
 
Då går fisket efter färna betydligt bättre och är rena barnleken i jämförelse mot att lura våra kinkiga rudor. Men dock inget nytt under solen från färnafronten för min del utan allt är sig likt jag får mycket färna men inga stora men man guidar bra för kompisarna drar fina bitar i parti och minut man bara pekar och så kastar de ut och vips har de fått större färna än vad jag sett på vykort.
 
I lördags var inget undantag utan jag och kompisen Daniel for till närmaste å för att köra ett kvällspass efter färna då solen åter kom på tillfälligt besök. Vi började på det mest bekväma stället med parkbänk o allt inom lagom avstånd från en av de hetaste platserna men idag ville inte färnorna som bor under träden här vara med och leka endast ett par ytätande minifärnor behagade uppenbara sig. Men vi nötte på ett tag med våra ostbitar, pasta, majs, bröd och allt möjligt men inget föll färnorna i smaken så vi valde bryta upp här och istället åka till en av de säkraste höljorna bara för att få känna lite motstånd i andra änden.
 
Ingen ruda i sikte i gamla "Sketåa" men väl en regnbåge. Sprang allt vad jag kunde men någon annan jävel hade redan hämtat krukan med guld vid regnbågens slut, satan att man alltid skall komma tvåa.....
 
Huuuuum hört att på detta ställe snittar färnorna nästan 2 kg det var nog innan jag kom......
 
Vi drog vidare mot nya djärva mål och jag lurade iväg Daniel på kringelikrokar där han inte varit sen tonåren då jag tror han var lite väl rädd för lokala bonden som enligt ryktet satte skräck i traktens ungdom och jagade bort dem från "hans" vatten. Jag har dock bara stött på trevliga vattenägare i detta område så Daniel kände sig lite lugnare och vi vågade smyga ned till åkanten utan risk att bli lönnmördade.
 
Och här i åns säkraste hölja kunde man snart på klassiskt bottenmetad brödbit landa kvällens första som åtminstone liknade en anständig färna och snart kontrade Daniel på sin ostbit med både fler och större än jag någonsin fått i denna hölja. Men innan kvällen var slut hade jag åtminstone sett till att det blev som vanligt jag fick flest men de andra fick större. Fast mer eller mindre stört omöjligt att få dem ta på frilina flytande som ändå är det mest spännande så här års. Av någon anledning just vid denna tidpunkt i vårt område vill de inte riktigt gå upp utan hederligt vanligt bottenmete fick tas i anspråk en kväll som denna om man ville ha resultat.
Fina kvällar tenderar att ta slut alldeles för fort och snart klämtade klockan för hemgång var en dag i morgon också då feedertävling i Karls Grav stod på programmet. Har varit dåligt med tävlandet i år i coronatider men i morgon var det dags för en liten sammankomst.
 
Abborren kunde inte motstå ostpasta......ostpasta är annars mitt favvobete för färna kalla årstiden men åkte med nu också fast älskas av alla fiskar så fick inte ligga i fred många sekunder utan idag gällde det hitta bete som fick vara i fred för omedelbara småfisk attacker och då kom ostbit till sin rätt.
 
Vilket resulterade i denna granna färna......På begäran lägger jag ut denna bild århundrades finaste färnabild.....ibland får man skoja till det lite men faktum, blöt plastpåse duger alldeles utmärkt att väga i och skonar fisken minst lika bra som vilken vågpåse som helst...dagen efter fångade Daniel samma färna igen......
 
Sommarfärna på 2,22 kg en otroligt fin fisk för denna å.
 
Jag fick nöja mig med fiskar på runt 1,3-1,7 kg men vad gör det fast funderar skarpt på att sadla om till guide på heltid istället....
 
I söndags var jag på plats vid Karls Gravs strand för en lokal feederbatalj mot 11 andra hugande spekulanter på 1a priset. Lottade till mig plats 2 eller snarare den blev över till mig då jag lottade sist. Kanske helst viljat hamna i andra änden men nu slapp man i varje fall gå en enda extra meter till då jag hade dumpat av mina prylar på just plats 2. Som vanligt släpar man med sig halva bohaget till en tävling. Har försökt skala ned utrustningen till bara det allra nödvändigaste. Är bara det lilla problemet att man tycker väldigt många prylar tillhör skaran det allra nödvändigaste när man hållt på med tävlingsmetet på hyfsat hög niva sedan 12 års ålder.
 
Då jag inte haft möjlighet att träningsfiska på länge fick det bli den gamla vanliga upptacklingen i graven då feeder står på programmet. Så det vill säga en plats på 22 m och en på 37 m. Gick hårt in på 22 m platsen med 10 stora burar (max tillåten storlek 5x7 cm) i grundmäskning med 50% mäsk 50% beten i form av klippt mask, casters och död maggot. "De tål di jävlarna som de sa förr i värda". På 37 meters platsen betydligt lugnare med 5 små burar i grund för att sedan starta här första timmen av de fem medans förhoppningsvis braxen kom in på den innersta platsen och började äta i lugn och ro så man kunde kötta upp dem på slutet. Så var planen men som oftast ville verkligheten något helt annat och den förväntade omedelbara snabba respons på 37 meters platsen uteblev. Inte en dragning i tippen utan snart förstod man att idag var en sådan dag....graven från sin kinkigaste sida. 43 minuter tog det innan man spräckte nollan och då med en liten björkna från 22 meters platsen som jag redan störde efter 30 min så redan där gick planen i stöpet. För min del gav sedan 37 meters platsen inte ett skit förutom micromörtar och ännu mindre gersar som alla vet är bara fyllda med luft och ger negativ vikt så den mest meningslösa arten man kan få!
 
Dock var det mer eller mindre lika besvärligt för alla, fisk fanns där och drog försiktigt i betet då och då men de ville sig liksom inte. Enda trösten idag att det verkade lika svårt för alla därför fanns chansen hela tiden bara man knäckte koden för dagen och kunde få dem ta ordentligt så fanns möjligheten till seger hela tiden. Så bara kämpa på och tänka till och sista timmen började Sten på kanten hala braxen efter en omändring. Jag ändrade och trixade och till slut fick även jag respons men för sent mot Sten men fiskade nästan i kapp Shaun som hade haft Ok start men sedan kört helt bom så slutade på en 3e plats på sektionen och en 4e totalt....inte vad jag hade hoppats på i mitt absoluta favorit tävlingsvatten och tillika hemmaplan men ändå tillfreds att till slut hittat något som verkade fungera och det visade sig vara samma ändring som Sten gjort så nu får vi se om det håller i sig över nästa helgs feeder masters i samma vatten....
 
Redo för start!
 
Härma inte detta mäsk till helgen......Janssons blanding för dagen ledde Ej till succé.
 
Challe däremot knådade ihop en bra deg...men fick ge sig för Almantas idag som fick igång fin mört för seger på B sektionen.
 
Krille på hugget innan start!
 
Sten "sista timmen" Rickardsson med ännu en braxen i håven som till slut hjälpte till dagens högsta vikt.
 
Tillsyningsman ute på spaningsuppdrag.....
 
Sten med dagens segerfångst.
 
Även jag hade en bra spurt men det räckte inte hela vägen denna gång.
 
Som vanligt då det har avverkats tävling avslutar vi med resultatet för tabellbitarna.
 

Peg, Fiskare, Vikt, Placering

A1 Sten Rickardsson 5180 gr 1 (totalsegrare)

A2 Jonas Stridh 3560 gr 3

A3 Carl Nolkrantz 1420 gr 5

A4 Johan Mattsson 2360 gr 4

A5 Jan Persson 220 gr 6

A6 Shaun Keavney 3680 gr 2

B1 Niclas Karlsson 2180 gr 3

B2 Almantas Skeiveris 4340 gr 1

B3 Jonas Jansson 1460 gr 6

B4 Charles Fasth 3340 gr 2

B5 Kristian Ekman 1780 gr 5

B6 Jan-henrik Branell 2040 gr 4

 
 Sköt om Er så ses vi vid ett vatten nära dig!