Julens fiske 2020

Ja redan på söndag verkar jag kunna sammanfatta årets julfiske då det stormar frisk och regnet öser ned utanför fönstret och termometern visar friska +5gr. Lutar det åt en innesittardag men kanske jag gör ett tappert försök med öringspöt. Fast innan det nu förtiden helt normala Västsvenska vintervädret var över oss igen hann vi njuta av några soliga dager med några enstaka blågrader som gav falska förhoppningar om lite is på våra sjöar. Men icke sa Nicke det närmaste vi kom var stabil åka kana is på vattenpölarna och lite förskrämda isflak i lävikar av hela flera millimeter i tjocklek.

Men ett stort kors i taket fick vi rita denna jul i varje fall solen var tillbaka som genom ett mirakel man trodde nästan den upphört existera men uppenbarligen fanns den där bakom de kompakta molnlagren vi varit belägrade med den senaste månaderna.  Men tillfälligt släppte molnen sin belägring och vi fick lapa lite sol igen vilket var välbehövligt att ladda batterierna med efter den kanske konstigaste och jobbigaste år jag fått uppleva.

Så jag passade givetvis på att hålla traditionen vid liv att göra ett julaftonsfiske nu har den traditionen sviktat något senare år och jag har slarvat och missat något julaftonsfiske men denna jul var traditionen tillbaka. Men återigen som de flesta anat blev det inget julpimpel utan en enkel tur i öppet vatten runt staden för att känna om abborren var samarbetsvillig. Förra året hade jag ett sagolikt julfiske i älven efter abborre men denna jul verkade de vara borta med vinden. Faktum är att senaste månaden har det hänt något abborren verkar spårlöst försvunnen i älven. De finns naturligtvis där men vill inte eller har totalt bytt ståndplatser igen möjligtvis på grund av det allt varmare vattnet vid denna årstid vi ligger ju flera månade efter mot förr. Allt är förskjutet...

Men blev ändå en liten fin tur i solgasset runt gångpromenaden längs älven och en hel del God Jul hälsningar blev det....och till slut lurade jag en abborre trots allt.

Kändes som man skulle blanka på självaste julafton men till slut kom det en upp och önskade julefrid.

Efter lite julfirande med far i väldigt enkla lag då hela vår familj är väl ant-jul egentligen inte ett endaste julglitter trams så långt ögat når hos oss utan här steks det abborre på jul vilket slår all julmat alla dagar i veckan.

Och istället blev det uppladdning inför juldagens nya attack på ett Dalslands vatten med Peters båt. Vi fick ju passa på nu när vi även kunde få njuta av lite sol. Så i fredags var vi uppe långt före tuppen och styrde i väg på vår egna julotta.

Fast denna gång var vi inte först vid rampen en viss tapper Uddevallabo var före oss. Han skulle ge gäddorna en match men vi hade åtrigen siktet inställt på abborre. Vi förväntade väl oss dock inga stordåd idag då vinden hade vänt till ilsken kall nordan och återigen ökat i styrka och idag visade termometern ingen temperatur alls men vid ett köldhål på väg upp var det hela -5 gr nästan så man kunde börja tro på vinter igen men detta visade sig ju bara vara ett skrämselskott.

Vattentempen hade dippat rejält naturligtvis och var nu nere i runt +5 gr men med uppgående sol hoppades vi väl ändå kunna pilla upp några köldstela rackare. Fast oturen fortsätter grina oss lite i ansikten en enda molnskärm hade dröjt sig kvar och Ni kan nog gissa var den hade parkerat....mitt framför solen såklart så innan klockan klämtade 12.00 fick vi härda ut i hård nordanvind utan att få sol på oss. Men rätt klädda var inte det heller några som helst problem och redan i första kastet tog Peter dagens första denna gång hade han inga planer att vänta till sista kastet för att spräcka nollan. Och vid dagens första stopp alldeles utanför rampen såg vi en hel del fisk i branten på runt 8 m djup som blev dagens fiskedjup i stort sett hela dagen om man ville ha några firrar på kroken.

Varför vänta till sista när man kan ta dem i första kastet tänkte Peter.

En enveten molnskärm hindrade oss att få njuta fullt ut av vad som annars hade blivit en solskenshistoria från början till slut.

Men vi kämpade på och överraskande mycket fisk visade sig på lodet men de var verkligen inte i stöten idag men visst pillade vi upp en och annan men mest av den mindra kalibern trots fiske med relativt stora grejor. Vi skalade ned något för de stora kanske ville ha smått i kylan men ingen större skillnad. Träffade man en abborre tillräckligt nära föreföll de hugga på lite vad som helst vi fann inget direkt mönster idag förutom det uppenbara att man fick fiska hyfsat långsamt. Men det nappade på vanliga shadjiggar, olika raka drop shot jiggar, ned-rig med stickbait, maskjiggar, balanspirk, ja det som erbjöds helt enkelt. Det som de dock helt ratade idag var kräftjiggar vilket kändes lite underligt då många abborrar låtit sig väl smaka av sjöns kräftor vilket visade sig på de jag valde ta hem som matfisk.

Vi kämpade på i vanlig ordning för att om möjligt kunna lura någon av sjöns jätteabborrar som vi vet simmar därnere någonstans men återigen höll de sig undan våra grejor. Är ju inga lätta sjöar direkt vi valt denna höst men det finns riktiga monster i dem och är en utmaning. Det talas ganska tyst om delen av Sverige som gud glömde. Men Dalsland är en fiskepärla av guds nåde. Oerhört vackert och gott om fisk finns i de flesta vattendrag och många arter blir riktigt stora här då de istort får vara helt ifred från spösvingare så finns hur mycket som helst att utforska för den som orkar och vill och jag orkar och vill....Så vi kommer fortsätta nöta på här på hemmaplan i hopp om att hitta rätt någon dag.

Men denna juldag gick sin gilla gång och till slut skingrades de sista envisa molnen och vi hann insupa lite sol innan den dippade som vanligt vid denna tidpunkt på året alldeles för fort bakom bergstopparna.

Som den pimplare jag är var jag ju tvungen även denna dag att få lura några på min trogna Nisse.

Blev inga monster denna dag heller men väl en på 39 cm på 760 gr alltid något..

Själv fick jag nöja mig med fiskar upp till halvkilot idag.

Denna dag valde vi att ta hem några matfiskar vilket man aldrig skall skämmas för. Bättre mat får man ju leta efter.

Har allt blivit lite försök efter lake även denna jul men det är en helt annan historia det.
God fortsättning på Er alla och simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!