LAG-SM internationellt mete 2019.

Årets LAG-SM drabbning skulle återigen avgöras i klassiska Göta Kanal denna gång i sträckan vid Bråttom sluss strax norr om Linköping. Här har man varit på tävlingar sen Jesus gick i kortbyxor men vattnet varierar från år till år då det töms med jämna mellanrum för underhåll av kanalen. Tror det var 3 år sedan de gjorde om hela strandskoningen här och innan det var kanalen ovanligt tom på fisk men nu har det återhämtat sig och en ny fiskfauna har etablerat sig i kanalens lergrå vatten.

Framförallt har löjorna de små silvriga liven älskade av somliga hatade av de flesta blivit talrika igen. Men för den saken skull inte bara att ösa upp i parti och minut utan delicata tackel krävs och en god portion jävlar anamma för att orka med segt löjmete i 4 timmar.

Vårat lag i år blev exakt detsamma som förra året jag, Jonas Jansson, Sten Rickardsson och Shaun Keavney. Shaun hade varit uppe och tränat helgen innan ihop med Andreas Sandberg och några från arrangörsklubben SWEA deras träningsfiske indikerade lite som befarat på löjfiske i första hand kombinerat med mörtfiske med korta take a part samt såklart lite som vanligt runt 11 meters take a part och back up på andra sidan för eventuellt lite större firrar. Shaun misstänkte att kan man mästra med 800 gr- 1 kg löja i timmen ja då skulle det bli tätkänning på varje sektion.

Så vi la upp taktiken efter detta träningsfiske ihop med våra gamla erfarenheter från krondiket. Kallat av många för dödens dike men faktum är att jag och många med mig tycker det är ett av de mest intressanta och roligaste tävlingsvatten vi har i Sverige. Tävlingsfiske handlar inte om att få enorma mängder med fisk utan att få mest ut av vad det aktuella vattnet kan ge om det är 2 kg eller 20 kg ja det kvittar fullständigt.

Avresa skedde för min och Stens del 15.00 från Trollhättan de andra åkte lite tidigare och värmde upp stugorna vi skulle bo i vid Bråttom sluss. Sten och jag fick stora äran att hämta upp kvällspizzor i Norsholms enda pizzeria. Väl framme avnjöt vi pizzorna i goda vänners lag. I år hade arrangörerna bokad hela stugkomplexet vid Bråttom så det var många lag som bodde här och det blev en hel del rövarhistorier innan kvällen var till ända. Shaun som varit lite krasslig sedan karpfestivalen i Skara fann snart sig tillrätta hos värdinnan som erbjöd mirakelte som botemedel. och som en sann engelsk gentleman som han är tackade han ju inte nej till en kanna te....bara kakan som fattades.

Kanalen låg blank och fin i solnedgångens sken i morgon drar det igång.

Kristian Ekman Allingsås SFFs stora stjärna la upp taktiken för sitt lag under kvällen. Hur kan de misslyckas nu......bara hämta hem guldet...eller???

Fulla av pizza i magen gick vi och la oss i våra stugor och samtliga lag drömde väl om SM guld men bara ett lag kan vinna och favorit trycket fick väl ligga lite som vanligt på Constellation, Splash, arrangörerna Swea och kanske de gamla kämparna från FK Match och möjligtvis kanalexperterna från Lidköping men vi skulle som vanligt kämpa allt vad vi klarade av....

Sov riktigt bra och vaknade av Russels stämma då han anlänt med beten till lagen och snart hördes även Jansson välbekanta Uddevalla dialekt eka över nejden så då var det bara att stiga upp....vem behöver väckarklocka i detta gäng...alltid uppe före tuppen. Någon tupp såg jag dock inte till däremot gott om höns som gick och sprätte i nejden intresserade av framförallt allt mäsk som blandades till. Anders Tersby var helt säkert på att det var Splashs nya bankrunners/spioner som sprang omkring förklädda till höns för att kolla in vad de andra lagen pysslade med.

En sista koll på beten, mäsk och prylar sedan ut med grejorna på sträckan vi satte Sten på A, mig själv på B, Shuan på C och Jansson på D någon större tanke med det hade vi inte mer än att jag och Sten fortfarande är äkta män och bär ut våra grejor och därmed fick lite kortare att gå och de andra fjollorna med kärra fick lite längre att gå.

Vackert väder mötte oss nu återstod bara att se vilket humör kanalen var på.

Vi förväntade oss inget annat än svårt men trevligt kanalfiske och det vill säga löjfiske med 3-5 m spön med lätta känsliga löjtackel med flöten på ca 0,4-1 gr och krokar i stl 18-20 för löjan och take a part 6 m kort för mört och 11 m långt för braxen/mört med varierande tackel från 0,4-1,5 gr i 0,10-0,06 mm lingrovlek och krokar i stl 18-26 och framförallt röda pinkies och bloodworms som bete. Löja, mört, småbraxen och eventuellt någon grann bonusabborre stod på önskelistan.
Må bästa lag vinna....

Inköp av sista minuten prylar på gick ända fram till lottning.

Genomgång och lottning och sedvanligt tal denna gång av arrangören Christer Engvall och vi höll också en tyst minut för 2 av våra största inom tävlingsmetet som tyvärr lämnat jordelivet detta år, Lennart Simmerfors och Lars Fredlund, vila i frid....Vad Ni betytt och gjort för metet under åren kan inte i ord beskrivas!!

Vi hade anmält oss sist och jag skulle dra lotten inte så komplicerat när det bara finns en boll kvar i hatten till oss den som alla andra lagen lyckades undvika var plats 11 sålunda satt vi på A11, B11, C11 och D11 första dagen.  2 timmars upptacklingstid tog sin början och hur man än vänder och vrider på det och man tycker man har hur mycket tid som helst blir det alltid ändå lite hetsigt på slutet innan det är dags för mäskning men på något sätt får man ju ihop det till slut och fisket tog sin början. Vi fick BSMK och Constelletion som grannar och jag hade 2 ärrade kanalexperter på vardera sida om mig Herr Gyllbrandt och Herr Östlund är inga duvungar precis och i övrigt riktigt hårt motstånd på B sektionen där det duggade tätt med kanalexperter och en löjexpert....För egen del var man kanske båda delarna en gång i tiden med det är en svunnen tid för så länge länge sedan men med 2 segrar på hemmaplan de senaste helgerna var själförtroendet på topp innan start i varje fall. Och kämpa ja det gör jag alltid tills den feta damen sjunger sin lovsång oavsett hur det går för att hjälpa laget det bästa man kan. Det är ju det som gör det så roligt med lagtävlingar det finns alltid något att kämpa om hela tävlingen 9a är bättre än 10a osv......

Grundmäskade med 6 små bollar på 6 m och 6 små bollar på 11 m samt 6 mindre feedrar på andra sidan. I stort sett bara jokers i som bete i mäsket som bestod av 1 del mäsk och 4 delar terre de somme allt i svart färg har funkat förr kan funka igen....och så löjmäsk då så klart. Började med något utlägg med feedern för att se om det stod någon bonusfisk på andra sidan och väntade men icke...det blev en 10 gr sarv som start så snart över på kort t.p för mört men inga hemma direkt men snart började löja nappa på vägen ned då och då. Så snart satt man där med löjpiskan och kämpade upp bångstyriga löjor som var lika svåra att samla som vanligt. Såsom inbjudan till tävlingarn i svunna tider antydde redan då : "löja finns dock svår ock samla" som det stod i de gamla programbladen.

Och många kanaltömningar senare har åtminstone inget ändrat sig där, löjan vimsar omkring lite som den vill i kanalen lika yra i bollen som den alltid varit sitter nog i generna här....

Och Tom till höger om mig hoppades innerligt att löjan snart skulle tröttna och försvinna helt och hållet så han fick ta sig an take a partet i stället. Som han sa själv så kanske man inte skall tänka på lag SM men han var ju så sugen på att gå ut med take a partet. Thomas hade sagt till Tom innan att idag får du räkna och hålla koll på hur många löjor du har så du vet hur du ligger till men kan avslöja att Tom tappade räkningen efter 3. Han hade hoppats på att jag skulle hålla koll både på hur många jag själv och han fick. Förr kunde man ju fråga dig och då sa du du har 7 mörtar och 43 löjor....ja det var också en svunnen tid för länge, länge sedan.....Nu tappar jag själv räkningen redan efter 2 och får bara huvudvärk om jag skall hålla reda på hur många jag har, och skaffa räknare att klicka på som en del har ja det är inget för mig jag skulle inte kunna låta bli att sitta och fingra på den så jag hade snart varit uppe i flera hundra trots inte ett enda napp.....

Jag kämpade på men fick inget flyt i löjfisket och nog kliade det även i mina take a part fingrar och Tom gick ut efter ca halva tiden då löjfisket blivit segare än segaste kola och fick hyggligt drag på de små flirorna och jag kunde inte hålla mig så resten av tiden varierade jag mellan 11 m t.p och löjfiske man fick gå ned riktigt djupt nästan ned till botten för att överhuvud taget få någon löja på slutet. Sista kvarten skall man ju öka farten men det blev precis tvärt om, fick ändå löja vid botten med 3,5 m men avslutade ändå med 11 m för kände jag behövde en större fisk för att förbättra min placering nu uteblev naturligtvis den och med facit i hand skulle jag nog hållt i löjspöt för tappade knappt mot mina grannar och nådde en 7e plats på sektionen ingen katastrof i detta fältet men inte riktigt vad jag hoppades på. Mina lagkompisar mäktade med följande Sten 8a, Shaun 3a och Jansson 10a så med 28 platspoäng dag 1 låg vi 9a men det var tätt, tätt om vi räknar bort SPLASH som fiskade i trans med 1+1+1+6= 9p och en överlägsen ledning dag 1 var guldet redan deras återigen, ja mycket talade för det. Man allt kan hända........

Upptackling pågår.

Och vips var tävlingen slut och den inte fullt lika roliga ihoppackningen började.

Där emellan hann vi dra några hundra firar på man också.

Daniel Blom var den ende icke SPLASHare som tog en sektionseger idag en sutare på ca 1,5 kg hjälpte ju till och av bara farten tog han en även under söndagen så nu har han tagit titeln från mig och Tommy Lindblom som sutarkungen i kanalen!

Efter dag 1 slut var det bara att ladda inför dag 2 och det gjorde vi med gemensam grillbuffe´ som mor o dotter som förestår Bråttom sluss vandrarhem stod för. Enorm eloge till Er och till arrangören SWEA som i år abbonnerade hela området för de som valde bo här.

Mycket skitprat blev det under kvällen men mestadels av trevlig karraktär och mer och värre skitprat blev det ju längre kvällen led och avslutades med historier ej lämpade för tryck men roligt hade vi och skratten avlöste varandra och pikarna haglade från ärkerivalen ASFF då de låg före oss i resultatlistan men det är en dag i morgon också och det var så jämt att slaget om bronset var ännu inte förlorat....

Återigen la vi oss oss somnade med mätta magar efter en grym grillbuffé med hemlagad paj och vaniljsås till efterätt. Och Shaun fick nytt te!

Grillbuffén uppäten till sista smulan och diverse skitsnack med betoning på skit togs vid....

ASFF laddar inför dag 2 men Jansson ger svar på tal....lag Sm fiskas över 2 dagar.....

Söndagsmorgonen grydde med en härlig gråkall dimma som svepte in längs kanalen men som alla vet en klar morgon ger en mulen dag skulle visa sig stämma även denna dag....

Samma upplägg i dag med skillnaden att platsen som lämnades kvar till oss vid lottningen var nr 1 så idag fick vi ännu kortare att gå, hurra!!! Fick samma grannar idag BSMK och Constellation med undantaget att vi satt på 1 och BSMK på 13 så idag satt Gyllbrandt i andra änden på sektionen och min granne till vänster blev i stället Jan Svensson som kämpade för BSMK på A sektionen så vad han fick spelade ju ingen roll för mig så fick hålla mest koll åt höger idag för att se vad som hände på min sektion.

Inga större förändringar mot gårdagen utan vi körde på i samma stil och idag var löjorna lite mer med på noterna direkt från start men åtminstone på vår sektion tappade de små liven intresset allt eftersom tiden gick men bottenfisket var något sämre idag till en början men tog sig sista timmen och övergick i riktigt roligt kanalfiske.

Nu blir det ju inga jättevikter i kanalen som jag antydde i början men otroligt jämt och utslagsgivande där en enda löja kan fälla avgörandet till din fördel så det gäller hänga i och vara nogrann och koncentrerad hela tiden och ta de rätta besluten....kämpa med sega löjor, ligga i med kort eller långt t.p eller kanske göra några chansutlägg på andra sidan.....

Jag hängde i med t.p sista timmen då jag ändå fick en 4hgs braxen i första utlägget med 11m när det återstod 1,5 h men för min del hur jag än försökte fick jag bara lövtunna minibraxen och en del minimörtar men det nappade hela tiden så hoppades på åtminstone en större till men icke utan fick åter se mig slagen av Tom med några hekto då han precis som vanligt lyckades ta de där något lite större i snitt, hur bär de sig åt.....men kämpade till mig en 5e plats på sektionen idag så hyfsat nöjd med det ingen skam att få stryk av de som var före mig idag.

Bara erkänna att man är inte bättre än så här just nu. Fiskar ju för mycket annat och metar tävling alldeles för sällan och träning ja det hinns ju knappt med nu för tiden.....så rätt nöjd med min egen SM insats till slut trots allt och som lag ryckte vi upp oss något dag 2  då vi blev 5+5+2+11och slutade på en godkänd 5e plats och passerade därmed ärkerivalen Allingsås SFF och det var väl ändå det viktigaste denna dag. Shaun var stabil som alltid och tog en 2a plats idag och stödet han fick från ägarinnan till boendet gjorde nog sitt till. Denna dag inte bara te i termos utan även färdigbredda mackor till frukost mm mm så vissa kan det där med att ställa in sig. Kristian konstaterade bara;- klart det går bra för Shaun han har ju "morsan" med sig som hjälpreda......

Köld dimma över kanalen under denna vackra söndagsmorgon.

Några minuter innan start dag 2 skulle SPLASH hålla undan eller kunde arrangörsklubben SWEA hota, vi andra gjorde upp om bronset....

Efter 4 timmars hårt slit kunde man väga in runt 2,5 kg och inkassera en 5e plats...

Henrik tog även idag hand om segern på B-sektionen med ca 3,8 kg och SPLASH gjorde en ännu bättre andra dag 1+1+1+3 och försvarade titeln för 3e året i rad, makalöst och kanske det slutliga beviset på att fiske har väldigt lite med tur att göra utan erfarenhet, kunskap om när, hur och varför och nogranna förberedelser och massor av träning är det som lönar sig precis som i vilken elitidrott som helst.

Återväxten inom det Svenska tävlingsmetet är det dock fortfarande tunt, BSMKs hårt kämpande juniorer blev årets enda juniorlag. Härligt kämpat under helgen grabbar. Vi måste i hela Sverige rycka oss i kragen och försöka allt vi kan att promota tävlingsmetet om det inte fullständigt skall dö ut i Sverige med oss gamla nördar redan inom ganska snar framtid. Tror det finns allt en hel del där ute som skulle vilja men vi syns för dåligt......försöker dra mitt stå till stacken men det är en spott i havet krävs krafttag för att få en ökning helt klart.....men vem orkar, vill och kan???

Så stod då SPLASH där återigen med bucklan i hand och ännu en klubblags VM biljett säkrad lycka till med malarna i Novi-sad nästa år stick Er inte för mycket! Ett stort grattis till ännu en seger bara att lyfta på hatten och buga för övermakten!

SWEA skötte inte bara arangemanget med den äran de kan fiska också och knep ett väförkänt silver.

Vi andra gjorde upp om bronset och det gick till slut till de rutinerade grabbarna från Constellation fortfarande Sveriges bästa klubb genom tiderna men SPLASH närmar sig......

Vill som avslutning tacka mina lagkompisar Shaun Keavney, Sten Rickardsson och Jonas Jansson och alla andra goa härliga tävlingsnördar för ännu en fantastisk rolig helg tillsammans. Vi är arga konkurrenter under tävling men alltid med glimten i ögat och härlig stämning från början till slut, ses igen nästa år då tar vi nya tag att försöka rubba SPLASH från tronen!

Nästa vecka laddar vi om inför feeder lag kvalet i Snoge då går vi för guld....igen....försöka måste man ju...

Vill Ni veta fullständiga resultat hänvisar jag till metetorgets facebook sida där de ligger ute.

Sköt om Er så ses vi vid ett vatten nära dig!