Lite höstfiske.

Helgen som gick ägnades åt lite "ladda batterierna fiske" efter en hektisk tid med tävlingsmete. I ett stilla höstregn i lördags eftermiddag gjorde jag ett försök i kanalen efter abborre. Var alldeles för länge sedan man gav detta trevliga fiske chansen. "Streetfishing" eller "cityfiske" som det så fint kallas nu för tiden har ju sin charm också. Rätt fantastiskt man kan stå mitt i stan och ha givande fiske men lite som vanligt var jag helt själv och fick många skumma misstänksamma blickar på mig då man går omkring med ett spö mitt i stan. Större delen av älven hade färgats mer än lovligt brun efter senaste tidens skyfall men jag hittade till slut klart vatten i lugnvattnet i början av Trollhätte kanal.
 
I dessa förhållanden brukar det enda som faller borren i smaken vara gulaktiga jiggar vilket verkar synas bra och reta igång borren mulna disiga dagar, denna dag var inget undantag. Utan i andra kastet small det till och jag fick en serie 100-300 gr abborrar på mitt sakta hemtagna drop-shot tackel under nästa 30 minuters period. Prövade runt lite bland olika modeller och färger men det enda de ville ha var en liten rak gul-vit glittrig sak. Men i det allt mer tilltagande regnet avtog snart nappruschen och jag sökte nya jaktmarker. Betade av kanalen på ett antal ställen till men inte ett pet i grejorna och när det stilla höstregnet övergick till regn på riktigt begav jag mig hemåt efter att ha fått stillat fiskesuget något.
 
Gult är inte fult, tycker borren!
 
Sällan man får  några större i Trollhätte kanal men likväl ett trevligt fiske, storleken är inte allt.
 
Men "cityfiske" är inget för den som vill ha lugn o ro det dånar och skakar från bron och diverse löst folk är ute o springer. Men tycker ändå man kan hitta sina lugna vrår och kan gå in i sin egen bubbla och ha en fin stund även bland betong o klotter.
 
Under söndagen var inget direkt planerat men plötsligt ringer Gunter och var sugen på lite landfiske i en närliggen liten sjö för att se om dess storabborrar var sugna på lite gummi. Och nu hade vädret slagit om helt till en underbar höstdag med hög fin frisk luft med klarblå himmel och inte ett darrande i lövverken. Så sagt o gjort bara haka på och lufta sig. Väl framme vid sjön möttes vi av en alldeles blank vattenspegel som bara darrade lite då och då när småmörtar sprätte i ytan.
 
Riggade en westins hollow teez i skarp nyans på en offset krok med carolina rig skall ju vara så hett nu för tiden. Nä faktum är att anledningen till detta tackel var att jag ville släpa sakta längs botten utan att fastna i allt för mycket skit. Liknande tackel har man ju själv använt sen Jesus gick i kortbyxer vilket han då uppenbarligen gjorde i början på 80-talet....
 
Men för att göra denna historia något kortare så ville inte abborrarna alls i dag förutom på just ovan nämda tackel vilket de åtminstone var framme och nosade på. Men gick ej att kroka dem vilket ofta är offset krokens nackdel. Du fastnar inte i någon skit men krokningen blir lidande om de inte är 100% i stöten och glufsar i sig. Så tacklade om och körde den på drop shot rig vilket brukar ge 100% krokning men då ville de inte ens titta på jiggen även om man släpade den långsamt. Prövade givetvis halva lådan med olika beten och metoder snabbt som långsamt högt som lågt men endast några gäddor ville vara med och leka idag på vanlig tacklad jigg. Och likadant var det för Gunter. Men vad gjorde det en underbar höstdag som denna, batterierna var laddade igen och man kan orka med en ny arbetsvecka i det all mer tilltagande mörkret. Får se om batterierna blev tillräckligt laddade för att göra en större ansträngning till nästa helg och köra lite båtfiske så man får lite fler valmöjligheter ute på böljan den blå.
 
När hösten visar upp denna skepnad ja då är den underbar, bara att njuta....
 
Och lite action blev det även om abborrarna lyste med sin franvaro denna dag.
 
Gunter laddar batterierna på bästa sätt.
 
Simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!