Ännu en grå novemberhelg.

Nog för att November brukar vara grå, trist och allmänt deprimerande här i Västra Sverige men undrar om inte årets November slår någon form av rekord på gråskalan. För dess like till trist och deppigt väder har jag sällan skådat. Kan inte minnas då jag såg solen senast mer än i 5 sekunder måste varit drömdagen i Oktober som jag och Gunter lyckades pricka in. Men det är ju så länge sedan nu så det ligger lika insvept i minnets dimma som den dimma som råder ute.
Nä dis, regn, dimma, allmänt igenmulet och några enstaka plusgrader och upp på det en envis pysande nord ostan vind har väl inte muntrat upp den senaste tiden direkt.
Men jag har gjort allt jag kunnat för att både peppa mig själv och alla våra kunder. Jag har tagit mig i kragen och gett mig ut och vädrat spön trots urusla förhållanden och i shopen har jag haft massa novembererbjudande för att pigga upp i höstmörkret.
 
Fortsätter med detta ett tag till och kommer idag med ett par fina erbjudande till. För att ta del av alla andra prylar vi har bra priser på nu kika in på de senaste inläggen här på bloggen samt på vår facebook sida eller bara kom in i butiken vettja.
 
Strike Pro Guppie sjunk 120 gr 22 cm med tail Nu endast 149 kr st.
Strike Pro Guppie Jr sjunk 70 gr 17,5 cm med tail Nu endast 129 kr.
 
Buster Jerk sjunk 75 gr 15 cm Nu 129 kr.
 
Buster Jerk II suspending 37 gr 12 cm Nu 119 kr.
 
Nils Master 18 cm Nu 99 kr.
 
Nils Master 15 cm Nu 99 kr
Alla erbjudande gäller så länge lagret räcker dock längst året ut.
Med reservation för slutförsäljning.
 
För egen del piggade jag upp mig i helgen på det bästa sätt och egentligen det enda som piggar upp mig, ut och svinga med spö i hand.
Skall inte trötta ut Er med en historia om ännu ett feederpass kan bara konstatera att i lördags nappade det på som det skall allt som behövdes var lite klarare vatten i älven så var mörtar och björknor villiga igen.
 
Napp i stort sett i varje utlägg relativt omgående så i lördags behövdes inga större trix och fix för att få beten till kommande fisken.
 
Vi går direkt på söndagens strapatser i gråvädret. Nu hade dessutom vinden ökat så lika bra det att båten inte ens ligger i annars hade man bara fått vända en dag som denna. Nä i år har det varit landfiske som fått råda. Och bekväm som man blir med åren låg det närmast till hands att bara ta en jigglåda och ett par spön och trampa city rundan runt och se vad älven har att erbjuda en dag som denna. Började i Hamnbassängen med lite drop shot fiske och på ett liten doa jigg jag döpt till grodynglet petade jag upp den ena abborren efter den andra. Var det extremt långsamt fiske som gällt tidigare var det i stort sett stillaliggande som gällde nu, lite slack och bara microdarr så kom nappen. Allt snabbare infiskat än det gav nada!
 
Några smågäddor högg dock aggresivt men så helt plötsligt kom en stenhård stöt följt av en "pinne" som bara följde med in. Jag hade lyckats kroka en minigös. Min första från denna fläck, gösen kommer allt mer i älven igen men tror allt detta är helt naturliga cykler minns glada 80 talet då vi öste upp smågös i älven och nu är vi snart därigen. Så Ni behöver nog inte vara rädda att gösen skall ta över i älven och slå ut övriga predatorer som tyvärr sker i vissa sjöar. Än så länge är gösen en rolig bifångst i älven och storleksmässigt åtminstone på den södra delen går kurvan stadigt uppåt på medelvikten. Så håller sig gösen på mattan och vi människor låter naturen ha sin gilla gång så kan vi nog fortsätta att njuta av ett trevligt sportfiske på de flesta arter i älven.
 
För än har älven massor av hemligheter som ligger väl gömda massor av sträckor det knappt fiskas på. Ett av ställena jag var idag ser man sällan eller aldrig en båt så här finns det fortfarande firrar som aldrig sett en krok. Och vilka fiskar trivs och frodas bäst jo de som får vara i fred. I år har jag till exempel inte ens försökt på mina hetaste gäddställen. Högst ett par pass varannat år sen får de vara i fred vilket lett till att jag fortfarande har ett bra gäddfiske men de vikarna får Ni leta upp själva. Finns massor för den som letar. Ola Esbjörnssons berömda ord tål att upprepas igen: - Gör som alla andra få samma eller sämre gå din egen väg och få bättre!
 
Efter förmiddagens positiva start kom fisket av sig helt och trots byte av lokal då jag betade av ståndplats efter ståndplats var jag oförmögen att landa något mer förutom ett par förskrämda abborrepinnar.
 
Dagen började med en liten gädda i perfekt storlek att agna med då man jagar älvens något större gäddor.
 
Den lilla Doa jiggen upphottad med ett par spralliga maskar levererade idag. Att antingen bara köra med mask eller sätta på några utanför jiggen är ofta en huggutlösare i kallt vatten men det kanske Ni tycker är fusk.....nja hellre ge dem riktig mat än gummi?? och dessutom då få fisk.
 
Man upphör aldrig att förvånas i sportfiskets underbara värld en liten gös från detta ställe ja undrens tid är inte förbi den stackaren måste simmat bra fel hoppas han hittade tillbaka till sina vänner....
 
Beslutade mig tillslut att göra en lång förflyttning till ett av älvens göshak de verkade ju vara i stöten idag men fick ju till och med gös där de inte skall vara.
Byte till lite kraftigare don och större jiggar nu skulle det bli rekordgös och inga små abborrepinnar inte. Slet över stock och sten kulle upp och kulle ned så svetten lackade men fram kom jag och det bara stank gös om platsen hur skulle man kunna misslyckats nu. Dessutom ryggsäcken full av lite nya jiggar från D:A:M man blev mutad med för någon vecka sedan.
 
Men kast lades på kast och trots fiske efter alla konstens regler och även fiske utanför de föreskrivna ramarna om hur man tar en gös så här års uteblev hugget jag väntade på. Kravlade till slut vidare till en ännu mer svåråtkomlig plats och här kom hugget jag väntade på. Bottennappet som började röra sig och man konstaterade att stöten man trodde var en stock visade sig vara fisk. Först trodde jag i min vildaste fantasi att nu satt rekordgösen för fisken i andra änden uppförde sig precis som en gös. Men snart ändrade fisken sitt beteende och med lite besvikelse fick man se en hygglig gädda uppenbara sig. Den gjorde några sista tjurrusningar som det anstår en gädda av denna kaliber men till slut lyckades jag lyfta in denna 7 kgs. Ett roligt avslut på en trevlig men gråkall novembersöndag längs Göta älvs stränder.
 
Blev en snabb vägning och mätning 100cm 7 kg innan denna gädda lugnt kunde simma tillbaka och grunna på vad det var som hände när den för första gången i sitt liv smakade en brun vit D:A:M jigg.
 
Kämpade på en stund till innan det var dags att tänka på refrängen för mörkret kommer snabbt nu och skall man inte fiska lake ja då är det sällan någon större idé att stanna kvar efter mörkrets inbrott så här års. Avslutade dagen där jag började med att ta en sista abborrepinne och så snipp snapp slut var denna historia slut.
 
Simma lugnt mina vänner så ses vi vid ett vattendrag nära dig!