Leucisus idus!

Leucisus idus eller kort och gott id har stått i blickfånget senaste veckan. Eller idus idus paradunidus eller vad det nu var Joel Abrahamsson kallade dem, de perfekta idarna som skulle bli gäddmat😉. Bor ju minst sagt nära ett av de bättre idställena i Göta Älv typ 5 minuters cykelväg. Nu kanske man inte kan få några världsrekord idar här men väl riktigt stora för Göta älv, målfisken får väl anses vara över 2,5 kg det fångas det inte många av men de finns.
 
Satsningen började redan i måndags kväll med lite spaning och mäskning i form av några brödbitar på ytan för att se om de var inne i favorit viken. Och som amen i kyrkan kom idarna och sörplade bröd efter en 15-20 minuter. Så nästa kväll var det läge att ta med spöna också.
 
Så i tisdags kväll var jag åter på plats i ett perfekt väder lite lätt jummen västanvind och strålande solsken ypperligt för detta ställe. Då man även kan få lite av varje här hade jag riggat 2 bottenmete spön. Ett för majs, maggot med 12 ans Milo serie A spade end krok och ett för bröd med 4ans wide gape krok. Det för bröd hade jag även med en carp controller till (ett slags kastflöte som gör det möjligt att lättare kasta ut bröd eller andra viktlösa ytbeten). Tanken var att byta till det flytande när man såg iden komma in på brödbitarna. Mäskade även upp en plats med vanligt grovt brödmäsk och fiskade där i väntan på idvak.
 
Man behöver inte skjuta ut många brödbitar 4-5 st max i stöten med ca 15 minuters intervall räcker gott och väl. Och just idag av någon anledning höll sig måsarna borta vilket de inte skulle göra resten av veckan. Snart visade sig de första idarna i ytan men innan jag hann byta till flytande satt kvällens första på bottenmetet med bröd. Medans den drillades in försåg sig 2-3 idar till med resten av brödbitarna.
 
Riggat och klart för årets första idmete.
 
Strax därefter var den landad 2120 gr en helt Ok start.
 
Riggade snabbt om till flytande, bottenmete i all ära men roligast är helt klart att ta dem på flytande. Ut med några brödbitar till och snart vände några idar tillbaka så det var bara att lägga ut och smask så satt första på flytande. Inte så komplicerat att få idar att ta finns de bara där tvekar de sällan på en brödbit speciellt då de inte varit fiskade på tidigare under året. Lagom storlek på barkis brödet är som en tändsticks ask.
 
Nästa id något större 2280 gr. Utlekta men i fin kondition. 
 
Men efter denna rivstart kom det av sig något och idarna fann andra ställen intressantare och jag började hoppas på storsarv ju närmare skymningen vi kom. Förr (15-30 år sedan) var detta ett av älvens absolut hetaste ställen för sarv och nästan varje kväll var det någon som åtminstone fick någon kilos sarv och topp kvällarna kunde man få 5-6 st över kilot min största härifrån helt klart godkända 1225 gr. Men sarvarna här i den storleken verkar vara ett minnne blott. Något hände för ca 20 år sedan som bidrog starkt till den storvuxna sarvstammen som levde här. Och efter det har de få som fanns kvar inte riktigt gett avkommor som kommit upp i vikter som förr. Vad som hände kan vi ta en annan gång........men kan säga som så att sarv är tydligen gott.....
 
Kvällen rullade på och strax innan det var dags att tänka på morgondagen kom det in en id till och den gick också att övertala att ta på flytande. En tvillingfisk till den förra också 2280 gr men 2 cm kortare så den hade inte gått på diet efter leken.
 
Riktigt fetto, några cm till på den så kanske det varit målfisken.....men nu kan det bara gå sämre eller...
 
Redan nästa kväll var vi påt igen men nu hade vinden vänt och åter hade den pysande kalla nordanvinden svept ned över västra Sverige och man trodde det var februari igen, nej förlåt februari då var det ju +21 gr i solen.....ja ja världen är upp o ned nu för tiden.....
 
Körde ändå samma taktik som kvällen innan och vinden avtog något strax innan skymning och några idar kom åter in på banan och lät sig luras på flytande. Nu var även lite braxen och mörtar i lektagen på plats. En av idarna formligen rann det rom av också så även en del id var fortfarande i gång med lek men det sjöng nog på sista versen.
 
Blev några kväll 2 också trots isande nordanvind men nu hade de krymt något men fortfarande alla över 2 kg.
 
Lite aggresiva braxen hannar ville äta majs denna kväll men som vanligt i älven var de stöpta i samma form strax under 2 kg...
 
Dubbelhugg fick avsluta denna onsdagskväll.
 
Bestämde köra en kväll till då de lovade svagare vindar under torsdag men väl på plats igen blåste det naturligtvis etter värre åter från nordan och gjorde effektivt fiske i stort sett omöjligt. Åtminstone att se om någon gick upp på ytan och jag tror det också kan vara så att iden har svårt att fokusera på vad som finns på ytan då de går rejäla vågor. Men nu hade måsarna hittat hit och var längre ej rädda för mig så de försåg sig glatt av brödet och det gjorde ju också sitt till att minska chansen till att brödet fick förbli idmat. Att färga brödet grönt som man mäskar med är annars ett säkert knep att undvika att brödet äts av måsar men nu hade jag inget att färga brödet med så det var bara att gilla läget.
Men då till slut en mås var dum nog att dyka lite under ytan och plocka upp min bottenmetade brödbit och fick sticka sig på kroken lite grann blev hela flocken betydligt mer avvaktande. Och som en skänk från ovan la sig vinden och vattenspegeln blev blank som ett salsgolv och måsarna fortsatte att avvakta så till slut fann några idar mina bröd bitar och det blev lite ytaction även denna kväll men nu fick jag årets första under 2 kg så i stället för att öka sista kvarten verkar jag vika ned mig och tröttna....for nog vila mig i form......så nytt ställe i morgon var tanken.....
 
Granna fiskar är det i vilket fall som helst och 2140 gr som blev kvällens största skäms ju inte för sig men riktiga pricket över iet fattas.....
 
Men många naturupplevelser får man sig till livs när man sitter där i väntan på napp, fåglar av diverse slag, bävrar och simmande rådjur var bara något av det jag fick se denna kväll. Så lyft blicken Ni generation av böjda huvuden så kanske ni får uppleva världen omkring Er på riktigt i stället för en skärm via telefonen!
 
Fredags kvällen kom och nytt vatten skulle ges chansen. Hängde på Carl till en gemensam kompis vatten där vi misstänker det kan simma riktigt stor id och sjöidar är ju alltid extra kul speciellt i detta vatten då de är enorma fighters till skillnad mot älvens idar. Det är väl egentligen det enda tråkiga med älvens idar, plums plums i ytan efter hugg, 2 korta rusningar på max 0,5 m vid håven sedan är de landade. Skillnad i denna sjö skulle det visa sig.
 
Då det även är gott om sutare, braxen, mört och sarv här fick det i första hand bli lite matchspöfiske (kastmete) och precentera betet nere vid botten till att börja med. Även denna kväll hängde den envisa nordanvinden i så att få upp idar på ytan skulle nog bli vanskligt. Ingen har metat här i år så för att "väcka" platsen något gick några burkar majs i + ett par kilo vanligt brödmäsk i direkt då vi anlände på kvällen. Calle tog vänsterflanken och jag den högra dock inget som helst politiskt i detta val. 
 
Inte bara nordanvinden som pinade oss denna kväll utan ett envist regn hade dragit in och blötte ned oss men vi var utrustade för det i vanlig ordning, finns som sagt inget dåligt väder bara dåligt förberedda människor....
 
Carl skulle visa sig bli kungen för kvällen för han dominerade totalt med både sutare och braxen men jag höll mig till målfisken iden. Men bara en liten denna kväll (liten o liten ca 1,5 kg) men vilken fighter nästan som en sutare. Efter lite justeringar med blyinställning och djup drog även jag ett par sutare men som vi redan fick se förra året verkar det vara förtvivlat svårt att komma över 1,5 kg här men sutare är sutare, ruskigt kul oavsett storlek. Och fiske skall ju vara kul annars kan det kvitta!
 
Vi bestämde att mäska ganska rejält då vi bröt upp för kvällen och återkomma nästa kväll med nya friska insatser.
 
Calle håvar kvällens första fisk en trött gammal braxen.
 
Men snart kom årets första sutare då sjöng det lite mer i linan.
 
Bilden kan innehålla: 1 person, utomhus, vatten och natur
Även jag fick känna på årets första tinca tinca medans regnet strilade ned.
 
Men när vi väl var på plats under lördagskvällen hade regnvädret dragit bort och himlen sprack upp men nordanvinden den gav inte vika utan svepte fortfarande fram över nejden i ohämmad styrka. Men gårdagens förmäskning hade givit resultat åtminstone på Carls plats. Sutarna stod på kö och bjöd upp till lustiger kvällsdans för en polka för två med dansvirutiosen Carl.
 
Jag hade dock med mig ett feederspö denna kväll och testade fiska mot andra vasskanten där det var en grundare hylla för att se vad det kunde ge, då min flötmeteplats verkade stendöd. Och fina gäddbeten i form av mörtar på 300-400 gr kastade sig på grejorna och även sutare visade intresse för denna nya grundare plats så mina nya Drennan Aculyte Ultra 11´ fick bekänna färg, vilka sjukt sköna spön att drilla fisk på. Hittills 5 av 5 möjliga i betyg.
 
Men snart avtog fiskens napplust även för Carl och det blev stendött. Varför skulle vi snart bli varse. Då till slut Calle återigen krokade en braxen kastade sig en gädda över den och en kort men intensiv dragkamp uppstod men till slut släppte gäddan taget och vi kunde beskåda en illa sargad braxen i 1,5 kgs klassen. Vi kunde bara konstatera att det inte var sjöns minsta gädda som stått för den attacken.
 
En förvånad braxen undrade nog vad som hände, skulle ju bara äta lite majs, sedan satt man både på krok och i gapet på en gädda, vilken skräckupplevelse det måste varit men tiden läker alla sår om nu inte gäddan passade på direkt efter återutsättning.....sådan är naturen, brutal ibland.
 
Kämpa glada sutare fick vi känna på och till slut nöp gäddan även en sådan här. Återigen när Carl drillade så var gäddan där och denna gång slök den hela sutaren och tog linan i en och samma attack så nu var den nog mätt och belåten för denna gång.
 
Kvällen rullade på och min flötmeteplats höll sig ovanligt stilla möjligen ännu en gädda som parkerat där men efter lite omändingar poppade flötet upp i ett snabbt lyftnapp och en riktigt hård kamp tog sin början. Misstänkte först ännu en stark liten sutare men då den skymtade i ytan visade det sig vara en stabil id. Efter en ganska dramatisk fight då denna helt olik älvidarna vägrade ge sig gick den till slut lyckligt i håven och jag trodde jag nått veckans målfisk. Men vågen stannade på 2340 gr och måttbandet visade 55,5 cm. Utlekt id men i hyfsad kondis så helt klart nöjd och vilken fight inte vad jag är van vid med idar. Och kan man få id i denna storlek så kan man få större så helt klart kommer denna sjö få fler chanser och någon större sutare och braxen simmar det säkert här också. Samt att jag åtminstone fick en mört över halvkilot också gör det detta till ett mycket intressant litet metevatten. Man behöver inte alltid jaga monsterfiskar utan man kan vara väl så nöjd med att få stora fiskar för vad det aktuella vattnet man själv fiskar i kan ge.
 
Fin sjöid på 2340 gr.
 
Carl glad att få behålla några sutare utan att en gädda åt upp dem.
 
Till slut förärade oss dagens värd oss med ett besök och visade direkt var skåpet skulle stå och köttade upp braxen o sutare i pari och minut i solnedgången.
 
En 520 gr mört fick avsluta denna kväll för min del, långt ifrån de monstermörtar på dryga 1,5 kg som fångats i Sverige på senare tid men i mina ögon är en mört över 500 gr värd all respekt trots man själv fått glädjen att kroka några dryga kilosmörtar i mina dar.
 
Så kom söndagen och med den sista kvällen för min veckosatsning på id och återigen var jag tillbaka i min hemmavik i älven och återigen piskade nordanvinden mitt ansikte och denna kväll skulle den inte ge sig. Några andra som inte gav sig denna kväll var måsarna trots att de åter fick känna krok en liten stund, att de aldrig lär sig. Ingen grön färg hade heller ordnats fram däremot hade jag lite corda goo doftextrakt med mig i mandelsamak som färgar ordentligt rött så det fick duga. Rött är ju naturens varningsfärg och det visade sig att de brödbitar som blev mest indränkta i röd goja faktiskt fick vara näst intill i fred. Men det som störde mest denna kväll var den envisa vinden, så ytfiske fick läggas åt sidan. Men även på bottenmetena var det osedvanligt dött verkade som ingen fisk ville simma in i denna grunda lilla lekvik denna kväll men så när jag som mest satt i dåliga tankar som att ge upp i förtid ristade det till och en id plockade upp det bottenmetade brödet som dock låg på ytan då jag hade längre tafs än det var djupt för att precentera brödet på ytan. Och en fin id gick sekundrarna senare i håven för nu var vi ju åter tillbaka i älven så plums, plums sedan var det över.
 
Denna id tyngde vågen till 2240 gr så en värdig avslutning på idveckan om än målfisken på över 2,5 kg lyste med sin frånvaro men man kan inte lyckas alla gånger.
 
En id på 2240 gr fick avsluta veckosatsningen på id nu sadlar vi nog om till annan art men viken får sig nog några besök till om förutsättningarna blir de rätta. Finns ju annat än id här också, kanske kanske har någon sarv tagit sig igen och chans på hyggliga braxen o sutare samt diverse annat finns ju och 5 minuter från hemmet så lagom nära för korta kvällspass vilket i stort är det enda jag har tid med just nu.
 
Simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!