Blåsiga dagar vid sjön.

Förra året höll man på att flyta bort i värmen vid denna tid och nu står man och skallrar tänder istället. Hade sett fram emot lite trevligt sutare fiske nu på kvällarna efter idfisket men vädergudarna ville annorlunda. Bytte ut de isande nordanvindarna mot ännu hårdare men lika iskall syd väst vindar istället med tillhörande regn. Kanske inte det mest optimala förutsättningar för ett lyckat sutare mete. Men sjön vi valde denna helg finns det ju lite av varje i så några firrar skulle man väl lura. Ganska ny sjö för oss att utforska sutare mässigt började med lite baby steg här förra året och fick bra med sutare men inga stora men det får väl framtiden utvisa vad som är denna sjös kapacitet. Att det finns hyggliga idar ja det vet vi men idarna får komma som bonus denna helg nu var siktet inställt på sutare i första hand.
 
Men både feeder och matchmete togs med för lite olika alternativ. En dags förmäskning med lite majs o pellets hade skett då i strålande solsken och riktigt behagliga temperaturer nu när vi var på plats med spöna redo ja då var det inte ens tvåsiffrigt på termometern o regnet hängde i luften och mer än asp löv darrade i vinden.
 
Calle började med matchmete på vår förmäskade plats och jag startade med feeder mot ett natebälte. Calles matchspö agnat med preppad plastmajs hann knappt landa innan första sutaren satt. Men sen sket de i plastmajs så klar, rena lyckoträffen. Själv sätter jag bara på plastmajs om man vill vara i fred under en fika stund eller om man vill balansera upp ett naturligt bete. Nä plastmajs det får de där sjusovarna som ligger dygn efter dygn i sina tält i väntan på att någon dum firre undersöker om plast går att äta hålla på med. Nä jag vill se mina napp och vara aktiv det där sovfisket lämnar jag åt andra sånt växte man ifrån i tonåren. 
 
Kvällen fortsked och mörtar avlöste varandra på min feederplats innan det blev helt dött på några minuter, på med lite större bete och vips satt kvällens första sutare för mig också. Alla sutare än så länge här som bäst strax under 1,5 kg men större borde finnas man får nog plöja igenom några hundra först bara. Men det gör ju ingenting för sutare är ju sjukt kul oavsett storlek.
 
Får nog bli till att dra upp några hundra i denna klassen innan man kan dömma denna sjö.
 
Calle gick snart ifrån plastmajs och då nappade det lite fler gulliga sutare. 
 
Kvällen rullade på och det blev några sutare o braxen till men vi hade förhoppningar om att dra in ännu mer fisk till nästa kväll så dunkade ut lite mer majs o pellets på våra platser.
 
Nästa kväll då vi åter äntrade arenan hade dock vinden tilltagit ännu mer i styrka och ännu tyngre regnmoln vällt in över oss men regnet höll sig kvar i de mörka molnen men blåsten gjorde fisket väldigt vanskligt. I kväll hade även Calle tagitmed ett gäddmete för att se om någon av sjöns stora gäddor var sugna på lite sarv o mört och visst vad de det men Calle var lite sen med mothuggen varje gång då man som alltid blir lite splittrad när man försöker göra 2 olika fisken på en och samma gång. Jag höll mig till matchmetet denna kväll men i det än mer kylslagna vädret och envis syd västan vind hade vi mestadels endast braxen o mört på platsen som tyrades om att hugga. Tyvärr var de flesta braxen nog mer intresserade av att förbereda för lek så de nappade mest med bukfenan. Men några lurade vi till att ta våra krokbeten.
 
Någon mindre id behagade besöka oss också i blåsten. Så helt plötsligt som en blixt från mulen himmel kom det en liten men kämpastark fisk, tänkte först en ännu mindre id då de drar sjukt mycket här för att vara idar men snart uppenbarade sig en riktigt skaplig mört. Fick håvat den och kunde beskåda en utlekt men 40 cm mört och den tyngde vågen till klart godkända 720 gr vilket måste anses som en enorm mört för detta vatten. Så den gjorde hela kvällen och nu kunde man pricka av 8e vattnet i vårt närområde som givit mig mörtar över 700 gr inte så illa pinkar ändå av en gammal tävlingsmetare. Men några sutare var inte sugna denna kväll vi får invänta lite sol och värme då smäller det nog till. Skall försöka hinna med ett par nygamla sjöar jag fiskade i på 90 talet och se vad de går för nu detta århundradet. Samt äntligen få testa en ruda sjö jag spanat in sedan början 80 tal, fick bekräftat så sent som igår att det nog inte skulle vara helt tekniskt omöjligt att få 2 kgs rudor där. Blir en utmaning att än en gång vandra på  i stort sett otrampade stigar på jakt på vad?  Ja det får vi se när vi kommer dit.....tjusningen med fisket för mig att hitta lite "eget" och trampa sina egna stigar.....
 
Idarna slapp inte undan helt och hållet denna helg heller.
 
I bland blir man posetivt överraskad, 40 cm mört.
 
Utlekt men ändå 720 gr räddade denna helg....
 
Har man bara en håv med och kompisen får hugg samtidigt ja då får man svepa in 2 på en gång.
 
Nu till helgen stundar landslagskval i feeder men för första gången i världshistorien skall jag inte deltaga själv utan bara arrangera och agera kantmetare. Har inte känt motivationen för tävlingsmetet denna säsong pga lite personliga händelser som tagit lite väl mycket av min kraft i anspråk men släppa det helt vill jag inte lär komma tillbaka.  Kan nog vara nyttigt med ett eller ett par sabbatsår emellanåt så får man nog suget tillbaka så smångingom.
 
Simma lugnt mina vänner så ses vi vid ett vatten nära dig!