Aprilväder i maj.

Välkommen, välkommen sköna maj, besjöngs som brukligt den 1a maj och vips var isande kall nordanvind här och hagelskurarna har avlöst varandra och mer april likt väder har dominerat senaste tiden. Men inte mycket brukar hindra mig från att fiska då tid finns förutom hårda vindar som då och då sätter stopp för tilltänkt båtfiske men då får man söka sig längs land istället.

Men i lördags tittade solen fram och värmde våra frusna själar då jag och Janne åter sökte oss till Dalslands mörka skogar i jakten på färnan. Var dock kanske inte de mörkaste skogarna vi smög omkring i denna gång för att hitta lite rinnande vatten att doppa våra agn i utan snarare öppna landskap. Ut på en kostig mellan 2 åkrar bar det till världens ände som denna gång visade sig vara precis vid en jättefin fors perfekt att fresta färna i.

Återigen var jag ute på nostalgi fiske på sträckor man ej betat av i modern tid. Har åter funnit tillbaka till detta härliga smygarmete längs små vattendrag, kommer ta varje tillfälle i akt att fortsätta utforska mer eller mindre bortglömda vatten i jakt på lite vad som helst. I dag var dock åter färnan i fokus. I dag höll vi det oerhört enkelt, simplaste glidande bottenmete med bröd som bete. Hade lite majs och en minimal bit ostpasta med också bara uti fall att. 30 sekunder tog det innan första nappet vilket man bommade. Ut igen och några minuter senare hade man krokat dagens första färna som visade sig vara en riktigt bångstyrig en och jag var helt övertygad att nu var proppen ur då man på förra färnaturen äntligen landat sin första 2 kgs. Härliga knyckar fortplantade sig genom spöt och jag började fantisera om att här kommer det en 3 kgs men man skall aldrig gå händelserna i förväg för fisken var i stort sett orobblig och jag satte tydligen lite väl hård press på den för att tvinga den till håven för plötsligt släppte kroken och man fick snopet veva in tom krok och beta på nytt bröd. Ja ja sånt är fisket ena stunden lyckorus andra total tomhet....hur stor denna var får vi aldrig reda på....

Men nästa utlägg gav en på runt 1,5 kg och så var man glad igen krävs inte mycket för att få mig att glömma och gå vidare.

Så var man tillbaka till standard storleken igen. Drömmen om jättefärnan lever vidare...

Nostalgi besök vid den "bortglömda" forsen.

Janne i färd med att landa eftermiddagens första färna.

Vi vandrade vidare längs denna gemytliga å och betade av hölja efter hölja, stock och sten paserades och nappvilliga färnor avlöste varandra, kanske inte världens ös men på några timmar fick jag 8 färnor och Janne minst 6 st samt en del fin mört och björknor hälsade på med jämna mellanrum och rådjur och rovfåglar av lite olika slag kunde också beskådas. En väldigt lyckad kvälls stund helt enkelt med massa motion, naturupplevelser, roligt fiske och trevligt sällskap i stort sett orörd natur där inget verkar hänt sedan man var här senast för en sisädär 10 år sen.

Janne i väntan på napp vid nästa stopp. Massor av heta ställen att beta av man skulle haft obegränsat med tid bara....

En perfekt kväll avslutades med denna turs största fisk en sliten ärrad utlekt kämpe på 50 cm och 1620 gr skäms dock inte för sig en dag som denna.

Söndagen skulle vigas åt träningsmete med take a part spöt. Har tagit en ny lärjunge under mina vingar. Ivrige och hängivne sportfiskaren Billy Affelin vill slå sig in på tävlingsmetets bana och då krävs det ju några träningstimmar. Och så klart man ställer upp och visar lite knep o knåp. Jag skall lära honom allt jag kan; nåja det går väl ganska fort som bagheera sa i djungelboken.
Nu hade dock majvädret svängt igen så ännu en gång trodde man det fortfarande var april. Gårdagens solsken hade förbytts till isande kallt snö blandat regn och 2 + grader då jag steg upp och dagen kanske inte började lysande. Billy dröjde lite och blev lite sen och då hann kråk djävlarna stjäla mina nygjorda mackor som jag stoppat ned i väskan i vänta på Billy. Han knappt vända ryggen till vips var de där och hackade hål på påsen och flög iväg med mina mackor. Blev en riktig fest det för kråkorna det och jag fick göra nya så kan det gå....

Men till slut kom vi iväg och snart nådde vi vårt mål för dagen, Nossan vid Backabro. Ett bra träningställe för take a part gott om fisk så man kan trimma in handhavande, tackel mm mm.
Som alltid lite trist att sätta upp prylarna i regn men nu hade ju temperaturen stigit till hela 6+ grader och regnet strilade bara ned så där gott längs ryggraden så humöret var på topp. I varje fall hos mig som bara jag fått upp mina prylar har en förmåga att koppla bort skitväder ingen idé att bry sig om det. Vädret kan man sällan göra något åt. Så det är bara att gilla läget och köra på, något av det första jag fick lära Billy idag. Hellre träna i busväder än finväder för kan du koppla bort vädret och inte haka upp dig på det ja då är nästan halva slaget vunnet.
Många som bryter ihop på tävling för minsta lilla regn och tappar fokus på fisket fullständigt. Nä skaffa bra regnkläder och se till att du håller dina beten och mäsk torrt så är det bara att köra på. Och snart släppte det för Billy och han accepterade dagens väder och fiskade på.

I dag blåste det dessutom ganska kraftigt från väst vilket gjorde att vatten från Vänern pressades upp i ån och gjorde driften av tacklet i stort sett obefintlig. Ett 3 gr låg blick stilla så ur den synvinkeln blev det ändå ganska lättfiskat. Vi dunkade i vanlig ordning ut en ganska graftig grundmäskning som vi sedan underhöll med små bollar med död magott och majs i för det var det vi hade att tillgå som bete idag. Jag fuskade lite med feeder på andra sidan också vilket idag gav ett klart större snitt på fisken men det vägdes upp med sjuka mängder småfisk på take a part platsen som idag fick bli 11 m ut. Mört, björka, sarv avlöste varandra och när jag nämde till Billy att ett litet överdjup 5-10 cm på botten gav flest napp ändrade han till det och fick fart på sitt fiske. Han hade kört 5-10 cm ovan botten vilket knappt gav fisk idag, som sagt små detaljer ibland som avgör om du får fisk eller inte trots att vattnet praktiskt taget kokar av fisk.

Dagen inleddes med nyfikna kor som gjorde sin dagliga å vandring men de hade nog en nybörjare med sig som först inte vågade gå under bron i vattnet utan försökte sig på bergsklättring och skulle kasta sig över vägen på det sättet men kom till slut till insikt och tog mod till sig och vadade över till de andra, så fick man sig en naturupplevelse till livs även denna dag.

När väl fisket kom igång nappade det oavbrutet och även några hungriga gäddor gjorde sitt bästa för att stjäla fisken från oss.

Finns inget dåligt väder bara dåliga kläder. Man får göra hur man vill, parasoll eller inte parasoll men mitt råd till Billy var att skippa parasoll och köra regnkläder och skydda enbart sina beten med någon form av regnskydd, så nästa gång kanske locket på mäskbaljan??

Vi kämpade på mot de yttre omständigheterna och jag kom med små tips då och då och förhoppningsvis lärde sig Billy lite av grunderna i varje fall trots vädret som gjorde sitt bästa för att försvåra för oss. Men vi lät oss inte nedslås utan hade en riktig trevlig metestund. Men braxen uteblev nästan helt endast 2 för mig och 1 för Billy.
Förr var det andra bullar här men nu har braxens uppgången minskat kraftigt i denna del av Nossan sedan 5 år tillbaka. Det läggs alldeles på tok för mycket nät ute i Brandsfjorden för att det skall bli som fornstora dar. Nu för tiden är det mest fisk under 400 gr. De som slinker igenom maskerna, sen klarar sig givetvis en och annan större förbi gatloppet av nät men för en sann sportfiskare svider det i själen att se så sjukt mycket nät i vägen för fiskens lekvanding. Men några få yrkesfiskares överlevnad går tydligen före i alla lägen verkar det som.......men nog skulle de klara sig utan dessa "vitfisk nät" de får lägga nu för att sälja fångsten som kräftbete, men vad vet jag jag är bara en stackars sportfiskare i mängden, vad jag tycker spelar nog väldigt liten roll i detta sammanhang....

Hur som haver med den saken, vi kunde sammanfatta en lärorik stund vid Nossans strand och nöjda med dagen började vi packa ihop och då sprack himlen upp och regnet upphörde och det blev helt vindstlla ja sånt är livet. Men som sagt bättre träning i skitväder!!

6 kg blandat kompott för lärjungen Billy.

Medans "mäster" själv skrapade ihop 10 kg, snart tar lärjungen över rollen som mäster. Likt Luke tog över efter mäster Yoda i starwars!

Bildresultat för yoda citat
Bevigade ord som även gäller inom metet😉.

Sköt om er så ses vi vid ett vatten nära dig, simma lugnt!