Kantmetare igen....

Mitt uppe i packning inför flytten så fisket får stå åt sidan lite men 1 gång i veckan får man allt försöka pillra sig i väg. Och då Johan Mattsson inbjöd till en träningstävling vid Edet Rasta var man inte sen att haka på. Gott att komma ut lite som man säger när det inte går så bra.
 
För idag kan jag avslöja redan nu att det inte var min dag. Vi möttes av en näst intill stilla älv, det var knappt styrfart på vattnet vilket sällan är bra för mört fisket på denna sträcka som jag såg fram emot. Utan nu gällde det att få braxen istället och gärna en plats i mitten så man kan fiska mot det natebeklädda grundet där braxen oftast håller till naturligt på denna sträcka vid strömstilla förhållanden. Ja vad går man och gör då, drar kantplatsen längst ned naturligtvis, en riktig bra plats för mört men sällan bra för braxen.
 
Kära återseenden innan start och Mattsson funderade på varför han såga sig i fingern direkt när han skulle röja lite platser, ja tufft att vara arrangör...
 
Annars är sträckan vid denna del av älven riktigt fin men något ojämn med väldigt skiftande djup.
 
Dagens set-up. På nedströms kantplats, vad kunde egentligen gå fel???
 
Nåja kantplats är kantplats och jag hävdar fortfarande att det bara är en myt att jag skulle få kantplats hela tiden. Men snart är det väl lika bra jag lägger av helt och tävlar och bara åker med som kantmetare.
 
Riggade upp 4 feederspön, 2 för kortfiske 16 m ut och 2 för lite längre ut i slänten men här sitter man nedanför grundet så svindjupt ju längre ut man kastar. Valde lägga den längre platsen 31 m ut i branten på ca 8 m djup och starta där medans kortplatsen fick vila efter grundmäskningen.
 
Trög start för alla som väntan i detta stilla vatten men efter 20 minuter började det allt pilla lite i topparna och man fick en och annan liten mört och Gyllbrant halade in en stadig braxen följt av en till men sen var det roliga slut för honom.
 
Efter 40 minuter gick jag in på kortplatsen och det studsade i toppen direkt, mörtarna var som tokiga och jag tänkte i mitt stilla sinne kanske blir det mört köttning trots det stilla vattnet. Drog 7-8 på raken följt av en abborre....inte bra....och sedan var det sopetomt. Ett litet stim hade man dragit in och det verkade som det var toksvårt att få mörten att samla sig idag. Den kom och gick lite som man ville och man fick skifta mellan långa och korta platsen för att få något alls men max 2-3 små mörtar i stöten. Medans man snart fick se på hur håvarna började åka fram hos de som satt lite mer i mitten.
 
Snart gick håvarna varma mitt på sträckan.
 
Tog mig en promenad mitt under tävlingen för att stämma av läget och redan då domineraded Almantas och Nicklas med 4-5 braxen var medans övriga max 1 braxen samt enstaka förskrämda mörtar och man förstod att på mörtfiske skulle man stå sig slätt idag.
 
Gick tillbaka och matade på lite mer i förhoppning att några vilsna braxnar även skulle hitta till mig. 
 
Och helt plötsligt satt det en, men som sagt de nedre platserna på denna sträcka är inget favoritområde för braxen så denna var en vilsen själ som simmat fel och resten av tiden fick man kämpa för att få lite mört.
 
Medan Nicklas och Almantas fiske bra ökade, bara att kapitulera för övermakten och inse fakta idag hjälpte kantplats föga. bara att bita ihop och komma igen nästa helg och hoppas man kan göra en bättre insats då, övning ger färdighet sägs det ju.....
 
Inte ens en Engelsman kan lyckas alla gånger. Jag var inte ensam om att ha det tufft idag. Shaun hade en ännu värre dag än mig hur han än försökte vägrade firrarna komma till Shauns plats idag och han intog en mer vilosam pose och njöt av midsommarvädret istället.
 
Medans Nicklas bara ökade och drog ifrån.
 
Den ende som var i närheten idag var Almantas. På mittenplatserna hade de som väntat ett roligt braxenfiske med stridbara älvbraxen och Almantas fick nog dagens största en på runt 2,5 kg. 
 
Så idag fick man mest agera statist men nästa söndag ja då får vi se om andra bullar blir bakade....
 
Nicklas med dagens segerfångst 17,8 kg.
 
Almantas god 2a men på behörigt avstånd med sina dryga 12 kg.
 
 
Här resultatet från dagens mini feeder kula. Och Shaun fick allt fisk men valde släppa tillbaka dem innan invägning hade ändå blivit en 8e plats idag men nästa helg är jag helt säker på att vi får möta en revanchsugen Shaun.
 
Fortsatt packning för mig resten av veckan men nästa söndag sitter man troligtvis på denna sträcka igen.
 
Simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig.