3 dagar med pimpel.

Så har det hastigt och lustigt gått och blivit 2019 tänk vad tiden bara rinner iväg. Hög tid att sammanfatta de sista självande dagar av 2018. Som i år äntligen igen gick i is svarvandes tecken. Trots nästan avsaknande av blågrader under några längre perioder har det ändå i höglänt terräng i Dalsland hunnit bli gångbara isar på mindre grundare vattendrag. Till och med såpass att vi kunde genomföra en första pimpeltävling i vårt område den 29 december. Isletare Pontus hade hittat is så första pimpelkulan med Pontus o Billy kunde gå av stapeln på Krokevattnets is. Dock hade antal deltagare maximerats till 20 då parkering i stort sett är obefintlig och sjön väldigt liten. Nu var det dock några till som knackade på dörren och ville in så vi blev till slut 24 startande.

Ett mycket dimmigt Ödeborgsfjäll mötte oss denna morgon och dimman vägrade att släppa taget om oss under hela dagen. I luften fanns det ingen temperatur över huvud taget alltså +-0 grader. Trots att vi bara blev 24 var det många pimpeless som hade hittat hit till denna lilla skogssjö. Och då denna lilla sjö normalt sett ger ifrån sig lite fisk runt om så förväntade man sig ett riktigt jämt fiske.

I dag fick jag dock ta det riktigt lugnt själv då jag skadade ett par revben under en dramatisk båtupptagning på annandagen. Kom lite i kläm kan vi säga men det är en helt annan historia vi aldrig mer skall tala något om! Väntade tills alla gått ut på isen då man hinner till sjöns ände på 10 minuter även med spruckna revben. Valde att gå dit ingen annan gick men man såg nästan inte en enda annan deltagare då dimman var så tjock att man nästan fick slå sig fram.

Startade vid ett inlopp och fiskade mig utåt men inget hände på de fyra första hålen. Gick tillbaka riktigt grunt innanför det första hålet och här kom första petet, snabbt byte till tafs gav dagens 3 första i rask följd och hålet efter 2 till och sedan en på bakmete i dagens första hål. Jaha tafsfiske som gäller idag tänkte jag då, behöver väl knappt nämna att jag inte hade ett enda napp till på tafs denna dag efter detta. trots otaliga försök till då jag kände det var läge för tafs. Nä resten av den lilla mängd fisk jag fick lurade jag upp på min trotjänare pipa pirk 45 mm S/S och dubbel panglänk med trekrok agnad med öga.

Tips angåenda apterande av öga på trekrok: Ta loss trekroken, trä ögat över skaftet, sätt tillbaka kroken mosa ögat lite lätt och fiska på. Genom att göra så här kan du få massor av abborre på samma öga och det krokar betydligt bättre än att du bara krokar det på en krokspets samt det stör väldigt lite av pirkens gång.

Sekunder kvar till start på säsongens första pimpelkula inte ofta vi har haft möjlighet att genomföra tävling i december!

Var är de andra? Vilse i dimman?

Fisket var som väntat i dimman segt men det gick trots allt att gneta upp lite fisk om man gick rätt och gjorde rätt för dagen. Efter en timme stötte jag på lite andra deltagare som berättade att första 20 minutrarna hade det nappat hyggligt med inslag av lite 100-200 gr och då förstod man att man låg en del efter. Kämpade på så gott jag kunde och fick lite fisk jämt fördelat hela dagen och slutade på blygsamma 36 st med en vikt av 940 gr. Men det var många som hade haft det tufft i dimman så det räckte ändå till en 9e plats bland de 24 deltagarna och det var jag hyfsat nöjd med under de rådande omständigheterna. De i täten hade fiskat rätt olika. Segraren körde med vanlig pirk, trekrok + öga i början och magott i slutet och 2an fiskade mormyska hela dagen så återigen fick man se att det viktigaste inom pimpel är att hitta nappvillig fisk och fiska med det man själv tror på mest!

I slutet av tävlingen fanns det inte mycket oborrad yta kvar så 24 deltagare var nog absolut vad denna lilla sjö klarar av. Men tror alla som var med var nöjda med att bara kommit ut och att vi hittade säker is. Fisket kan man inte göra något åt men som jag förutspådde blev det riktigt jämt.

Mats "Gaisarn" Pettersson FK KNALLEN blev 4a i tävlingen men såg till så att han själv lottade till sig xtra priset som arrangörerna lottade ut på startnumret! Dubbel grattis!

Prispallen årets första kula blev följande 2a Daniel, 1a Samuel, 3a Sven-Åke.
Hela resultatet för tabellbiterna:

22 Tobias Erlandsson 337
23 Tony Aldén 246
24 Andreas Buchmeier 133

Ett extra pris lottades ut ett sponsorpris från FormulaPirken. Ett Varpspö som Mats Pettsersson vann i dragningen
tävlingen sponsrades av Forumlapirken och Fiskeshopen i Trollhättan
Tack för idag. Får vi bara bättre isförhållanden så kommer fler tävlingar
Feskehälsningar Pontus och Billy.

Nästa dag var det dags att bege sig lite längre norrut i Dalsland på jakt efter de stora borrarna. Mer och mer har jag kommit ifrån tävlingspimplet och söker allt oftare lite stillsammare pimpel i ett lugnare tempo men tävlingspimplet kommer jag aldrig släppa helt då det ger den där lilla extra nerven och framförallt den trevliga samvaron bland likasinnande.

I dag visade Dalsland sig från sin betydligt bättre sida och inbjöd till ett riktigt vinterlandskap med -3 gr och näst intill vindstilla och klart och fint väder förutom ett par lätta moln som då och då skymde solen något. Då vi stegade ut på isen började precis de första solstrålarna kämpa sig över trädtopparna och det riktigt luktade storabborre. Första gången jag satte min fot på detta tjärn och det är ju alltid extra spännande att pröva helt nya vatten. Helt obekant och en blind chansning med detta vatten var det ju dock inte. Pontus har varit här några gånger med blandad framgång och enligt det berömda ryktet kan det simma riktiga klunsar här.

Med spänning gjordes de första hålen och i andra landades dagens första abborrepinnar. Vi var 3 stycken som sökte över isvidderna idag. Jag, Pontus och Jan Johansson spred snart ut oss i jakten på de stora. Då det bara var jag som lyckades spräcka nollan i startviken samt att det bara var av lillfinger storlek. Idag ville vi ju känna motstånd i andra änden. Men det var förtvivlat svårt att få kontakt med livet där nere under isen. Vi prövade det mesta, grunt, djupt och i de branter vi hittade. testade att reta med balans, vanlig vertikal och tafsfiske men inget hjälpte. Men så utanför en vassudde där det brantade på fint gick det ändå att peta upp lite fisk. Bytte till slut till mitt vapen n.o 1 när jag går efter lite större borre. Vertikalpirk i storlek 50-70 mm enkelkrok och öga och återigen svek inte detta koncept mig. Nu blev det långt ifrån några världsrekord fiskar men så här tidigt på säsongen är all "stramare" välkomna. På ca 5 meters djup ca 40 cm ovan botten klev det på några som räddade dagen, inga kilosar men väl hälften av det i varje fall och riktiga kämpar. Tyvärr lyckades de andra inte alls idag utan fick nöja sig med att fått mycket frisk luft och massa motion samt sol! Inte att förakta.

Mitt på dagen fick vi konkurrens i form av en annan pimplare som dök upp i norränden. Precis när vi var på väg dit, men då beslöt vi att ej störa honom utan att fortsätta fiska där vi var. Nu visade det sig vara kompisen Jari som av en ren slump valt samma tjärn idag. Han var på väg till oss då han på måfo slog ett hål och i det området fick han hela sin dagsfångst på 7 borrar ingen under 400 gr upp till runt kilot, allt på balans, så kan det gå! Men det fick vi reda på först senare på kvällen när man var i hemmets lugna vrå.

Strax innan gryning var vi på plats och det kändes riktigt hett.

Men snart kom verkligheten i fatt oss och som vanligt dominerade 20 grammare fångsten även om man fiskade med stora grejor avsedda för rekordfisk!

Men vädret gick sannerligen inte att klaga på en dag som denna.

Och till slut fick åtminstone jag känna på några stramare.

Och som alltid då vi nöjespimplar fick alla över 400 gr friheten åter och idag var jag inte ute efter någon matfisk så alla fick chansen att växa sig större idag.

Tvillingar!

En ensam krigare.

Allt har ett slut så även denna dag. Man hinner knappt börja och se solen kämpa över trädtopparna innan den får ge sig och sjunka bakom horisonten och det är dags att ge sig hemåt.

Men nästa dag på nyårsafton var vi redo igen för en ny batalj på isen och kämpande med de randiga rovriddarna. Det blev ju inget julaftonspimpel så då fick det bli ett nyårsaftonspimpel istället. I dag samlade vi ihop ett lite större gäng och drog till Tony Allde´n trakter för en dust på 10 cm fin fin is på ännu en riktig intressant ganska grund skogsjö i det mörkaste av dalsland mitt ute i ingenstans. Samt lika bra att se till så Jari fick åka med oss han väljer ju ändå samma vattendrag😉.

Till slut blev vi 7 stycken som äntade isen. Nu hade dock vädret slått om igen denna jojovinter och milda västvindar var i antågande och landskapet var återigen indränkt i dis och mystisk tät dimma som gjorde att idag kändes det mest som natta hela dagen. Fisket startade också därefter, osedvanligt trögt. Ingen fick något den första timmen trots ivrigt sökande med diverse metoder över sjön.

Vid en liten ö, ett av sjöns kända område för de stora sammanstålade jag med Sten som inte heller känt ett enda pill. Då vi samtalar för att försöka lista ut hur vi skulle knäcka koden för dagen satt helt plötsligt dagens första för mig som en blixt från klar himmel fast det var dimmigt. 640 gr fin abborre dunsade snart i isen och lika snart fick den friheten åter. Denna fsik höjde dock humöret med ca 100%. Sten spräckte nollan i hålet intill och nu lättade diset o dimman något och det blev något som kunde liknas vid dagsljus och snart hade alla spräckt nollan. Jari petade upp några halvkilos på balans men inte var de många inte. Till slut nådde vi sjöns norra delar där vi senast vi var här hade vårt bästa fiske och nu lossnade fisket något. Har fanns det lite fisk som ville vara med o leka. Snart var nästan hela gänget samlat här och alla fick ta del av vad sjön hade att erbjuda. Till slut kunde även en hårt kämpande Lucas spräcka dagens nolla och utbrast i ett: Fy fan vad kul det är med pimpel och så var även han igång.

De som nappade var riktigt agressiva idag och verkligen inte blyga men det lönade sig idag att sitta och nöta lite i hålen och pröva olika vattennivåer i den grunda sjön. Jari som förlitade sig till balanspirk till 100% som den Finne han innerst inne är fick utdelning till slut genom dagens största. En fin bit på 1110 gr och ett bra avslut på året! Själv fick jag dock som vanligt bäst på vanlig vertikal i dag med trekrok i skarpa färger apterad med öga. Kunde till slut sammanfatta ett riktigt gott slut på året i form av en högsta totalvikt ( tror jag) då vi inte vägde idag förutom de större vi släppte tillbaka men blotta ögat kunde nog konstatera att "tjugan" gick till undertecknad. Om nu inte Tony o Jonas J vill ha ett ord med i laget de hade gett upp i förtid och dragit hem och börjat ladda smällarna inför kvällen.

Årets sista pimpelfiske har startat.

Dagen började med ett tunnt snötäcke på isen men det var snart ett minne blott då tempen åter valde att krypa över nollstrecket.

Och då första fisken nappade var det nästan lika blött ovan isen som under den, då är det gött att bära flytväst......

Bryggpimplarn Pontus in i dimman redan mitt på dagen senare på kvällen kanske en annan slags "in i dimman" tog vid?

En glupsk borre!

Jari nöjd med att avsluta året med ännu en kilos, 1110 gr. (Utan att överdriva tror jag Jari har haft ett av sina bättre abborreår 2018 med minst 30 över kilot!)

Borra, borra och åter borra....

Dagens segervapen som många gånger förr. Pipa original 45 mm S/S och egna tillverkade trekroken i specialfärgen "megahemliga Druggendalarn" (OBS får ej kopieras😂😉)

Detta var definitivt 2018 års sista pimpeltur men i skrivande stund undrar man om det var säsongens sista för nu dundrar varma vindar med upp till +7gr utanför så fönstrerna skallrar och inga blågrader i sikte närmaste veckan. Så våra stackars Västs Svenska isar får sig en riktig prövning. Så redan nu skickar jag ett varningens finger till våra Värmländska pimpelvänner, se upp för nu laddar vi om!

Årets första dag bjöd alltså på storm så idag fick alla upptänkliga varianter av spön vila men det blev en tur med Gunter och kolla ramper i Vänern och vi kan glädja alla våra trollingvänner att vinden gjort sitt och öppnat samtliga ramper på Dalslands sidan! Så bara vinden har lust att gå och lägga sig nu när den fullgjort sitt uppdrag kanske Vänern får ett besök och nu borde det vara lättare att hitta fisken med så lite vatten som det är nu......

Gunter kunde bara konstatera att isen var spörlöst försvunnen och vattenståndet fortsatt lågt i Vänern anno 1/1 2019.

Simma lugnt minna vänner så ses vi vid något vattendrag nära dig!