KM Pimpel och Fejden 2019

Man kan nästan lägga karbonpapper över berättelsen från förra veckan för även denna helg inleddes med ett litet kort försök efter öring och avslutades med pimpelfiske från isen.
Öringfisket är inte mycket att orda om denna gång. Ingen öring sugen i lördags. Så det fick bli att ladda för pimpelfejden mot ASFF som stod för dörren. Tillika skulle vi (FK TOPP) genomföra vår pimpel KM.
 
Var lika spännande denna vecka att invänta söndagen och se om isen verkligen återigen skulle ha stått emot mildattackerna som sveper upp över vårat land nu i enorm styrka. Vi hade ordnat fisketillstånd och Sten hade kollat isen under både onsdagen och fredagen på en sjö som vi varit en gång tidigare på denna vinter. Och då den höll säker is föll valet återigen på denna sjö, säkerheten i första hand.
 
Tyvärr drabbades vi av massor av återbud och manfallet till dagens drabbning var massivt. Endast 5 FK TOPPare och 2 tappra ASFFare dök upp. Så vi var en liten kärntrupp som steg ut på den 20 cm blanka  isen. Det utlovande strålande solskenet lös verkligen med sin frånvaro och vi fick återigen ströva in i dimman. Vissa hade orsakat egen dimma under natten men det är en annan historia.
 
Stefan Persson hade blivit inspirerad av mina berättelser om hägrande storöring så han gick loss med flugspöt.
 
Rakt in i dimman under söndagen.
 
Denna dag hade jag en grundplan för mitt fiske men den kom av sig ganska fort skall jag säga. Började väldigt lugnt i en grund vik med att äta dagens andra frukost då det var full försäljning av broddar innan start så något matintag hanns inte med. Men fiska och äta samtidigt brukar ju innebära napp direkt så även denna gång efter ett par missade påslag flög dagens första 70 grammare upp ur hålet men den var ensam. Så i hål nummer 2 fick vi öppna kaffetermosen också för att få en fisk till. Gjorde några hål till i startviken men de var tomma. Ingen annan syntes till i dimman men jag hade mina aningar att de dragit iväg till ett av sjöns storabborr ställen. Gick bakom en stor ö och började fiska mig mot de andra så fort de dök upp i dimman såg jag Pontus hala upp en stadig pjäs.
 
Ensam i dimman och frukosten uppäten dags att ansluta till de andra.
 
Som vanligt på våra tävlingar gäller väga, fota släppa tillbaka alla stora. Så Pontus förkunnade glatt över isen 1490 gr vägde den visst och vips hade Pontus ett nytt pb. Jag skyndade dit och bevittnade en ståtlig abborre och tog ett par snabba foton innan lunsen fick simma tillbaka. Då talade Pontus om att han fått en på halvkilot också men det var det enda. Men 2 kg på 2 fisk första kvarten är väl rätt OK start. Vi andra fick bara smått och knappt det. Men 10 minuter senare var det dags igen o Pontus slet upp en till på 940 gr så efter dryga halvtimmen hade han kopplat ett stabilt grepp om KM med 3 kg på 3 fisk. Som tur var tog det stopp där för Pontus för var hade det annars slutat med 1 kg som snittvikt???
 
Vi andra 3 i området hade inte en stöt så vi gick och borrade ner Sten som satt utanför en vassrugge där han dominerade sist men idag hade det bara blivit smått här men det nappade lite bättre och alla fick fisk här direkt. ASFFarna hade vi redan knäckt så de hade sökt sig tillbaka till startviken för att fiska helt ensamma. När jag gjorde mitt andra hål i det nya området borrade Sten också ett nytt med orden var är de stora här då kanske här. Och sagt och gjort sekunderna efter den kommentaren drillade Sten nästa kilos. Lite skillnad på hu rPontus och Sten drillar fisk. Pontus släpper inte en meter utan bara chock drar dem rakt upp stenhårt och brutalt på några sekunder medans Sten lirkar sakta men kontrollerat och bidar sin tid. Båda sätten funkade bra idag och snart satt Sten med en på 1210 gr i famnen och var med i matchen igen.
 
Ut ur dimman kom det pb för Pontus 1490 gr.
 
För säkerhets skull drog han en på 940 gr också.
 
För Sten lurade ju ivassen med en på 1210 gr.
 
Dagen rullade på och alla kämpade på men småfisken ville inte riktigt idag så som många gånger förr på denna sjö stod man sig rätt slätt utan bumlingar. Så fort man trodde man knäckt koden för dagen och fick ett gäng i ett hål försvann de lika plötsligt som de kom och bomhålen lades på hög.
 
Lucas gjorde ett klokt beslut när han väl vaknade ur sin dimma som han hade orsakat sig själv under natten med att intaga destillerade drycker. Han gjorde som jag hade tänkt och gick tillbaka till södra ändens Ö där det förr i tiden var ganska hett att fiska sig ett varv runt den. Och på ett ställe där fiskade han upp sig till en anständig vikt för dagen. Medans en annan gick ifrån sin grundplan och letade lunsar. Men den hägrande 1,5 kgs biten slapp undan idag med. 
 
Sista halvtimmen gjorde jag en tokförflyttning och rusade till sydön jag med men hann bara med några hål innan slutsignalen fick givetvis fisk i dessa och som vanligt skulle man följt grundplanen och inte låtigt sig ramla in på en annan bana.
 
Så med svansen mellan bena fick jag lunka in till invägningen och skamset lägga upp min fångst på vågen och inkassera en sista plats bland oss FK TOPPare. Men det viktigaste var att jag hade åtminstone mer än någon av våra kombatanter från ASFF. Så fejden där vi räknar snittvikt på hela klubben tog vi ju hem utan huvudbry. En kross helt enkelt.
 
Då sprack himlen upp och solen började skina åtminstone på oss från FK TOPP. Stärkta av detta fick det bli en timmes efterfiske i solskenet och nu lossnade allt. 8 i första hålet med hektot i snitt. Ja hur svårt kan det va egentligen. Har väl tävlat 5-6 gånger på denna sjö och aldrig kommit över 5 kg medans de 3-4 nöjesturerna här har givit minst 5 kg per tur och nu när det inte var tävling längre kastade sig firrarna över mina grejor.....ja sånt är livet.
 
Fast det är klart med så många pauser jag gör nu för tiden på mat o fotostunder under tävlingarnas gång så inte undra på man tappar flytet ibland. (något måste man ju skylla på).
 
Sedan var ju detta den vanligaste storleken på mina firrar inga kilosklunsar för mig idag inte...
 
Men under ingången fick man njuta lite av solen som varit väl dold bakom disdimman under tävlingens gång.
 
Efterfisket var däremot något helt annat nu började firrarna dansa efter min pipa.
 
Dagens segerherre drev dock mest omkring och glassade i solen.
 
Men till slut hade vi fått tillräckligt med frisk luft för denna gång och spatserade hemåt funderandes om detta var sista gången för denna säsong man hade så här fin is under föterna. För blågrader får vi nog öppna frysen för att få känna kommande vecka och nu har nog dessa sjöar även uppe på Norra Dal fått vad de tål. Men man skall aldrig säga aldrig. Kärnis är tåligare än vad man tror en enda frostnatt under veckan kan rädda isen även till nästa helg. Men Ni kan vara lugna vi tar inga onödiga risker.
 
Resulta från KM o fejden för tabellbitarna:
FK TOPP
1. Pontus Derehag 3756 gr
2. Sten Rickardsson 2653 gr

3. Lucas Fast 2592 gr
4. Billy Affelin 2077 gr
5. Jonas Stridh 1753 gr

Snitt: 2566,2 gr och överlägsen fejdenseger.

ASFF
1. Per Ohlsson 1554 gr
2. Charle Malmgren 1306 gr

snitt: 1430 gr och solklar förlust på fejden.
 
Sköt om Er så ses vi kanske på ett vatten nära dig!