Julens fiske 2019

Vi närmar oss med stormsteg 2020 men ännu återstår några fiskedagar av detta år. Julen har fått tillbringas vid öppet vatten då vi knappt ens vågar drömma om is i Västra Sverige. Nåja vi hade allt lite blankis på vattenpölarna under fredag och lördag så hoppet finns.
 
Annars har julen varit sig lik hos oss man har åter fått höra farsgubbens jämmer och ve över den förbannade julen så inget nytt under solen där. Julen avklarades lugnt och fint på ålderdomshemmet hos mor. Om sanningen skall fram är väl inte någon av oss någon större älskare av julen och dess bestyr. Julklappar la vi av med för en herrans massa år sedan vill vi ge varandra en present behöver vi inte någon särskild dag för det. Och vad julmat bekräftat så avstår jag gärna till förmån för lite stekta abborrer med en liten ostkaka till efterätt istället.
 
Fiskemässigt har julen trots allt gått i abborrens tecken trots avsaknande av is och alla båtar är på torra backen. Så gjort några cityrundor från land. Och fisket har varit klart över förväntan eller kanske inte för precis så här bra som det varit de senaste dagarna kan älven vara även från land då förutsättningarna är de rätta.
Och de har de varit nu för efter senaste tidens kraftiga väta har det äntligen hållt upp såpass mycket att älven hunnit klarna samt att ingen större kyla har infunnit sig så några isflak har ännu inte kommit drivande för när is svället börjar flyta fram i älven ja då får man plocka undan spinnspöt och ta fram de små stickorna istället. Men där är vi ännu inte.
 
Lakefisket i "nya" vatten fortsätter också så det var en av anledningarna till att det blev lite borrefiske nu under jul ville ha lite annat än mört att sätta på kroken för laken. Så sagt och gjort, trampade ned till centrum under annandagen då feederfisket efter mört under juldagen endast gav 10 tappra mörtar på 5h. Nu var feederspöt utbytt mot ett drop shot dito apterat med 2 diskreta naturfärgade jigga som försökte efterlika nors. Abborrens stapelföda just nu i älven. Behövde inte vänta länge utan i första kastet landades dagens första 3hgs. Vill man ha jätteabborrar skall man fiska på en helt annan plats. Men vill man ha lite mängdfiske med lite ryck i spöt ja då är detta rätt plats just nu.
För idag duggade nappen tätt, faktum var att jag lyckades med konsstycket att få åtminstone ett hugg i varje kast jag företog mig denna dag. Så abborrarna var minst sagt i stöten.
Hade ju flytet att hitta rätt med en gång och idag var det bara att mata på samma fläck så flyttade mig inte en meter idag och bytte inga jiggar heller. Fanns liksom ingen anledning då det högg i varje kast. Tråkigare kan man ha under en disig annandag.
Knepet nu för att få dem ta är som oftast i kallt vatten extremt långsam hemtagning med minimala rörelser och följ botten hela tiden. De står och trycker nu på botten och klumpar ihop sig men fiskar man rätt är det inte så svårt och få igång dem. Känner Ni inga napp på några kast dra vidare tills ni hittar fisken. Ingen idé att stå och nöta på samma fläck om inget händer.
 
 
Normalstorleken denna dag här får du inga monster men rätt mycket action tillräckligt för att förgylla min dag.
 
Och kan man inte få dem nappa med munnen ja då attackerar de med buken.
 
Unnade mig lyxen att ta hem 15 matabborrar idag de blev till en delikat fredagsmiddag. Bra mycket bättre än gammal tråkig julmat.
 
Blev ju en felkrokad men de andra satt aldeles utmärkt i mungipan blir ofta perfekt krokning genom att bara fästa jiggen längst ut och dessutom bättre rörelse på jiggen.
 
Och de allra flesta idag överlistades med en lunker city i grå nyans.
 
Lakefisket däremot senare under kvällen blev en enda lång väntan på att få åka hem. Ett nygammalt ställe avverkades denna gång men inte ett pill. Men skam den som ger sig skall ha en skaplig lake från ett mer eller mindre okänt ställe än ger vi inte upp.
 
Men inte heller nästa kvälls lakefiske var någon större hit. Endast ett napp mäktade vi med men när jag skulle sätta in mothugget drog jag bara betet ur mun på fisken så vi blankade även denna snöiga och blåsiga lakekväll
 
Trots att Anders var god till att få en nors på maggott innan mörkret föll var vi oförmögna att lura någon lake även denna kväll. 
 
Tur då man har älvens abborrar att ta till för även nästa försök "mitt i city" gav riktigt bra om än inte lika bra som annandagens lyckoträff. Men det dröjde till kast nr 11 innan jag inte hade en abborre med upp men sedan trögade det till sig något i det disiga blåsiga gråmulna vädret. För nu hade den tillfälliga vinter som var på besök i 2 dagar med snö och minusgrader åter givit vika för varmare klimat igen och idag visade termometern +6 gr vilket inte gör någon vinterälskare glad. Återstår väl att se om vi ens får tillstymmelse till is att beträda i Västra Sverige denna säsong.
 
Efter dagens första huggrusch mattades det alltså något och idag fick jag flera kast som inte ens gav napp men att säga att det var dåligt, nä knappast. Efter att bytt runt lite bland jiggarna och kastat runt lite fann jag snart ett nytt stim som förgyllde även denna dag och även en liten gädda kom på besök mellan abborrarna. Och när man väl satte på "fuskjiggen" Illex super pin tail i abborrefärg ja då gav man knappt borrarna en sportslig men nu har jag bara en enda kvar av denna läckerbit och de har slutats tillverkas så man blir kanske inte så farlig för älvens abborrar i framtiden?
 
Bilden kan innehålla: utomhus och vatten
Hur kan man sluta att tillverka denna superjigg? Det enda ur Illex sortiment som verkligen stack ut och fungerade om Ni frågar mig. Övriga produkter hos Illex är inget som fått mig att höja på ögonbrynen direkt förutom gäddbetet freddy cat walk 175 och det har de också slutat med. 
 
En liten gädda klev på idag också men det riktiga gäddfisket får nog stå tillbaka ännu en säsong har  inte mycket sug efter dessa slemmiga krabater just nu. ALLA fiskar ju gädda känns det som och då tappade jag lite av intresset men då "mina" vatten fått vila några år kanske jag tar upp kampen med gäddorna igen och ger 15 kgs gränsen chansen igen. Och kanske förbättra på antalet över 10 kg fattas ju 2 st till jäma 30 tioklubbare. Men det får framtiden utvisa nu hoppas vi vädret vänder igen och Kung Bore kan ge oss lite is på våra sjöar så man får ut och jaga de randiga rovriddarna från fruset vatten istället.
 
God fortsättning och ett riktigt GOTT NYTT ÅR önskar jag Er alla där ute i vårt avlånga land.
 
Simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig.