Feeder vs t.p

Denna vecka fanns det bara tid och möjlighet att blöta krok under söndagen. Jag o Rainer hade bestämt att åka in till metropolen Grästorp för en batalj feeder mot take a part vid Nossans strand.
 
Egentligen var grundplanen att ta ett träningspass i Lidan inför de stundade tävlingarna i detta vatten men då vädergudarna envisas med att skicka ned iskalla nordanvindar valde vi Nossan i stället då det ligger lite mer vindskyddat man blir ju bara bekvämare o bekvämare med åren.
 
Söndagsmorgonen grydde och det blåste som utlovat en isande kall vind från norr men solen lyste från en klarblå himmel och väl framme vid "vår" lilla glänta vid Nossan var allt som det brukar här, knappt krusningar på ytan trots att det ristade rejält i trädtopparna.
 
Jag skulle inviga mina nyinköpta Drennan Acolyte ultra 11ft feederspön idag medans Rainer skulle fiska in sitt nya i varje fall för honom take a part. Så det blev naturligtvis en tävling, feeder vs t.p. Och då får man ju självklart ha lottdragning om plats som sig bör. Rainer ordnade stickdragning och jag drog till mig nedströms kantplats (någon förvånad??) medans Rainer fick nöja sig med uppströms kantplats.
 
Här är Nossan inte ens 20 meter bred så inte långdistans direkt som gäller här. Utan jag clipsade upp mina spön på 15,5 m idag då det var något lite djupare där än övriga ån inbillar mig att fisken gillar gå där det är lite djupare i detta iskalla vatten. Väldigt lågt vattenstånd redan och nästan ingen ström undrar hur det skall gå för våra åar om vi får en liknande sommar som den gågna??
 
Vi startade prick klockan 10 och bestämde fiska 5 timmar. Rainer hystade ut sitt mäsk medans jag startade med en medium 20 gr cage feeder och la ut 3 st i grunden med några få döda magott i. På med 3 röda maggott och metesäsongen var igång på allvar. Nappen lät inte vänta på sig utan småmört o björknor kastade sig över betet ganska omgående. 
 
Rainer i mäskningstagen.
 
Lite spartanskt på min plats idag ibland får det räcka med stolryggsäck.
 
Mäsket som användes idag. Hälften av varje. Men som vanligt när man sitter nästan själv hade man nog kunnat ta precis vad som helst men föredrar oftast mörka blandningar  då det i de flesta fall harmonerar bäst med bottens färg. Bytte snart till en liten feeder så trots mängder av fisk i antal så räckte drygt ett kilo mäsk mer än väl för en rolig dag. Skulle däremot haft mer beten med mig lite mer klippt mask o fler döda magott hade nog hjälp hålla den något bättre fisken kvar på plats när den väl kom.
 
Det fortsatte nappa på i varje utlägg för mig medans Rainer fick lite glesare mellan nappen. Han fiskade nog lite väl lätt i början men byte till 3 gr flöte istället för 1 gr gav lite bättre kontroll över tacklet och snart kunde även Rainer lyfta in den ena efter den andra. Efter drygt en timme dök det upp lite braxen på platsen och man kunde börja trycka i lite mer beten och snittet på fisken ökade men hade inte tagit med så värst mycket beten idag och när de började sina avtog snart också braxens intresse och småmörten tog överhanden igen. Vi fick till och med publik under sista timmen vi fiskade, Gunter smög omkring i buskarna för att se om han kunde lära sig något....
 
Rainer fick ett tekniskt avbrott efter dryga 4 timmars fiske då hans tackel ej längre ville leva istället för att hänga på ett nytt valde han att börja plocka ihop han var ju redan hopplöst efter en viss feederfiskare och jag bröt också upp lite i förtid. Vi bestämde att plocka ihop och göra ett litet stopp på ett färnaställe på vägen hem istället. Efter en snabb titt i keepneten och några ännu snabbare foto återutsatte vi vår fångst och vi kunde bara konstatera att idag segrade feeder i kampen mot t.p.
 
Dagens vinnarfångst. Det blev trots isande nordanvind och bara några fåtal + grader i vattnet och i stort sett avsaknande av ström en ansenlig mängd fisk även om braxen var lite färre än normalt på denna sträcka var man ändå tillfreds med dagens fiske. Och alltid roligt med lite blandad kompott, mört, björkna, braxen, löja och sarv och senare även färna lurade man idag.
 
Och spöna kändes grymt sköna och kommer bli väl använda framöver på allt feederfiske vid kortare avstånd än 40 meter och då man ej behöver några tunga feedrar för det är de ej avsedda för då kommer deras storebröder mer till pass.
 
Det korta stoppet innan hemfärd resulterade idag endast i en liten färna men en färna är alltid en färna. 
Nu stundar snart påsken och det återstår väl att se vad den har i sitt sköte....
 
Aslutar med vad jag trodde äntligen var mina första borrar över 1,5 kg men det var någonting som inte riktigt stämde.
De visade sig vara av arten tygabborre och helt fyllda av bara luft o bomull så de vägde bara några hekto på sin höjd, sabla osis.....
 
Sköt om Er o Glad Påsk så ses vi vid ett vatten nära dig!