KM i flötmete

Värmen bara fortsätter att trycka på och frasen från förra veckan håller än: akta, akta vamt vamt, jättevamt!
Hade tänkt nyttja kvällarna till specimenmete under veckan som gått men av det blev nästan inget. Värmen höll en på mattan och man kände sig rätt utslagen efter varje avklarad arbetsdag. Endast ett kvällspass mäktades med i värmen och det gav föga. Det mest spännande som hände den kvällen var att jag troligtvis fick iakta en av älvens fåtaliga vilda karpar böka runt inne i viken men nappa på min krok ville den inte endast en gammal braxen och mina vänner mörtarna var intresserade. Så resten av veckans lediga tid gick till vila och återhämtning för att orka med söndagens otroligt viktiga tävling!
 
KM i flötmete stod ju på programmet och KM vill man ju alltid vinna. Varje gång man deltager på en tävling är det ju seger man strävar efter men KM är prestige! Vi dividerade lite om var vi skulle vara men till slut kom vi överrens om att sätta oss på kajen utanför Vänerparken i Vänersborg och fiska i Vassbotten.
 
Vi blev 6 FK TOPPare till start på årets KM, hade hoppats att några fler av våra 15 medlemmar skulle dyka upp men hettan kanske knäckt dem. För återigen gick vi en varm dag till mötes inte ett moln så långt ögat nådde och en väldig svag bris från syd rådde men det var utlovat ökande vind framåt dagen vilket alla hoppades på, brukar gynna fisket här.
 
Helt otroligt detta väder men man skall väl inte klaga utan passa på att njuta tur det började fläkta lite.
 
När alla aspiranter på KM titeln var samlade var det dags för lottning av platser och till slut var det bara jag och Sten kvar att lotta och vad fanns kvar då tro? Jo bara kantplatserna naturligtvis. Fattar inte att alla andra är sådana motståndare till att vilja / kunna dra kant. Så det hela slutade med att jag återigen fick kantplats denna gång längst in på kajen och Sten tog då följdaktligen hand om kantplatsen längst ut mot Vänern. Ett helt innanhav att dra fisk ifrån, hur skulle Sten kunna misslyckas denna dag?
 
Satsade idag på slider (glidande kastmete)  ca 35-40 m ut och take a part 11 m. Mäskade idag med en blandning bestående av 2 kg baltzers mört mäsk + 2 kg baltzers universal svart samt 1 kg terre de riviere och en påse gardonix doftpulver. I dag hade jag bara tillgång till fryst magott och fryst pinkies som bete och i grunden blandade jag i 1 liter döda beten fördelar på de två platserna. När grundmäskningen startade slungade jag ut 20 bollar med bellan på rullspöplatsen och 12 rejäla på t.p platsen. Tanken var att om man fick in ett stim av småbraxen skulle det finnas tillräckligt med mat för att hålla dem kvar.
 
Starten gick i vanlig ordning 11.00 och 4 timmars hårt kämpande om KM titeln låg framför våra fötter.
 
Sten på den yttre kantplatsen startade i ett ursinnigt tempo och hystade upp ett par småbraxen och några mörtar på en gång nästan innan vi andra fått bete på kroken. Så återigen fick man tankarna i huvudet att man skulle bli statist och bara få se på när andra drar fisk. Men jag slog bort de negativa tankarna och tänkte positivt då finns det fisk i området i varje fall och snart kommer de nog till mig med. Efter 30 minuter började närmaste granne Shaun att få på rullspö och 15 minuter senare efter att jag ändrat till mycket överdjup började även jag få napp på mitt slider. Vinden hade nu som utlovat ökat i styrka och det blåste rakt på oss, perfekt!
 
Efter drygt en timme verkade det som om jag hade lyckats att parkera ett ganska massivt stim med björkna och småbraxen på min plats. Sköt ut en liten boll späckad med magott vid varannan fisk för att fortsätta hålla dem intresserade av min plats. Otroligt kul att fiska slider under dessa förhållanden och tur att jag valde just slider då vinden nu tilltagit rejält och det kom verkligen på sin plats att ha lite mer bly på linan. Bäst funkade idag 14 gr flöte (med 8 gr på linan och 6 gr i själva flötet.) Peridvis tog fisken även direkt på on the drop, flötet ställde sig aldrig utan antennen stod bara och gungade direkt efter utlägg. Betet som gjorde stor succé idag var en halv mask toppat med en röd magott.
 
När det återstod 2 timmar av tävlingen började Gunter kötta på take a part och även jag gick in för att prova. Tidigare under tävlingen hade den platsen givit noll men nu hade de vandrat in och flötet dök omedelbart och snart satt både jag, Shaun och Gunter och köttade med t.p. Men den glädjen varade inte så länge för när klockan klämtade 14.00 var det som om att vri på avstängningsknappen. Strömmen i vattnet avtog och vips slutade fisken att nappa för samtliga exakt samtidigt. Från ös i hundra till ingenting på 30 sekunder, ja fiske blir man aldrig riktigt klok på. 
 
Men rullspöplatsen fortsatte att leverera. Problemet var bara att nu hade det blåst upp rejält och vågorna gick höga samtidigt som det starka soljuset glittrade i böljorna blå och gjorde det näst intill omöjligt att se flötet. Så det fick bli till att kasta ut, räkna till 20 och dra till ett blindmothugg och åtminstone 60% av gångerna satt det en firre på. Inte svårt att skita när arslet är fullt som Mattias Larsson sa! När det återstod några få minuter kastade jag också av det sista av mina 2 tackel jag hade satt upp idag kanske dags att byta linan som suttit på sedan Jesus gick i kortbyxor!
 
Blåste av tävlingen 15.00 och den spännande invägningen kunde ta sin början. Vi började med Sten som gick ut så hårt men uppenbarligen kom av sig och utgjorde inget hot. Näste man till rakning var Jonas "jag får aldrig kantplats" Jansson och han hade skrapat ihop en skaplig vikt men det skulle heller inte räcka. Rainer hade haft för klibbigt mäsk så på hans plats hade det nog varit bäst dagen efter. Gunter "jag fiskar bara med en metod" Furthmüller som idag la alla ägg i samma korg och bara fiskade take a part nådde inte upp till Janssons vikt och nu återstod bara Shaun och jag. Shaun vägde in dryga 13 kg och då forstod jag att saken var biff. Min fångst tyngde idag vågen till 19,5 kg och äntligen fick man äran att kliva högst upp på pallen. Fick ju kantplats igen men fisken skall ju upp och idag lyckades jag både genom lite tur och rätt taktik ta hem segern i vårt prestige fyllda KM. Detta var sista tävlingen för mig innan avresan till feeder VM i Ostellato kanske var detta just den självförtroende boost jag behövde för att förätta storverk i Italien.
 
Kostade på mig att gå runt och fota mina motståndare för att se vad de höll på med när det återstod en halvtimmme av dagens drabbning. Shaun hade tydligen tekniskt avbrott och ville inte vara med på bild.
 
Gunter kramade mäskbollar och var snabb att konstatera att det var nog bäst att egentligen nu bara krama bollarna med en hand som reglerna förseskriver nu när det fanns bildbevis.
 
Rainer hade tid att titta in i kameran istället för på flötet, ooops tror du missade ett napp där!
 
Jansson kunde också ta sig tid att titta mot kameramannen, -Här har det ändå stendött ,suckade Jansson uppgivet.
 
Sten höll dock blicken fokuserat på flötet. Men det hjälpte föga idag.
 
För idag var det min dag. KM seger med 19560 gr mestadels småbraxen. Dessutom fick man ju bättrat på bonnabrännan rejält.
 
Nu skall jag vila mig i form från tävlingsfisket inför stundande VM men hoppas kunna hinna blöta krok i några för mig nya spännande vatten för att kanske kunna lura upp en och annan fisk av godkänd kaliber innan det bär iväg till Italien 30 juni.
 
Slänger in resultatet i sin helhet från vårt KM
1. Jonas Stridh 19560 gr
2. Shaun Keavney 13960 gr
3. Jonas Jansson 9840 gr
4. Gunter Furthmüller 9500 gr
5. Sten Rickardsson 6820 gr
6. Rainer Mass 4420 gr
 
Sköt om Er så ses vi vid något vatten!