Västra Pimpelserien började till slut.

Äntligen kom så vintern på allvar även till Västra Sverige och det ser ut att hålla i sig. Så framtiden ser ljus ut för oss pimpelnördar för vi har denna gång haft den sagolika turen att i stort sett bli skonade från lappmöglet som verkar ha fallit i rekordmängder på många håll i övriga Sverige. Och alla erfarna pimpelfiskare vet ju vad massa snö kan ställa till med på isarna. 
 
I går söndag var det så dags att äntligen kunna börja genomföra vår Västra Pimpelserie och denna första tävling var egentligen den 3e men tropisk värme har ju tidigare under säsongen omöjliggjort pimpelfiske i vårt distrikt.
Men trots att isarna nu börjar bli helt dugliga på de flesta platser krävs ju en hel del då man ordnar en pimpeltävling. Man måste ju kontrollera isen för även den starkaste is har sina svaga punkter så våra isletare gjorde allt i sin makt för att säkerställa tävlingsområdet. Samt ordna med fisketillstånd och se till så parkering finns mm mm. Denna gång föll valet till slut på Östersjön i Färgeland och efter lite pusslande föll alla bitar på plats och vi kunde inbjuda till årets första drabbning i Västra Pimpelserien. (VPS).
 
På resan mot sjön möttes vi av en snövägg av sällan skådat slag trots utlovat kanonväder men till slut drabbades vi av snökanonen Vänern och idag fick vi känna på dess fulla kraft. Minus 6 grader men den hårda vinden ökade på köldeffekten rejält så idag bet det gott i kinderna. Kanske var det detta som skrämde bort en del deltagare för jag hade verkligen hoppats på fler än de 18 som dök upp.
 
Efter sedvanlig genomgång kring avrisningar mm mm var det dags att gå ut och göra upp på Östersjöns fina is på mellan 12-15 cm. Nu vräkte dock snön ned och deltagarna spred ut sig och försvann som dimmiga figurer i horisonten. Till slut bestämde jag mig att följa min uppgjorda taktik att strunta nästan helt att gå efter småfisken och chansa på de lite bättre. Testfiske från isletarna dagarna innan tydde på ont om småfisk eller åtminstone väldigt trögt fiske efter de små däremot hade de fått en hel del hektosfisk. Vi har inte besökt sjön sen senaste tävlingen som gick här för 10 år sedan så mycket kan ju hänt med sjön. Gick ändock till ett av de gamla ställena för lite bättre fisk i sjön som sällan svek förr i tiden.
 
Blev en liten lagom promedad på ca 3 km i snöyran, framme med god marginal innan starten som jag själv i dag skulle sköta så det fick bli att ge full hals klockan 10.00 för att dra igång det hela.
 
Diskussionerna går varma innan start om hur fisket kan tänkas bli idag, drygt 4 timmar senare visste vi.
 
Snön faller snart dags för start....
 
Utgång på Östersjön och några medtävlande försvinner i fjärran..I dag fick vi vår beskärda del av snö.
 
Starten gick och jag inledde med 2 bomhål i det 3e hade jag dagens första napp. Sedan kunde jag inte hålla mig längre utan abborreöga apterades som jag tagit med från gårdagens fiske på Öresjö och vips hade man landat dagens första. Fiskade längst in i en vik för att först försäkra mig om att småabborrfisket var just så kass som jag trodde innan och på 30 minuter hade jag skrapat ihop 10 st 10 grammare och en bonus på 100 gr så då var det dags att lägga allt krut på de större som brukade på den gamla goda tiden uppehålla sig på flaket utanför. Men då kom redan Gunter och slog sig ned på "mitt" tilltänkta ställe. Givetvis fick han ett gäng bättre med en gång. Men idag var det krig och tävling på riktigt så jag och Robin som också anslutigt borrade ned Gunter. Detta gav endast en 100 grammare till för mig men Gunters fiske dog. Kan man inte få fisk själv kan man ju sabba för andra i alla fall. Sedan tog jag skryllan och gick 60 meter därifrån och trot eller ej men nu var det min tur att slå ett par bumlingar i huvudet där den största var en bit över 500 gr och simsalabim fick Gunter chansen att ge igen och borrade ned mig.
 
Efter den kvitteringen återgick vi till att låta varandra vara ifred och fisket gick in i ett mer stillsamt moment då det verkade som det trots allt fanns lite bättre fisk i området. Precis som förr. Men det var trögbedda man fick fiska med stort tålamod i hålen och ibland sitta så länge som upp till 4 minuter innan det hände något och då kunde man få 2 snabba sedan dött och nytt hål fick borras. "Metade" till och med upp 2 "bestar" idag med lång tafs och magott, ja undrens tid är inte förbi. Herr Stridh får fisk på tafs!! Men det la jag snart ned och pipa 45 mm i helt silver med 12ans krok och abborreöga på fick göra resten av dagens jobb. Fuskade till och med ibland med en vit magott på kroken som jag ändå tyckte hade en positiv effekt idag.
 
Fisket gick sin gilla gång och snöfallet varvades med 5 minuters perioder med finväder emmellanåt och en och annan "matare" fick syna insidan trunken. Men det var segt och svårfiskat överlag så jag gnetade på i detta område. Kylan gjorde sig påmind så jag fick värma mig med en åkarebrasa och en kopp kaffe och en smårgås. Tack vare detta tilltag blev jag ju sittande extra länge i ett hål och när jag åt smörgås som bäst hakade ännu en halvkilos på. Den smakade nästan lika bra som kaffet i detta läge. Men det skulle bli dagens sista större för efter den dog fisket fullständigt.
 Med 30 minuter kvar fick jag se Mattias sitta och hala, kände mig tvungen att hjälpa honom sista kvarten. Han hade träffat helt rätt och haft drömfiske ett tag. Fisket för honom hade gått från noll till hundra på ett ögonblick och Mattias lilla skrylla började bli fylld. Jag fick en liten del av detta race och byggde nog på med 500 gr sista kvarten. Slutet närmade sig och det var dags att räkna ned till slutsignalen, du får tre lockryck till på dig sedan blåser jag av för idag sa jag till Mattias. Kunde efter slutsignal konstatera att Mattias rår jag inte på men väl tillbaka till invägningen visade det sig att min fångst räckte till en 2a plats. Ett steg i rätt riktning och lite pånyttfött självförtroende innanför skjortan.
 
Riktigt fint väder mellan snöbyarna även denna dag.
 
Denna halvkilos bit hälsade på när jag i godan ro satt och åt smörgås, tack för kaffet!
 
39 abborrar som tyngde vågen till 3720 gr räckte till att bli god två idag. Som vanligt kom all abborre till användning. De större blev fina matfiskar ( för vad smakar bättre än nystekt abborre) och övriga mindre fiskar gick till djurmat.
 
Prispallen idag lite fel uppställd men ändå...Pontus 3a, Mattias 1a och undertecknad 2a.
 
För tabellbitarna här kommer dagens resultat: VPS 1 som egentligen skulle varit deltävling 3.
Östersjön Färgelanda 20180225
1. Mattias Liwendahl USFF 4580 gr
2. Jonas Stridh FK TOPP 3720 gr
3. Pontus Derehag FK TOPP 2860 gr
4. Billy Affelin FK Knallen 2780 gr
5. Lucas Fast FK TOPP 2300 gr
6. Jan Carlsson FK TOPP 2040 gr (bästa veteran)
7. Gunter Furthmüller FK TOPP 1970 gr
8. Robin Nyborg ASFF 1860 gr
9. Kenneth Larsson USFF 1740 gr
10. Tony Alldén USFF 1460 gr
11. Janne Bohlin Kungsbacka SFK 1340 gr
12. Håkan Nyborg ASFF 1320 gr
13. Sten Rickardsson FK TOPP 1270 gr
14. Johan Timmerfors STV 700 gr
15. Tomas Höglund STV 690 gr
16. Almantas Skeiveris 680 gr
17. Kestutis Markevicius 560 gr
18. Bo Eriksson USFF 100 gr
 
Vi kör även alltid en lottad 3 manna lagtävling och den vanns idag av Mattias, Robin och Sten på 7710 gr.
 
Nästa deltävling blir på Gravlången den 11 mars då hoppas vi på bättre uppslutning.
 
Men roligast denna helg var ändå inte att man lyckades prestera lite bättre på tävlingen utan att jag fick ut far 82 år på en liten kort nöjespimpeltur i lördags eftermiddag på hemmasjön Öresjö. Vädret var underbart men i vanlig ordning var fisket lika uselt som vädret var bra men far fick visa att gammal är äldst och utskåpade mig med 16-3. Gunter hade också varit ute nästan hela dagen och han hade bara mäktat med 16 abborrar på hela dagen så farsan fick visa att han fortfarande är kungen av Öresjö.
 
 
Lennart Stridh snart 83 år visar att gammal är äldst, legenden still going strong!
 
Det var allt jag hade att bjuda på denna gång. Nu till helgen 4/3 stundar mormyska DM på Vassbotten som blir kval till SM i mormyska 2019. Denna mormyska tävling är öppen för alla så alla mormyskasugna är välkomna. Vassbotten kan i sina bästa stunder denna tid på året bjuda på ett enormt fint fiske efter björkna och mört.
 
Sköt om Er därute så ses vi på en is nära dig!