Lag SM 2017 eller var tog fisken vägen?

Så har årets lag SM i Internationellt mete avverkats. Detta år  med FK Balans som arrangör. Tävlingen hölls vid Rögle dammar strax utanför Lund. I metesverige är väl Rögle dammar mest känt för sina stora braxnar och många av de tävlande kanske drömde om att kroka på en sådan pjäs på runt 5-6 kg. Men de flesta var nog realistiska och insåg att det inte var mycket att hoppas på i tävlingssammanhang. Utan de flesta hade nog liksom vi taktiken klara för oss att det i damm 3 var mört och mindre abborrar på take a part och i damm 5 mestadels abborre att hoppas på men här skulle väl rullspö komma mer in i bilden.

För våran det blev det ett katastrof SM resultatmässigt men låt oss inte gå händelserna i förväg för våra problem började redan på vägen ner under fredagen.

Efter alla de sista förberedelserna var gjorda startade vi resan ned vid lite olika tidpunkter. Jag, Gunter och Inge kom i vanlig ordning i väg sist. Efter att suttit i en del bilköer släppte det något innan Helsingborg men då fick Gunter se en gammal blå Volvo stående med varningsblinkers vid vägkanten. Den var slående lik Stens bil men det kan det väl ändå inte varit hoppades vi. Men efter en stund ringde Jansson som redan var på plats och undrade om vi sett Stens bil, de står och väntar på bärgare. Så mycket riktigt visst var det Stens bil som skurit fullständigt så årets SM äventyr kunde ju börjat bättre.

Men detta löste sig ändå till slut rätt smidigt då bärgningsfirman ordnade med hyrbil. Så våra båda lag blev kompletta och Sten o Rainer kunde glida in strax innan midnatt i en nästan ny Mercedes så det var väl ett uppköp till det bättre.

Jansson hade ordnat det fint med boendet där både frukost och middagsbuffé ingick. Så mätta och belåtna gick vi och la oss. Jag åkte i vanlig ordning på det hårda nattpasset. Alltså försöka sova i samma rum som sågverket Inge. Ja några timmar blev det väl men nästa gång får vi allt ordna enkelrum till Inge!

På lördag morgon hälsade Skåne oss välkomna med lite stilla duggregn. Ja det var verkligen stilla kanske för stilla för ett givande fiske då vattnet dessutom är väldigt klart framförallt i damm 3. Den senaste tidens regnväder hade också medfört att vattnet kylts ned betänkligt och höjt sig 20-30 cm i dammarna. Vilket också säkert hade en negativ inverkan på fisket. Fast de yttre förhållandena är ju alltid detsamma för alla så bara gilla läget och försöka anpassa sig.

Vi tyckte vi på förhand hade en bra taktik att i damm 5 mestadels satsa på abborre och i damm 3 försöka med en kombination av abborre och mört. Inte gå på för hårt med mäskning utan ta det lite lugnt vi hade en ca 50/50 blandning av mäsk och leem i svart färg. Vi tog det också ganska lugnt med beten i mäsket lite klippt mask, lite döda pinkies några få casters och lite jokers.

I år var det lottning sektion för sektion uppe på vallen mellan dammarna efter kort genomgång drog jag till mig A13 nästkant och trodde jag fått guldlott. Har tidigare på 7 besök i Rögle damm 3 aldrig blivit sämre än 4a och vid 3 tillfällen vunnit sektionen så man trodde ju man hade koll. Man ack vad det sket sig. Hur jag än gjorde kom det ingen nappvillig fisk till min plats. Jag gnetade upp lite abborre men fick ingen mört. Tom Östlund, Constellation på kantplats hade det också segt till en början men kom igång periodvis under dagen och fick ihop imponerande 2750 gr med mört endast slagen av trollgubben Andreas Sandberg, Splash . Som slet ihop lite över 3 kg.
Jag kände mig mer eller mindre knäckt då inget funkat och jag vägde in 750 gr och inkasserade en sista plats. Ja någon skall ju bli sist också men inte i min vildaste fantasi kunde jag drömma om att den någon skulle bli jag.

Men humöret steg något då övriga i laget fiskat skapligt så vi låg på delad 5e plats efter dag 1 och lite häng på en bronspeng. Inge hade lyckats att få ett par granna abborrar på slutet i damm 5 med en på 1,4 kg i topp vilket ledde till en 2a plats men ettan på sektionen hade en ännu större borre 45 cm och ca 1,6-1,7 kg. Som väntat hade enstaka större abborrar fällt avgörandet i damm 5. Men man kan ju undra var övrig fisk tar vägen??? Och varför de inte nappar? Även i damm 3 verkade de flesta fiskar ha gått och lagt sig men det är lika för alla gäller ju att knäcka koden och få de som går att få. Men underligt är det och helt uppenbart att fisken vägrar äta då det blir lite tryck på damm 5. Visst kanske vädret gjorde sitt till men nästan lika illa var det sist det begav sig för lag SM här. Synd på en så fin sträcka att det blir lite väl slumpbetonat.

Även om det gått riktigt uselt för mig och minst sagt uruselt för vårt 2a lag där tyvärr Rainer inte lyckades överlista en enda fisk och övriga långt ned i resultaten och de bela sista platsen så var ändå humöret på topp under den gemensamma middagen på kvällen och vi såg morgondagen ann med tillförsikt.

Dammarna låg som en spegel större delen under lördagen och det gjorde ju inte fisket enklare direkt.

Tydliga skyltar som förklarade för allmänheten vad som pågick. En store eloge till arrangörerna FK BALANS som genomförde ett utmärkt SM. Framförallt genom ett enormt rensningsarbete i den igenvuxna damm 3 så det överhuvudtaget gick att fiska. Att det blev dåligt fiske kan ju ingen rå för.

Lottning pågår i ett för dagen disigt Skåne.

Det gick ingen större nöd på oss i FK TOPP under helgen, mat o dryck fanns i överflöd.

Så där har vi inget att skylla på för under söndagen vet jag inte vad som hände vart tog fisken vägen? (Som vi hade tänkt skulle finnas på våra platser) Nu satsade vi iofs i varje fall i lag nord på att försöka få lite bonusfisk för att ge oss chansen till topp placeringar men det sket sig å de gruvligaste kan man säga.

Vi hade nog förväntat oss lite sämre fiske dag 2 och bonusfiskarna i damm 5 skulle fälla ännu större avgörande så vi gick för dessa och i damm 3 försökte vi så gott vi kunde att gneta mört. Men jag hade turen (oturen) att dra samma peg där jag misslyckades igår så det hjälpte ju inte mitt humör direkt. Men i en lagtävling måste man bita ihop och ge järnet varje gram kan vara viktigt. Och nog försökte jag alltid skall gudarna veta men jag blev bara mer och mer frustrerad ju längre tiden gick. Vad jag än hittade på fick jag ingen som helst respons. Fisken kom inte till min plats helt enkelt. Om det berodde på mig eller andra omständigheter det får vi helt enkelt inte veta. Men jag vet en som var väldigt fundersam på hur det kunde gå så illa nämligen undertecknad själv. Kommer ta lång tid att smälta detta nederlag och analysen varför det gick som det gick blir svår att komma fram till då man inte gjorde allt för mycket annorlunda mot övriga.
Kan bara konstatera att damm 3 inte var sig lik så som jag tidigare upplevt den men somliga behärskar ju alltid rådande förhållande och Splash visade återigen vilka fantomer de är när det blir surfiske. Vi fick väl i helgen bevittna en av de största utskåpningarna i modern tid. Splash lekte med övriga startfältet och sopade hem det hela med 20 platspoäng bättre än 2an SWEA och 3a de regerande mästarna Constellation. Idel Svenska storklubbar i topp alltså. Så fiske är allt annat än tur, erfarenhet och nogranhet belönar sig. Visst måste man ha en viss portion av tur men i slutändan gäller det att göra rätt för stunden.

Vi fick helt enkelt inte till det denna gång. Just nu är det nog också bara en av oss som helhjärtat satsar på tävlingsmetet vi andra svingar ju alla möjliga form av spön och då blir man ganska duktig på det mesta men inte riktigt bra på något.

Så för våran egen del sjönk vi som en förtyngd gråsten genom resultatlistan och landade på en 12eplats. Och vårt andra lag lyckades inte lämna sista platsen och stackars Rainer blev utan fisk även idag. Så vi hade ett tufft SM i år minst sagt. Men vi bryter ihop och kommer igen. Sen kan man diskutera i det oändliga huruvida Rögle håller som ett tävlingsvatten eller ej. FK BALANS genomförde ett väl arangerat SM och dåligt fiske kan man knappast beskylla någon för.

Utan arrangörer blir det ju inga tävlingar alls så jag hoppas alla som värnar om tävlingsfisket i Sverige tar sig i kragen och skickar in lite ansökningar så vi får våra tävlingar nästa år.

Vi tackar FK BALANS för årets Lag SM och önskar Splash skitfiske på nästa års klubblags VM i Ungern som detta SM också utgjorde kval till.

Upptackling pågår under söndagen.

Hemmafiskare Martin väger in de enda firrarna jag lyckades fånga på bild denna helg. Var ju fullt upptagen med att koncentrera mig på ett flöte som aldrig sjönk.

Segrande juniorlag men också de enda juniorerna på plats. Sveriges meteframtid Lukas och Adam fiskade skiten av de flesta seniorer. Bland annat fick Lukas en braxen på 3,7 kg under söndagen.

Årets vinnare Team Splash med sina bankrunner. Grattis än en gång.

Ja då var årets lag SM över och för egen del blir det till att slicka såren och resa sig på 9 och komma igen.

Simma lugnt så ses vi vid vattnen.