Produkttest och betesfiske.

I lördags genomförde jag en högst oseriös och icke vetenskaplig test av för mig några nya gäddbeten. Och den utvärdering av dessa beten som följer är enbart mina egna tankar och egna "sanningar". Sedan är det upp till var och en att skaffa sig en egen uppfattning. För ett bete som passar mig kanske uppfattas som skit av någon annan och tvärt om. Prövade några för marknaden helt nya och några som funnits ett bra tag men som jag inte hunnit fiska med. Mest för att skaffa mig en egen uppfattning om betena då jag säljer dem i butiken man måste ju veta vad man säljer. För lyssna på andra det har jag varit med för länge för att göra jag vill pröva själv och skaffa mig min egen uppfattning om betet passar mitt fiske eller inte. Så här följer min sanning om följande beten:
 
Illex Dexter eel, Storm R.I.P Roach, Strike pro soft bait Tumbler Shad och Storm R.I.P curly tail.
 
Hade med mig betydligt fler "nyheter" men det var dessa jag hann fiska tillräckligt med för att skaffa mig en uppfattning om.
 
Så i lördags eftermiddag hängde även Gunter med ut på detta testfiske men han skulle fiska med sina beprövade infiskade beten. Eftersom shopen krävde sin tid fick vi inte gjort dagens första kast förrän 15.00 så vi hade mer spön med oss än det fanns tid kvar att fiska därav kunde det ju knappast bli någon större vetenskaplig utvärdering men ett test är ett test.
 
Som vanligt var väl inte vädrets makter heller med oss riktigt på vår sida med frisk hård ostanvind och så mulet så det kändes mer som natt än dag. Vattnet var dock trots senaste tidens hårda regn fortfarande lika klart som gin så för en gång skull var man lite tacksam för den hårda vinden. Så någon större fångst på mina "nya" beten förväntade jag mig väl kanske inte men man kan ju se hur de uppför sig i vattnet och på så sätt ändå få något ut av dagen. Men väl på plats gjorde vi ju naturligtvis vårt bästa även för att få några hugg.
 
Började med Storms Roach och testade gången i vattnet och fann detta gummibete som ett riktigt kallvattenbete då det knappt hade någon rörelse alls och gick som det skulle enbart i ultrarapide inspinning. Fiskade man mycket mycket lååååångsamt fick man stjärten att vicka med microskopiska rörelser. I alla andra farter uppförde det sig som en skadeskjuten kråka. Och så som jag helst vill  fiska i älven, alltså kasta uppströms och utnyttja strömmen och ta hem betet bara en aning fortare än strömmen funkade det inte alls utan bara la sig på sidan och gled med. Såg inget vidare ut om jag skall vara ärlig. Tilläggas kan att jag testade både med storms egna tackel till det och mina egna varianter och fick samma resultat. Kommer pröva betet ytterligare vid några andra förhållanden men vid riktigt kallt väder då det lönar sig att fiska extremt långsamt innan jag sågar detta bete totalt vid fotknölarna men detta första test gav icke godkänt då det faktiskt även vid extremt långsam inspinning var ganska svårt att få det gå som man ville. Kan tänka mig att det uppför sig bättre i helt stilla vatten.
 
Fortsatte med Storms Curly tail som funnits på marknaden betydligt längre men jag inte hunnit sjösätta. Här var det betydligt lättare att få en tillfredsställande gång men inte lätt. Betet gick bra vid en specifik hastighet som var något högre än "mörtvarianten" men snurrade väldigt lätt när man drog på lite även med rejäl tyngd (30 gr) på. Så ytterligare att bete som det kändes som bara funkar vid ett specifikt tillfälle. Och monoton inspinning var det som gällde man kunde inte riktigt trixa och rycka med betet så som jag vill. Så tyvärr storm ännu ett bete som ej tilltalade mig vid första testet men det skall få fler chanser jag dömer inte ut detta heller helt ännu. (Bara nästan).
 
Sedan var det Illex Dexter eels tur och här kunde man tackla precis som man ville och fiska långsamt eller snabbt. Det gick kanonfint med förförisk svansrörelse och härligt vaggande kroppsgång. Så det fick tummen upp och kändes som det passade mitt fiske något bättre i alla fall en dag som denna. Men inte heller det gav några fiskar upp. Gunter som nötte på med sina infiskade beten fick ju heller inte något så vi sökte vidare längs älvens branter för att försöka spräcka gäddnollan för idag.
 
Till slut var det strike pro jigg att bli offer för mina hårda men rättvisa testögon. Tumbler shad var väl egentligen framtagen som en gösjigg för lite aktivare sommargös vid vertikalfiske. Men är ju som vilken shadjigg som helst så lämpar sig givetvis ypperligt till vanlig gäddjiggning. Jag apterade denna jigg med ett vanligt runt jigghuvud 14 gr med 8/0 krok inget mer. Då gick jiggen jättefint i vattnet och man kunde ta hem betet precis som man ville.
 
Under dylika förhållande som rådde idag måste man gå till botten med sina beten för att få något i älven. Fiska grunt, glöm det! I dag stod i stort sett all fisk man såg på lodet i branterna mellan 8-11 meter och nedtryckta mot botten. Så idag blev Tumbler shad betet som knäckte dagens kod. Långsamt hemtagen längs botten så gav det dagens första hugg och strax därefter var nollan spräckt. På kort stund fick jag 2 gäddor och missade 2.
 
Prövade runt lite bland alla de andra betena och några av mina gamla favoriter då vi funnit fisken men faktum idag var att det var bara norsimitationen Tumbler shad som gav napp. Gunter hade några påslag på darts shad jigg i liknande färg men det blev inte mer än några misstänkta påslag.
 
Men som vanligt får man ju aldrig veta om de gäddor som högg hade gjort det även om något annat hängde i linändan. Det finns inga beten som trollar upp fisk till dig utan det viktigaste är att finna hur de vill ha betet precenterat idag var det långsamt nära eller på botten som gällde och då funkade en vanlig jigg bäst helt enkelt.
 
Men jag måste säga att jag blev något besviken på de Storm beten jag hade med. Hade förväntat mig lite mer att man inte behövde vara så "exakt" med dem. Men de skall få fler chanser så jag får väl anledning att återkomma. Hann även med att testa en ny haspelkombo för tunga beten med vad det var och hur jag uppfattade den utrustningen får vi ta en annan gång.
 
Långt ifrån några monster idag men vid en sådan här icke vetenskaplig testtur får man vara nöjd att något ville bita.
 
Hann ju till och med bli 2 upp innan mörkret kom över oss.
 
Och så fick man lite "gäddfingrar" igen, gött!
 
Lite av betena man gick runt på idag men som sagt långsamt infiskad vanlig jigg längs botten slog alla "nymodigheter" idag.
 
Kommer fortsätta med mina små tester men bara för att jag kanske dissar ett bete betyder inte att det är kass för dig kanske. Rätt fiskat vid rätt situation så funkar betet för dig som jag tycker är helt värdelöst och tvärt om. Så mitt bästa råd är att fiska och skaffa dig din egen uppfattning det har jag gjort i alla tider.
 
Men det är ju lite kul med prylar och testa runt för detta är bara min uppfattning och min "sanning". Men som alla som fiskar mycket får man ju sina favoriter och fiskar mest med dessa och då lär man sig hur de skall fiskas. Så ett råd till skaffa inte för många olika modeller utan tänk till först. Var och hur fiskar jag, vilka beten passar mig?   Välj några få utefter det och lär dig fiska med dessa. Angående färger så skaffa någon skrikig och någon diskret så är du hemma. Samt att du själv tror på betet är väl kanske det viktigaste. Tron kan försätta berg!
 
Skitfiske på Er.
 
Gummi, plåt och plast i all ära mitt "riktiga" gäddfiske är ändå metet. Det är något visst att se ett flöte dyka och strama upp linan i ett mothugg för att förhoppningsvis mötas av ett massivt motstånd.
Men för att detta skall kunna bli verklighet behövs beten. Så i söndags regnväder blev det till att sätta sig och feedra upp lite betesmört strax bakom husknuten. Men det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder och vårt nya klubbställ från Daiwa höll mig varm och torr hela dagen. Lite blötare blev det för magotten och mäsket trots jag gjorde mitt bästa för att hålla det någorlunda undan det värsta regnet.
 
Nappade det något då? Ja nästan för bra, småmörten var som tokiga så efter 50 minuters halande med alldeles för små mörtar för gäddbete bytte jag ut magott som bete mot majs och vips lyckades man trolla upp lite bättre beten. Alltid lika intressant att se hur man kan påverka sitt fiske. Nappade lika bra på majs som magott men nu fick man 100-300 gr mörtar istället för 20-80 grammare. Så betes sumpen fylldes på i rask takt men sista timmen hände något för plötsligt avtog napplusten och endast småmört var där igen som bara ville ha magott. Men jag hade mer än tillräckligt för nästa helgs gäddmete så jag bröt upp för dagen och tackade för mig.
 
Nu återstår bara att se om det blir något gäddmete till helgen. Vädrets makter får bestämma vill ju inte ha outhärdiga orkanvindar så hoppas på lite lagom vind så man kan ha full kontroll med årorna.
 
Så var man bakom feederspöt igen i ett trevligt stilla höstregn.
 
Och visst blev det betesfisk.
 
Ja det var allt för denna gång. Simma lugnt och sköt om Er och ett riktigt djävla skitfiske på Er allihop!