Höstfisket har börjat.

Nu är det höst på riktigt och vintern närmar sig (förhoppningsvis). Temperaturen börjar åtminstone nattetid krypa ned mot nollstrecket och de så förstörande för fisket hårda höststormarna börjar ta överhand. Så också den gångna helgen. Byiga kraftiga nord väst vindar dominerade denna helg men kors i taket solen sken från en näst intill klarblå himmel. och det enda regnväder som passerade hade den goda smaken att göra det på natten mellan lördag och söndag. Man får glädjas för det lilla.
 
jag är ju inte heller den som viker ned mig i första taget för dåligt väder men man hade ju hoppas att få lite mindre vind än vad det nu blev då driftfiske efter abborre och rodd efter gädda stod högst på önskelistan denna helg.
 
Efter att ha sålt lite prylar till andra entusiaster som skulle trotsa vinden på lördag fanns det på eftermiddagen även tid för mig att ge mig ut. När jag väl styrde 465an upp mot första stoppet för dagen hade vinden vridit till ren västan och strömmen i älven låg på ca 300 kubik i sekunden vilket gjorde att man drev tvärs över älven.
 
Men redan i första driften klev en halvkilos på och så också i andra driften. Och därmed var turen redan räddad. ibland är det bara gott att komma ut och få känna lite ryck i snöret. Sedan var det roliga slut för nu kom det ett fraktfartyg i 10 knop och rev upp vattnet, ingen idé att ligga kvar efter det. Här har Ni en anledning till att det är ankringsförbud i farleden. Hade knappast hunnit dragit upp ankaret innan krocken hade varit ett faktum. Man kan ju alltid ligga och hålla båten med elmotor men ibland vill man bara ut en stund och slippa släpa med sig massa tekniska prylar. I bland undrar jag hur dagens "nya" fiskare med all sin elektronik skulle klara sig den dagen då elektroniken lägger av. En annan är ju uppvuxen med enkla medel och har lärt sig från grunden hur man hittar fisk utan ekolod och sköter båtar med åror. Den erfarenheten missar många av dagens unga fiskare man litar för mycket till elektroniken och det tycker jag är synd. Många av mina bästa fisken har skett helt utan tekniska hjälpmedel och då känns det även mera "rätt". Sedan får Ni inte missförstå mig jag använder givetvis ekolod med men nöjer mig väldigt ofta med det simplaste som finns. Håll det enkelt det är mitt måtto.
 
Letade vidare efter borren på andra ställen medan vattnet efter fartyget fick lugna ned sig. Men den hårda västanvinden gjorde det ganska otrevligt att vara på andra ställen. Efter några patetiska försök i den byiga vinden på andra ställen var jag snart tillbaka men dagarna är korta nu och solen började dala drastiskt. Men vinden avtog något så jag fick några fina drifter till och kunde summera 14 abborrar idag. de stod väldigt still på 2 fläckar knappast större än 2x2 m så i dag var det precision som gällde och Westins lilla hyperteez i nors skepnad var återigen överlägsen.
 
Nöjd efter en trevlig eftermiddag styrde jag hem i solnedgången och hoppades på bättre vindar i morgon då gäddmete hägrade. Mer om hur det gick efter några bilder från lördagen:
 
Fina abborrar stod och väntade på mig bara några hundra meter från hemmet.
 
Onödigt att åka längre än man behöver men som vanligt i  norra älven blir det oftast bara borrar upp till halvkilot. Ett knepigt fenomen att det finns så gott om abborrar i 100-500 gr. Men över det verkar de vara extremt fåtaliga men så har det alltid varit förutom ett guldår. 1987 tror jag det var då våran dåvarande granne fyllde båtbotten med 47 abborrar över 700 gr med topp på 1420 gr på några timmars flötmete med småmört. Allt åkte ju upp på den tiden men inte kan det inneburit slutet för den bättre abborren i älven eller?????
Dagens största går tillbaka
 
Solnedgången fick markera slut för denna dagen.
 
Bättre vindar till söndagen fanns nog bara i min fantasi för under natten blev man väckt ett antal gånger av vindens härjningar. Men framåt morgonqvisten när det var dags att stiga upp hade det bedarrat något.
Rainer skulle hänga på idag och få sig en kurs i gäddmetets ädla konst. Men för säkerhets skull lastade vi även med spinnutrustning om vinden skulle visa sig för svår att bemästra. Nog blåste det alltid men faktiskt inte värre än att det gick att hålla båten ganska tillfredsställande med årorna. Överby köpcentra gav oss det vindskydd som krävdes för att överhuvudtaget kunna fiska idag med båt. Som vanligt då jag gäddmetar i älven blev det 3 flötmetetackel inställda på 4, 6 och 8 meters djup och ett bottentackel som får studsa på botten rakt under båten.
 
Pigga mörtar i 150-300 gr klassen apterades och åkte ut bakom båten och snart infann sig lugnet och man sjönk in i sina tankar. Fast man fick ta i ganska bra idag för att föra båten rätt. Blev ett utmärkt träningspass idag, vem behöver gym när man är sportfiskare? De som tror vi bara sitter och latar oss och stirrar på ett flöte medans vi sippar på en paraplydrink är ute och cyklar. Idag fick hela kroppen jobba för att vi skulle precentera betena där jag ville och trots den isande byiga nord västan vinden började snart rullarna att knarra och den ena gäddan efter den andra fann våra mörtar intressanta. Men även gäddan var nog något köldstel idag då de väldigt ofta släppte taget om betet vid första minsta motstånd. Så det gällde vara blixtsnabb med mothugget idag. Bara att kontra direkt på första bästa indikation annars spottade de. Idag var bottentacklet överlägset och levererade klart flest hugg. Strömmen idag var väldigt svag under 200 kubikmeter i sekunden vilket i praktiken innebär i stort sett strömstilla där vi uppehöll oss idag. Vilket medförde att både betesfisk och gäddor spred ut sig i vattenmassorna så idag fann vi de flesta fiskarna ute på frivattnet på 9-15 meters djup och samtliga napp utom ett kom ganska nära botten.
 
Ju längre dagen led desto mer påfrestande blev vinden. Vid ett tillfälle kom det så hårda vindar att jag fick starta motorn för att överhuvudtaget förflytta oss framåt. Så då valde vi att spinnfiska en stund men det gav bara Rainer ett försiktigt hugg idag så det fick bli till att kämpa på med årorna.
 
Vi har ju också nu ställt om till vintertid vilket gjorde att dagen fick ett ännu mer plötsligt slut då solen dalade idag väldigt tidigt kändes det som och vare sig man ville det eller inte led dagen mot sitt slut. Tiden går alldeles för fort när man har roligt. För roligt hade vi gött tjöt hela dagen i två glada vänners lag.
 
Och några gäddor blev det ju också även om de stora uteblev idag fick vi känna på lite spöböj av kämpaglada höstgäddor. De stora tar vi en annan dag.
 
Små men välkomna ändå i den kalla nordanvinden.
De växte något under dagen.
 
Dagens gast fick äran att ta dagens bästa men som oftast vann de ännu större kampen idag.
 
Smågäddor dominerar ju fångsten så här års men roliga de med även om man alltid hoppas på det där monstret. Men som alltid bara en tidsfråga innan nästa 10a kliver på.
 
Det var allt för denna gång sköt om Er så ses vi vid vattnen.