Metepremiär anno 2017

Ja då har man klarat av årets första metepass med bottenmetespöt i hand. Egentligen alldeles för tidigt men vad göra när Kung Bore vägrar att börja jobba och skall ha semester hela tiden.
Hastigt och lustigt har fiskekalendern fått stuvas om och små korta pinnar läggas undan till förmån för något längre dito. I lördags blev kompisen lite sugen på ett färnapass och jag var inte sen att hänga på. När han dessutom hade välviljan att vänta tills jag stängde shopen klockan 13.00 var det inget att tveka på.
Bottenmetespöna står ju alltid redo så det var bara att greppa första bästa och slänga med lite krok och sänken och en burk majs och ge sig iväg. Krokån var målet för vår resa och vädrets makter verkade vara med oss. Väl framme fann vi att kvarnstället var ledigt så det fick bli den sträckan denna eftermiddag. Som vanligt hoppas man ju alltid på att kunna lura en stor men det var verkligen inte prio ett i dag. Bara härligt att få komma ut och känna lite på meteatmosfären igen. Började med att testa av en ståndplats nedströms ett sjunket träd men där ville ingen vara med. Så jag gick uppstöms mot det stora bakvattnet i kvarnhöljan. Hann missa ett napp här innan Marcus ropade att han hade fisk och eftermiddagens första färna var landad. Mitt ställe gav inga fler hugg så jag flyttade lite närmare Marcus vilket omgående gav utdelning i form av min första färna för året. Så var man igång. Eftermiddagen fortlöpte med både lite lätt snöfall och en hagelskur men mestadels solsken. Så vi insöp så mycket natur vi bara kunde. Desutom behagade 3 färnor till nappa för mig. Inga som var ens i närheten av att kallas stora men likväl alltid lika trevligt med lite stridbara färnor. Färnafiske för mig är ett härligt avkopplingsfiske som jag väljer att hålla väldigt enkelt. Helt vanligt glidande bottenmete med lite diverse olika beten. Färnor är ju väldiga allätare så det mesta funkar men normalt sett vill jag ha med bröd, majs, ost och räka att välja på. Men idag blev det till slut bara majs att välja på då Marcus som inte är så rutinerad färnametare lovade skaffa beten innan lyckades köpa fel sorts bröd som var odugligt att meta på och glömde köpa räkor. Han erbjöd dock att springa in och köpa räkor innan vi var framme men jag ville ju börja fiska och bröd hade ju han skaffat i alla fall. Men tyvärr fel sort då fast det visste jag inte då, men alla lär vi av våra misstag. Vi fiskade av några tänkta ståndplatser till under kvällen men ju mer solen dalade desto mer dalade färnornas intresse idag. Även om färnor är igång året runt är de ju inte vrålaktiva så här års med lite över +1 grad i vattnet så vi bröt upp vid 18 snåret och tackade för en mycket trevlig stund vid ån. En metepremiär är alltid en metepremiär oavsett resultat. Men totalt 5 färnor på några timmar får väl anses som helt Ok ändock. De stora får vi försöka lura en annan dag.
Dagens första!
 
Härligt att höra forsarnas brus igen.
 
Även om jag älskar vintern och pimpelfisket. är det något visst med årets första metepass!
 
Som lite grädde på moset valde ju några färnor att nappa också.
 
I dag söndag fann jag inget annat än att ta tag om bottenmetespöt och ge sig ut och meta igen. Tankarna vandrade lite på var dock. Upptäckte att mina fina maskar från i höstas mådde prima så då blev jag lite sugen på att fresta siken i älven. Men efter lite övervägande med mig själv då jag visste att kompisen Gunter skulle göra sesongsdebut med take a part spöt i Nossan fick det bli dit för att se hur feeder funkade kontra t.p mete en dag som denna.
Jodå väl framme hade Gunter installerat sig och precis börjat meta så jag placerade mig 15 meter uppströms honom och rörde ihop årets första mäskblandning. 1 kg etang med en gnutta beten i. Så här i efterhand hade nog 500 gr mäsk varit mer än väl att röra ihop. Mäskade ut några småfeedrar mask på kroken och fisk i stort sett omgående. Nossan är ju ett säkert vatten för att få fisk så här års. Nu blev det väl inget rekordfiske varken för mig eller Gunter idag men det var heller inte att vänta då det varit minus 5 gr under natten och dessutom blev det mulet idag och ganska isande kall vind. Sjunkande temperaturer just vid denna tid är väl inte det bästa för fisket. Men efter en stund tyckte jag ändå man fick rätt bra snurr på fisket. Ovanligt mycket små braxen ville vara med och dansa idag annars brukar björknan dominera så här års men de var fåtaliga idag. Då blev det mer mört än björkna idag. Till och med en gädda ville äta mask och dessutom en gädda modell lite större gapade över en av mina braxen och slök den samma och försvann i en virvel med hela klabbet så kan det gå.
Så nu blir det nog snart till att ta tag i det där med gäddfiske på riktigt. Fisken fortsatte nappa med jämna mellanrum och naturligtvis nappade det som bäst då man tuggade på en smörgås. Tur man har mycket kaffe och smårgås med sig så man får lite fisk! Efter 4 timmar kände vi oss ganska nöjda. Vinden hade tilltagit och gick genom märg och ben och man började småfrysa lite dessutom hade fisken stängt av för idag inte ett napp sista halvtimmen. Så klockan klämtade för hemgång men jag kunde konstatera att med mina ca 8 kg i keepnetet så blev det feeder mot t.p 1-0. Men Gunter fick en bra hög med gäddbeten så jag tror han också var nöjd med dagen. Frisk luft och en massa natur hade vi fått oss till livs och det är ju inte fy skam. Dessutom lite fiskslem på kläder och händer som bonus. Så slutet gott allting gott.
Nu återstår det bara att försöka ladda om till pimpelfiske då SM stundar om 2 veckor men det får nog bli lite mete till nästa helg om inte gäddbacillen blir för svår att undvika. 
Fann Gunter vid Nossans strand med spöt i hand.
 
Efter 4 timmars feederfiske kunde man hala upp ett inte allt för dåligt keepnet med fisk.
 
Men gäddan returnerade jag omgående nedströms Gunter så den kunde skrämma hans fiskar en stund istället snäll som man är.
Vet inte om det var för att jag bottenmetade och Gunter flötmetade som gjorde att jag fick betydligt fler braxen än honom idag men något berodde det på i varje fall. Tror mest på att jag körde mestadels med smarriga maskar och Gunter bara hade maggot fast det förståss fick 3 av braxen enbart på pinkies och maggot så mest var det kanske att mitt låg mer still och det var så fiskarna ville ha det i det kalla vattnet idag.
Hur som helst metepremiären avklarad och vi kan sammanfatta en riktigt trevlig fiskehelg som alltid för vilket fiske skulle vara otrevligt??
 
Sköt om Er så ses vi vid vattnen.
Ha det så gött fiskevänner!