Från öppet vatten till is på en helg.

I lördags begick jag öppet vatten premiär för i år. Efter jobbet fick jag ett infall att fresta fisk med fettfena. Då jag blev lite inspirerad av en kund som fick en mycket vacker regnbåge i fredags.
Och förhållandena under lördagseftermiddagen för dylikt fiske var näst intill optimala. Hyfsad ström, strålande solsken och därtill totalt vindstilla brukar innebära jagande öring.
När jag kom fram till mitt favoritställe mitt i Trollhättan uppströms Strömkarlsbron upptäckte jag att dagens ström var helt perfekt för 30 grams drag så det fick bli dragfiske för hela slanten. Vid riktigt stark ström brukar tubfluga med 50-80 grams sänke fungera bäst men idag var det typisk 30 grams drag ström.
Började med ett drag i gul silver men 10 kast senare och inte ett napp förflyttade jag mig för att hinna med att fiska lite på solsidan innan solstrålarna försvann bakom Strömslunds "fjälltoppar".
men här var strömmen rema rama villervallan ingen ordning alls så det fick bli att gå tillbaka och testa ett grön silver drag istället. Några kast senare small det till rejält och de klassiska huvudskakningarna började. Detta är ingen regnbåge hann jag tänka sen var fisken borta. jag hade varit för lat och gjort ett riktigt nybörjarmisstag. Glömt att aptera dubbla fjäderringar mellan drag och krok livsviktigt vid denna typen av fiske. Framförallt öringar är experter på att slå med huvudet och vri sig loss. Lite förgrymmad över detta simpla misstag gjorde jag några kast till utan resultat. Men finns det en brukar det vara flera i området så ett nytt dragbyte till en riktig klassiker ett gammalt finskt drag i koppar gult fick det bli. I första kastet med det ristade det till igen och så var de där igen huvudskakningarna men nu med dubbla fjäderringar på draget hade fisken ingen chans att slita sig loss och efter en ganska odramatisk fight dök det snart upp en blank öring vid strandkanten. Fick handtailat den utan problem och kunde snabbt konstatera att det var en mager utsvulten stackare på ca 3 kg så efter ett par snabba foton fick den simma tillbaka för att få chansen och bygga på sig lite fett igen. Kanske vi ses i framtiden.
Gjorde några halvhjärtade kast till såg ännu en öring betydligt större än den jag fick vaka men den ville inte men jag var ändå helt nöjd med denna timmes premiär i öppet vatten. Alltid lika roligt att överraska förbipasserande med att det faktiskt går att få fisk mitt i stan!
En sådan grymt fin eftermiddag som i lördags fick inte förspillas i TV-soffan.

Inte världens bästa bild men det fick gå undan då jag ville sätta tillbaka denna öring. Annars har jag inget emot att ta med en och annan öring hem de skäms inte för sig på matbordet men denna var lite väl mager. Men gott och väl över minimimåttet på 60 cm gissningsvis vägde den runt 3 kg men det var ganska oviktigt idag. Det simmar garanterat öringar runt 10 kilos strecket i älven.

Hej då kanske ses vi igen men innan dess får du ta och äta några tusen norsar!

Draget som lurade öringen idag och många andra dagar. (Koppar på baksidan).

Det svänger fort i en sportfiskares värld efter lördagens öppet vatten premiär väntade isen på oss under söndagen vid Sulviken strax norr om Arvika. Vi blev fyra FK TOPPare som styrde kosan mot Värmland denna dag. Snön från förra helgen var nu ett minne blott så färden upp gick lugnt och städagt och vi nådde startplatsen med oändligt massa tid tillgodo. Så man hann både med att snacka lite med lokalbefolkningen och få lite sista minuten tips och äta andra frukost. Vid genomgången kunde man åter konstatera att isen var nästan för tjock för oss sörlänningar runt 35-40 cm. Vilken chock vi kommer få på SM om några veckor där lär det bli svårt att hitta under 60 cm!
Men till och med här hade isen släppt lite från land och vi som inte var simmkunniga var tvingade att äntra isen via flytbryggan. Det fanns inga simkunniga istartfältet så alla valde bryggan. Valde att starta vid en kraftledning för det har jag hört från säker källa att under kraftledningar är det alltid bra.
Och se 2 30 grammare direkt i första hålet. Succé för att vara mig. Men sedan blev det bomhål efter bomhål efter bomhål. Det var ganska jämnjupt 3-4 m överallt utom närmast vassen såklart. Så det var bara att borra och söka på men fann bara en liten gers. Gick över till andra sidan för gräset är ju alltid grönare på andra sidan det vet väl alla. Oj 7 småttingar i första hålet här och sedan en 3hgs direkt i nästa följt av en tappad betydligt större. Sen var det rullgardin ner igen och nya områden fick försöka letats upp. Men nu började den långa raden av bomhål att byggas på igen. Fisket var lika surt som vädret som bestod av totalt igenmulet med lite inslag av regnstänk idag.

Då till slut raden av bomhål höll bli till någon form av rekord och jag hade borrat mig över till "fel" sida igen beslöt jag att göra en längre förflyttning tillsammans med kompisen Pontus för att se om vi kunde hjälpas åt att hitta fisken på den sida där gräset var grönare. Efter 2 bomhål även här och ett litet pill fann jag mig tvingad att även göra en rokad bland dagens presentation av grejor. Bytte från ganska stora saker till betydligt mindre utan att överdriva dock. Är ju ingen fan av "micropimpel" så det fick bli pipa pirk 40 mm dubbel panglänk och en 16 krok i diskreta färger. Vilken succe´ 7 st 50 grammare direkt i hålet jag hade ett litet pill med de andra grejorna och i nästa runt 10 st 40 grammare och 2 timmar kvar av tävlingen och ganska mycket oborrad yta. Men säg den glädje som varar för evigt. Det fortsatte att nappa en del i varje hål men snittet droppade drastiskt för att bli i klass med förra veckans. Många 7 grammare blev det. Men då jag gick lite närmare vassen nappade det såpass bra med smått att jag tog beslutet att jobba på i detta område till det bistra slutet. Även Pontus hade bra drag på småttingarna nu. Vi fortsatte att få lite fisk ända in i kaklet av dagens 5 timmars tävling.
Med facit i hand kunde man konstatera att det var nog lite synd man inte hittade deta stället en timme tidigare. Men gjort är gjort även i brun byxa. Så mina 161 abborrar idag tyngde vågen till 3398 gr vilket räckte till ännu en 4e plats. Jag får nog ta kontakt med gamle häcklöparen Sven Nylander och fråga om han vill ingå i en unik klubb. Vi som alltid blir 4a klubben!
Men jag kände mig ändå nöjd med dagen. Det var ju trots allt ännu en ny bekantskap för mig, Sulviken. Blivit många nya sjöar för mig i år vilket bara är kul men man slår ju lite ur underläge varje gång när man inte har mer än hörsägen att gå på. Men jag gillar utmaningar så det är bara att bita ihop och komma igen.
Om några veckor får Norrlänningarna se upp för då kommer vi och skall försöka på Burträskets is och ja även det blir en ny bekantskap men med det rätta flytet och lite av min berömda tur som många påstår jag har hela tiden så kanske man kan knipa ännu en 4e plats!
Upp i ottan ännu en söndag för resa till Värmland. Ingen rast ingen ro för oss pimpelfiskare från väst!

Full fart ut på isen via flytbryggan!

En stor klunga bildades redan innan start ca 500 m bortanför min tilltänkta startplats. Där hade tydligen några nöjespimplare grymt fiske dagen innan fick jag reda på sen. Men det var då det! Idag var en annan dag!

Efter 5 timmars ivrigt letande över isvidderna fann jag till slut 161 abborrar.

Även ett flertal av arten mört blev det också samt några gersar och en gädda men som oftast var det bara abborre som räknades i tävlingen.

När jag väl tog mig för att byta till lite mindre prylar började det hända saker. Många hade fint fiske med enbart mormyska eller väldigt liten pirk med kort tafs och microskopisk mormyska under pirken.
Men för mig är det inte riktigt pimpelfiske. Är för gammaldags där men det är ju tillåtet så någon gång i framtiden jag också kan lära mig "pillefiske" tekniken med miniprylar.

Men gammalt hederligt pirkfiske räckte ju i alla fall till en 4e plats. Min lott i livet detta år!

Nu är det definitivt kört med is i vårat område så nästa helg är det inte omöjligt med en metepremiär behöver bunkra upp med lite betesfisk inför gäddfisket som snart komma skall för min del.
Men pimpel SM skall ju klaras av däremellan också.
Så ett litet tag till kan jag avsluta med: Skitfiske på Er så ses vi på en is nära dig!

Resultat från idag hittar ni bland annat på http://pimpelkroken.blogspot.se/