Älvfiske, 80 års dag och kusinträff.

 
Veckorna bara rusar iväg och det var dags för ännu en veckorapport från senaste fiskafängena. Denna gång blir det även en liten historia från annat än fisket. Ibland gör jag även andra saker.....
 
Men vi inleder med lite fiske under gångna veckan fortsatte semesterfisket även om jag har allt annat än semester.
fast fiske med bara ett spö och endast en handfull beten / tillbehör kan vi kalla semesterfiske.
 
Har mäskat upp ett av mina gamla idhak i älven av rent nostalgiska själ för att se vad det gamla stället kunde leverera nu för tiden. Men röjsågen fick gå varm innan man ens kunde börja fundera på att sitta där jag satt förr. En ö mitt ute i älven. Tidigare var man noga med vad och hur mycket man mäskade och man följde alla konstens regler. Nu åkte det i lite av varje. Man tager vad man haver som Kajsa Varg sa.
 
Lite överblivet fryst tävlingsmäsk blandat med majs, vete, hampa och pellets skickades ut ett par kvällar i förväg innan det var dags för första försöket.
 
Avsaknande av ström i älven bara fortsätter vilket även på detta fiske har negativ effekt. Men en annan får ju passa på att fiska när man har tid och kan inte vänta på optimala förhållanden men har man bara kroken i vattnet så...
 
Första försöket gav bara några mörtar till en början men ju närmare kvällen vi kom desto hetare kändes det och plötsligt bugade toppen på feederspöt lite annorlunda än vid mörtnapp och säsongens första "öid" var ett faktum. Hela 2,5 kg vägde den endast 51,5 cm lång så det var ju inte fy skam. För att vara älven får väl detta anses som en av de större individerna personbästa från älven ligger på 2620 gr men man hör ju rykten om 3 kgs var och varannan dag men detta har aldrig bevisats då man frågar efter foto eller dylikt.
 
Nästa kväll var jag på plats igen lite mer ström och jag trodde på en massiv invasion av id men icke. Braxenstimmet hade funnit godsakerna och dominerade kvällen. fast det är ganska trevligt med kämpaglada braxen på runt 2 kg i vart och vartannat utlägg det med. Innan kvällen var till ända behagade dock en id avbryta braxen även den i 2kgs klassen.
Fisket bedrivs som vanligt enkelt feederfiske. Glidande tackel med feedrar anpassade efter strömförhållandena och beten i form av majs, maggot och bröd. Ja enkelt "semesterfiske" helt enkelt....frågor på det?
 
Kan väl också säga att om Ni undrar så visst nappar abborre och gäddan fortfarande bra i älven bara man kommer på rätt ställe. Sök och du skall finna fiska med jiggar i naturella färger och variera djup och inspinningshastighet. Mycket knyck och ryck med spöt se till att få en oregelbunden gång på betet fiskar du i strömmande delar av älven jigga uppströms ta hem det lite fortare än strömmen så får du rätt betespresentation för borren och gäddan nu. Har du riktigt flyt kan en öring överraska.
 
Kan väl nämna i förbifarten att laxfisket kommit i gång i Trollhättan ganska mycket lax har stigit de senaste dagarna och ett flertal mellan 3-8 kg har fångats sista veckan.
 
Fortsatt skitfiske på Er alla!
 
Fetid på 2,5 från älven.
 
Naturupplevelserna avlöser varann från "min" lilla ö i älven. Bävrar näst intill tama finns det gott om denna kväll fick jag besök av 3 samtidigt.
 
Id godis.
 
Braxen dominerade dock kväll 2.
 
Utan båt inget fiske från undanskymd vrå.
 
Gäddorna fortsätter att "plåga" en vid abborrefiske. Ja vilket dilemma......
Fast ibland hakar det på "rätt" sort som denna pjäs runt kilot. För Er som är lite hemma i Trollhättan är det ju inte svårt att se var jag håller hus någonstans så kom nu inte och säg att jag inte avslöjar heta ställen......
 
Nu över till något helt annat.....
Under lördagen hanns det inte med något fiske då var det dags att fira mors 80 års dag. Vilket blev en lysande tillställning i ett underbart sommarväder i goda vänners sällskap. Mor vill inte jag skriver så mycket om detta utan vi nöjer oss så här och tackar för alla presenter och uppvaktning mor fick på sin 80 års dag.
 
Men en bild kan vi bjuda på.
 
Senare samma dag var det ju dags för kusinträff. Så det var bara att byta om och hänga med på det med. Alltid lika roligt att träffa sina "galna" släktingar. Nu var det dock några av kusinerna som inte kunde komma så även de "vuxna" fick vara med så vi blev en brokig skara som samlades i Gärdhems bygdegård.
 
En mycket lyckat tillställning må jag säga med både sång, musik, mat och dryck och lite dans....
 
Min kusin Tomas band stod för musiken som passade alla åldrar som synes. För att inte repat en minut i år eller hur det nu var så lät det riktigt bra. Tack för underhållningen.
 
Mat som smakade utmärkt blev det också. De renslickade faten intygar väl detta. Men ryktet säger att det fanns både potatis sallad och tårta kvar till dagen efter. (Hur gick det till?) De som känner mig hade vetet att det varit slut om jag fått reda på att det fanns rester.
Men det var Ni värda dagen efter Åsa och Anna-Karin.
Tack för att Ni ordnade detta.
 
Elin höll i musiktävlingar men ärligt vi får nog träna mer för fy fan vad dåliga vi var.......
 
Tack för denna gång alla kära kusiner. Detta får vi göra om och hoppas alla kan vara med då.
 
Nu stundar ju snart viktigaste fisketävlingen på hela året nämligen Stridhs mästerskapen i mete i morgon kväll så vi ses ju där flera av oss. Må bäste Stridhare vinna. (Jag känner ingen press alls)!
 
Sköt om Er därute så ses vi vid vattnen!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

En trevlig kusinträff var det 👍kul att ändå så många kunde komma. Flera som jag inte träffat på väääldigt många år.
Fina bilder du tagit Jonas.
Ses imorgon, må bäste man/kvinna/barn vinna 😊

#2 - - Anonym:

Just de.. Kanske borde skriva vem jag är...
/ kusin Anna-Karin

Svar: Fler bilder finns. kan skicka om Ni vill ha.
fiskeshopen.blogg.se