Matabborrefiske och resultat VPS 2.

Efter en underbar fin vintervecka med gnistrande sol och många härliga minusgrader tittar jag nu ut genom fönstret denna måndagsmorgon för att mötas av ett mer "normalt" Västsvenskt vinterväder. D.v.s dis, dimma, duggregn och ett flertal plusgrader. Men isen har på många håll hunnit bli såpass bra att den bör stå emot en veckas mildväder. Men sen får de allt vända tillbaka under nollan igen för att rädda denna pimpelsäsong i Västra Sverige.
Som exempelvis Ånimmen som fick ett besök av oss i lördags var isen kanon 25 cm fin stenhård kärnis. Vi åkte upp ett gäng från Trollhättan och Allingsås för att försöka hämta hem lite stekare. För det finns inget godare än abborre från Ånimmen. Det hade köttats rejält under veckan som gått i det vackra vintervädret. Men när helgen kommer och det är våran tur, (vi som inte ingår i ledighetskommiten). Då växlar vädret om till surväder och lågtryck inte jagande norsabborrens bästa vän. Lägg därtill ett ymnigt snöfall så har ni förutsättningarna för dagen.
Snöfallet avtog dock ganska snart och de utlovade plusgraderna syntes inte mycket av denna dag utan det låg på stabila 5 minus hela dagen. Ånimmen är en helt fantastisk sjö. Hur mycket abborre det än plockas upp verkar den producera nya individer i en svinlande hastighet. Nästan som om de skulle växa upp som svampar ur jorden. Ändå är det inte bara att gå ut och hämta hem lite "rätt" måste man också göra. Som tex borra det "rätta" hålet. Vi var 2 i vårat gäng som i dag lyckades pricka rätt och jag hade flytet att vara en av dem. 14 meter var djupet för dagen fast man fick fisk från botten och 5-6 m upp i vattnet. Balanspirk i valfri färg var melodin även om det nappade bra på vertikal pirk med enkelkrok och öga också. "Fuskade" även en hel del med upphängare som kan vara dödligt effektivt. Blev riktigt pensionärsfiske idag då jag satt 2 timmar i samma hål och halade abborre. Fast jag tog tre-fyra matavbrott. Riktigt härligt att bara njuta ute på isen. Dra lite borre, dricka lite kaffe och äta smörgås och sedan dra lite borre igen. Kan det bli bättre, svårt att tänka mig något bättre just i stunden i varje fall.
Fisket startade lite trögt denna dag men när man hade borrat "rätt" hål för dagen så lossnade det.
Och "slakten" kunde börja. Fick idag med mig hem 47 "matare" av Sveriges godaste abborre.
En av de första bättre borrarna hade smakat på dessa gersar som låg och sprattlade i munnen innan hon valde att gapa över min krok. Så idag hade nog en gers imitation varit de allra bästa. Flertalet av fiskarna var fulla i gers i varierande storlek. Så det var bara att agna på en av krabaterna och skicka ner så satt nästa borre där!
Eftersom det är så djupt i Ånimmen kommer simblåsan upp på nästan alla fiskar vilket gör det väldigt svårt för att inte säga omöjligt att sätta tillbaka fisk. Men det verkar som Ånimmen tål detta enorma uttag som görs här varje vinter. Som jag skrev i förra inlägget så ligger ju inte isen varje år här och det kan nog vara sjöns räddning. Ingen fisk som tas upp går dock till spillo utan allt äts med god aptit och skulle man få en riktigt stor får man försöka drilla den så långsamt det går så kan man sätta tillbaka även från stora djup.
Pekka med en fin bit på 840 gr i största laget att ta som matfisk men som sagt inte lätt att sätta tillbaka så denna får avnjutas den med.
"Fuskade" med upphängare som sagt ger en och annan dubblé!
Men det bästa i dag var ändå balansare. 
Dagen slut och skryllan nästan full med "matare". Ännu en trevlig dag på isen var till ända. Vi får tacka Ånimmen för denna gång och på återseende nästa vinter.
 
Söndagen var vigd för tävling i Västra Pimpelserien. Deltävling 2 skulle gå av stapeln på sjön Åklången. Vill härmed tacka Sten som åkte upp i fredags och rekade isen gott jobbat. I dag kom det 18 !!!! tappra deltagare. Jag trodde på det dubbla men det verkar vara så illa som jag befarade att tävlingspimplare är ett utdöende släkte i Västra Sverige och framförallt i Dalsland. Fick inbjudan till Sportfiskarnas kongress i fredags och där fick jag till min fasa se att Dalsland inte har en enda registrarad fiskeklubb hos sportfiskarna. Det är ta mig fan skandal. Dalsland som en gång på den gamla goda tiden var ett av de största distrikten. Jag vet inte riktigt vad man skall göra för att få upp intresset igen har försökt det mesta men nu har jag kört fast. Nya krafter bör komma in i verksamheten. Och vad gällande arrangörs skapet av tävlingar behöver jag få betydligt mer hjälp i fortsättningen än vad nu är fallet och då framförallt vid anmälningen på morgonen om det skall bli några tävlingar nästa säsong. Denna säsong får jag väl kämpa på men sen krävs det till att ni övriga bjuder till betydligt mer om det inte skall dö ut fullständigt i vårt område. Och så tar det väldigt mycket kraft från ens eget tävlande när man måste lägga allt fokus på arrangörsskapet. Jag tillhör den kategorin människor som inte kan slappna av om jag inte vet att allt är ordning på saker och ting och jag vill att alla som är med skall vara nöjda och då skulle det underlätta om man fick lite mer hjälp och några till visade lite intresse för att få arrangörsskapet att flyta bra. Nu låter jag kanske som en sur gammal kärring men faktum är att det kanske ligger lite annat bakom att det går dåligt på tävlingarna för mig nu än att jag är en urusel pimplare.
Det blev alltså ett resultat mässigt fiasko för mig igen. Jag hittade inte de "rätta" smörhålen idag. De gjorde istället dagens topptrio som alla hade några drömhål där de fick i stort sett hela sin fångst i. Åklången är en sådan sjö där man måste borra på fisken och det lönar sig inte att sitta i klunga utan man måste hitta sin egen lilla fläck. Jag hittade ingen sådan idag. Även en och annan bättre fisk kom också upp och borrar över halvkilot hjälper ju till gott när det för övrigt var ganska glest mellan de bra fläckarna. Just nu är jag lite bitter och trött påmig själv och en hel del andra men jag biter ihop och reser mig igen var så säkra. Någon gång kanske jag t.o.m får hjälp med hela arrangerandet och kan koncentrera mig till fullo på mitt eget tävlande då får Ni se upp!
Förväntansfulla deltagare i spänd väntan innan utgång!
Starten har gått och jakten kan börja!
Tre glada juniorer efter avslutad tävling. Där Lucas till vänster i bild gjorde en strong insats idag med en total 6e plats. Alla juniorer måste uppmuntras för de är till dessa vårat hopp står om det skall finnas en framtid för tävlingspimplandet i vårat område.
Håkan med tävlingens tyngsta borre en bit på 940 gr. Som han fick då han var på väg att lämna hålet. Den högg tre meter upp snacka om flyt. Men duktiga fiskare skall ha tur det förtjänar man ibland!
 
Dagens resultat blev följande:
1. Jocke Jansson LEOS 6000 gr
2. Gunter Furthmüller FK TOPP 5780 gr
3. Robin Nyborg ASFF 5560 gr
4. Johan Mattsson FK TOPP 5000 gr
5. Håkan Nyborg ASFF 4380 gr
6. Lucas Fast FK TOPP 3880 gr junior
7. Sten Rickardsson FK TOPP 3680 gr
8. Kristian Ekman ASFF 3420 gr
9. Janne Bohlin Kungsbacka SK 3240 gr
10. Peter Eriksson          3220 gr
11. Kenneth Larsson USFF 3080 gr
12. Jan Carlsson FK TOPP 2960 gr
13. Pontus Derehag FK TOPP 2780 gr junior
14. Jonas Stridh FK TOPP 2700 gr
15. Jonas Jansson FK TOPP 2200 gr
16. Niklas Westlund      1780 gr junior
16. Charlie Malmgren ASFF 1780 gr
18. Stig Borlinger FK TOPP 1400 gr
 
I toppen efter 2 deltävlingar ligger nu Sten och Johan på samma poäng tätt följda av Robin en halv poäng efter så det bäddar för en spännande fortsättning bara inte all is töar bort nu. Men vi ber till vädergudarna och genomför offerriter i bästa vikinga style för att blidga vädergudarna och åter sända oss kyla.
 
Sköt om Er alla och riktigt fortsatt skitfiske på Er fiskevänner så ses vi på isarna för nästa gång vill jag se att ni tar Er i kragen och ställer upp om inte annat så för det trevliga sällskapets skull. För tävlandet har gett mig otaliga vänner för livet så kom med i gemenskapen ni andra också det är hur kul som helst även om det känns tungt ibland......