Äntligen seger på pimpelfejden!!

Vilken fantastiskt fin vecka vi har haft vädermässigt. Det är inte utan man varit lite avundsjuk på alla som varit sportlovslediga under veckan som gick. Hoppas ni har tagit tillfället i akt och varit ute så mycket ni bara kunnat i naturen och inte bara suttit inne framför datorn eller gått med böjda huvuden och stirrat på era telefoner utan upplevt verkligheten så som den skall upplevas, på plats! Oavsett om man är intreserad av fiske eller ej finns ju massor att uppleva i naturen så ut och gör och upplev saker i sitt rätta element!
Själv fick jag som vanligt så här års vänta till lö e.m för att kunna få chansen att uppleva naturens fröjder. Man hinner bli ordentligt fiskesugen under en vecka när man dessutom säljer fiskeprylar dagarna i ända och bara får tipsa andra om hur, var och när. Det måste tillstås också att det inte är utan det börjar pirra lite i metetarmen och dessutom picka lite i kastarmen också, gäddsuget ökar för var dag som går. Men ännu har det inte vunnit över pimpelbegäret som är starkt. Men lite sugen blir man att svinga spinnspöt eller tackla mörten för storgäddan då den ena rapporten efter den andra om fina gäddor från vårt område trillar in. Roligast under veckan var nog att höra om en ung killes första gädda för året. Han köpte ett nytt spö av mig förra måndagen och under tisdagen invigde han det med att dra en 7,5 kgs gädda från land i Göta älv. Gäddan tog på en öringfärgad Line thru trout.
Men pimpelsuget vann som vanligt för min del så det blev en kort tur till Småvattnet under lördagen med far. Man vet ju ungefär vad man kan vänta i detta vatten, lite småfisk här och var. Men det viktigaste var att få komma ut och känna på frisk luft i det underbart soliga vårvintervädret. Isen var dessutom mycket bra den börjar dock bli lite vårskadad i de delar solen stekt på men det är ju bra kallt på nätterna så den isen som finns nu kommer ligga länge om inga drastiska förändringar sker.
Det nappade dessutom ganska hyggligt med tanke på att det var sent på eftermiddagen. Började dock med att få mört 6 stycken närmare bestämt i första hålet det nappade. Men sedan lyckades jag allt pilla upp lite småabborre också. Man måste ju tänka på mina kattvänner men de hade nog kanske hellre viljat haft mörtarna men de fick simma tillbaka idag. De större abborrarna måste ju ha något att växa på för det finns klunsar i detta vatten också även om det börjar bli allt längre mellan de stora här. Efter haft en liten pratstund med en annan pimplare och gett en snabblektion i abborrepimpel bröt jag och far upp för dagen då de sista solstrålarna droppade av och solen försvann bakom träden. Jag kunde summera 50 abborrar och 10 mörtar under 1 h och 45 min fiske. Man fick fiska riktigt strandnära nästan uppe på land i dag. Hade jag suttit närmare land än jag satt hade det nog bara blivit ekorrar idag!
Mörtarna var så ivriga i första hålet jag fick fisk idag så det blev en dubbel på pirk och trekrok.
Jag hoppas alla lediga har tagit tillfället i akt att njuta av det underbara vårvinterväder vi haft under den senaste veckan. Om inte har ni gått miste om att laddat batterierna med härlig vårsol och unika naturupplevelser. De får man inte om man sitter hemma framför en dator eller liknande! Jag uppmanar alla igen ut och rör på er i naturen och upplev! Livet är alldeles för kort för att försitta sådana här chanser!
Det var mört som gällde till en början idag. De slök trekroken med god aptit.
Men till slut blev det en hög abborre idag också. Målet med resan var ju egentligen att få lite sol och ett par abborreögon till bete i morgon då det är tävlingsdags igen och det uppfylldes ju med råge.
FEJDEN mot Allingsås och vårat KM i pimpel i FK TOPP står på spel.
 
Söndagen kom och vi var laddade till tusen i FK TOPP för att ge ASFF en match på deras hemmaplan. Efter 3 år med nederlag mot ASFF skulle vi göra allt i våran makt för att äntligen kunna gå segrande ur striden.
Det var ASFFs tur att arrangera. De hade tagit fram en sjö strax söder om Vårgårda med namnet Storsjön. Nu gjorde den dock inte riktigt själ för det namnet då den var ca 700 m lång och 500 m bred men ner till 17 m djup så det fanns allt vatten så det skulle räcka till de 15 som kom till start idag. Vi i FK TOPP blev 7 idag och ASFF 8st. Några från oss hade fått kasta in handduken då de fortfarande var däckade av influensan. Sten hade dock tillfrisknat för att försvara sin KM titel som han har lagt beslag på de 3 sista åren. Men det skulle visa sig under dagen att sjukdomen hade nog satt ner krafterna på Sten för det stod snart klart att någon ny KM titel skulle det inte bli för Sten.
Vi tog rygg på var sin Allingsåsare idag för att se var de tog vägen men alla spred ut sig med jämna mellanrum på den lilla sjön då förhandstipsen talade om småfisk runt hela sjön på 1-4 m djup med inslag av en och annan bonusabborre över halvkilot och väl det. Det skulle visa sig att denna väldigt speciella abborre art som kallas bonusabborre skulle bli väldigt avgörande i dag.
Själv fick jag en bra start jag hittade en fin vasskant att följa och plockade några abborrar i nästan varje hål. Hade ca 50 st efter första timmen med ett snitt på ca 20 gr så det var ju ett kilo. Då det talades om segervikter på denna sjö på max 3 kg så kände jag mig rätt till freds med en sådan början bara att fortsätta jobba på.
Men som oftast och speciellt i helt okända sjöar drabbas man av svackor under fisket min var mellan 12.00-13.15 då jag lyckades kroka en abborre som var ofin nog att dessutom hoppa tillbaka i hålet. 
Såg att Håkan Nyborg hade suttit på en väldigt begränsad yta under större delen av dagen begav mig dit tillsammans med Sten som då hade endast 8 abborrepinnar. Väl där kunde vi konstatera att Håkan haft ett helt ok fiske med denna sjöns mått mätt. Och både jag och Sten började få fisk igen. Här var det en väldig brant man fiskade i och det nappade klart bäst på 5-7 m djup och de var dessutom lite större. Sökte mig dock bort mot Gunter som suttit lite längre bort i en vik men han hade väl fått som mig. Fick man inte fisk nästan på nedsläpp i dag så kunde man hälsa hem i det hålet bara att borra nytt. Fick 2 hål som gav fisk vid Gunter men han fick ett riktigt smörhål med hjälp av sin tafspirk och svart mormyska. Som vanligt var det lönlöst för mig att ens försöka med denna skitmetod. Får väl ägna mig hela nästa säsong och bara fiska med tafspirk så jag lär mig den skiten någon gång. Det är aldrig för sent att lära sig något säger de lärda.
För min del kunde de dock få dela in pimpel i 2 grenar en klassisk och en modern. På klassisk som jag skulle ägna mig åt får man bara använda pirk och trekrok och på modern vad som helst inom pimpelvärlden. Men så blir det nog aldrig så jag får nog försöka utveckla mig själv i stället.
Avslutade dagen hos Håkan igen där det nu hade bildats en liten klunga för vad hade hänt medans jag kollade in Gunter. Jo Håkan hade naturligtvis dragit en på nästan kilot. Hur lyckas han gång efter gång att dra dessa bonusabborrar.
Men även en i vårat gäng hade lyckats att hitta en av de sällsynta bonusabborrar man hörde talas om skulle finnas här. Det var våran junior Pontus Derehag som lyckades med konsstycket att bärga en på 820 gr vilket hjälpte honom rejält till att sätta oss andra på plats i vårat KM.
Stort grattis till din första KM titel Pontus idag visade du att gammal inte alltid är äldst!
Hur gick det då i FEJDEN. Jo efter en ooooolidligt spännande sammanräkning kunde dagens tävlingsledare bittert konstatera att trenden var bruten och äntligen kunde FK TOPP få vråla ut sin segerglädje på FEJDEN. Nu kommer det dröja länge innan vi lämnar i från oss denna titel. Nästa år är det våran tur att arrangera igen och då skall vi även se till att vinna på hemmaplan.
Men vi måste var ödmjuka i segerns stund och erkänna att dagens man faktist var en ASFFare. Håkan Nyborg krossade oss andra idag men vad hjälpte det när hans övriga polare fiskade som ett gång skadeskjuta kråkor idag! Eller som Håkan sa,- när man väl går och får högsta vikt jag då är det inte något pris för det, typiskt. Nä på Fejden tävlar vi bara om äran!
Dagens eminenta tävlingledare Kristian Ekman går igenom förutsättningarna inför dagens drabbning.
Startskotet har gått och vi är igång.
Vips så var tävlingen över och som vanligt får Håkan stoltsera med dagens största borre 900 gr.
Jag fick som vanligt inga bonusar om man nu inte skall kalla 150 grammaren överst i bild för en bonus man får nog nästan göra det idag.
Däremot dagens stolta klubbmästare i FK TOPP Pontus var Håkan hack i häl med denna fina borre på 820 gr.
Kristian och hela ASFF konstaterar fakta: Att de får kliva ner från Fejdentronen!
Och att det blir vi i FK TOPP som får åka vinnarbil hem!
Nästan hela FK TOPPs segrande lag. En glad hög med skitar!
I bakgrunden resterande FK TOPP, Johan Mattsson missade lagbilden då han var upptagen med att ladda batterierna för ännu ett pass. Kristian konstaterade bara att vi skall nog få igen redan nästa år. Vi får se hur det går med det jag säger bara lycka till!!! 
 
Här följer komplett resultatlista för KM och Fejd.
 
FK TOPP pimpel KM Storsjön 20160228
1. Pontus Derehag 2340 gr
2. Gunter Furthmüller 2190 gr
3. Jonas Jansson 2050 gr
4. Jonas Stridh 1990 gr
5. Johan Mattsson 1740 gr
6. Inge Rickardsson 1490 gr
7. Sten Rickardsson 1050 gr
 
FEJDEN
1. FK TOPP snitt 1836 gr 
2. ASFF snitt 1520 gr
 
Nu får vi suga på denna karamell under veckan så ses vi nog på isarna även nästa helg.
 
Ha det så gott fiskevänner!
 
 
 
Som avslutning får jag bjuda på spontan segerglädje eller är det skadeglädje.......