Vi hade i varje fall tur med vädret. (och fisket!)

LANDSLAGSKVALET I FEEDER 
 
Feederkvalet avgjordes under den gångna helgen i Karls Grav Vänersborg i ett strålande höstväder. Näst intill vindstilla och klarblå himmel mötte deltagarna i helgen. Dock något kylslaget på morgonqvisten under natten mot söndag var det t.o,m markfrost. Men solen värmde gott framåt dagen för de som hade sol alltså. De flesta hamnade i skugga för träden. För er som inte riktigt hänger med på vad feeder är så är det en gren inom tävlingsmetet där man endast får använda bottenmete och man mäskar med hjälp av en bur som ersätter vanligt sänke. Man fyller buren med mäsk och andra godsaker för att locka in fisken sedan kastar man ut på samma ställe gång efter gång för att bygga upp sin mäskplats. Man tävlar över 2 dgr á 5 h sedan lägger man ihop resultaten. Lägst platssiffra vinner. Man delar upp sträckan i olika sektioner. I detta fall då vi var 29 deltagare blev det 10 på A, 9 på B och 10 på C sektionen. Man tävlar alltså endast mot de som sitter på samma sektion. Allt för att göra sträckorna så rättvisa som möjligt då det naturligt kan hålla mycket mera fisk i någon del av vattnet,
För årets arrengemang stod FK TOPP med mig själv i spetsen. Lite hjälp av de övriga TOPParna fick jag dock.
Vill redan här passa på att tacka för all hjälp under tävling både från deltagare och övriga.
Uppladdningen började redan under onsdagen då jag, Rainer och Sten snyggade till sträckan genom att slå lite gräs och sly mm. På fredagen anlände mina inneboende under helgen, Jonas Carla Carlström (superbankrunner), Ola Carlström (super feederfiskare) och Andreas Andy Fredriksson ( bara feederfiskare). De skulle husera i våran husvagn under helgen. Vi åkte gemensamt in för en titt på sträckan och ev hämta beten av Jocke men han blev tvungen att vända då tanklocket var låst och nyckel saknades bensinen räckte precis tillbaka. Så han anlände först strax innan midnatt. Vi övriga hjälptes åt att pegga upp sträckan. Lasse Magnusson och Magnus Andersson var redan på plats med Lasses husbil. Finaste boendet under hela helgen strandtomt vid Karls Grav och morgonsol å allt! Hem för sista förberedelserna med mäsk och allt det andra. Kom i säng vid 23 tiden och upp 06.00. 
Rainer nöjd efter uträttat röjningsverk under onsdagskvällen.
 
Så var vi då på plats inför starten dag 1. Minkungen Gunter var på hugget!
 
Allt klart för lottning. I dag fick jag i stort sett mitt i B6. Helt tillfreds med det gott att slippa kantsektion.
Tacklade upp 5 st spön. Ett endast för att grundmäska med, med en större feeder. 2 lättare feederspön för fiske med mindre feedrar och tunnare lina 0,12 i tafsen och 2 kraftigare feederspön för fiske med större feedrar och lite grövre tafs 0,14 mm. Krokstorleken varierade mellan serie A stl 10-12 på de grövre spöna och stl 14-16 på de klenare. Alla fiskade på samma distans 24 m linlängd ut. Djupet i Kalles grav är ca 8 m. Gjorde inte ett enda provkast innan start annars är det tillåtet att loda sin plats innan med blysänke för att leta efter "rått" botten att fiska på. Men eftersom jag känner till graven såpass bra ville jag inte heller visa vilket avstånd jag fiskade på innan start. Har i och för sig berättat för de flesta hur man skall göra men man behöver ju inte visa allt. Fiskade i dag med en svart mäskblandning bestående av Sensas 3000 black feeder och black riviere och feeder brun. Hade lite frysta jokers men huvudsakligen casters och fryst pinkies i mäsket lite klippt mask åkte ut emmellanåt också. 10.50 startade 10 min grundmäskning la ut 12 stora burar i grunden. Sedan började jag fiska med 4 maggott på kroken. Björkna i första utlägget och andra och tredje sedan nägra missade napp efter det avtog det. Efter några feedrar med lite jokers i vaknade platsen igen och jag hade 22 fiskar efter timme ett enligt Jocke som satt ett par peggar bort och såg allt jag gjorde då hade han inte haft napp än! Fick en ganska seg andra timme men några firrar kom upp. Magnus på peggen intill drog bra med småbjörkna han hade chansat att lägga sig riktigt tight mot sprängstenskanten. Där brukar det hålla mycket småfisk naturligt. Jag vågade inte riktigt ligga så nära då det visat sig att rörligt fiske varit det bästa. Kasta ut låta feedern ligga 10-20 sekunder sedan sakta veva in 1-2 meter inget napp då nytt utlägg. Men ofta kom hugget så fort man rörde lite på betet. Jag fick bra snurr på fisket sista 1,5 h men kände att jag nog skulle behöva en bättre fisk för att ta Magnus. När det var 4 min kvar kom den jag väntat på. En braxen på ca 800 gr låg i håven och sektionssegern bärgades med 180 gr marginal mot Magnus. Jag hade 5340 gr vilket alltså ledde till den starten jag hade drömt om. En etta dag 1. Övriga 1 or i dag blev Kristian Ekman och Ola Carlström. Ola hade dagens högsta vikt 7120 gr. Mina tips hade givit resultat samt supercoachning av pappa Jonas Carla Carlström.
Magnus in action.
Min peg B6 strax innan start dag 1.
Resultatet efter 5 h hårt kämpande. Sektionsseger med 5340 gr.
Knappt före bra fiskande Magnus Andersson. 2a på B med 5160 gr.
 
Efter ihop packning och lite eftersnack bar det iväg hem för att blanda nytt mäsk och ta hand om sina beten inför dag 2 då allt skulle avgöras vilka 5 som fick biljetter till VM i Serbien 2016.
Sektion A dag 1
 
Sektion B dag 1 hamnade på sniskan vet ej varför.
Likaså resultatet på C dag 1.
 
Efter en kall natt väntade oss åter en fin dag. Jocke hade sovit i "betesbilen" och varvat iskallt med jättevarmt hela natten. Lottningen utföll så att jag och Gunter som drog sist fick B1 och B2. Vi blev alltså Bananer i pyjamas idag.
 
 
 
Här är vi Jonas Stridh och Gunter Furthmüller dag 2 B1 och B2. Vänner för alltid!
 
Tacklade upp detsamma som igår. Gick ut hårt med en kanonstart öppnade med de grova grejorna 10 ans krok och 5-8 maggottar fick 13 fiskar de första 15 min varav en braxen på 300 gr. Sedan kom skarven till min plats, (han var hos alla så det var rättvist där med). Men nu dök han 3 gånger och kom upp med en björkna var gång allttså hade han varit nere vid botten, ridå direkt 40 min senare fick jag i gång platsen igen. Men nu var det betydligt segare. Det blev betydligt svårare man fick tänka till köra med liten feeder och variera betet mycket mellan allt man hade blodis, mask, pinkies och maggot allt testades runt. Fick dock hyfsat drag på slutet med maskbitar och maggott på kroken när nappen avtog skiftade jag till pinkies blodis. Ett par braxen på ca 7-8 hg fick också syna håvnätet vilket räddade mig idag på en mycket jämn sektion där Vince Dowling utmärkte sig och tog en säker etta han hade annammat mina tips till fullo och lyckades förvalta de perfekt så till den milda grad att han krossade oss andra på B. Men jag lyckades knipa andra platsen och därmed säkra en VM plats till nästa års feeder VM i Serbien. Ola höll i sitt fina fiske från dag 1 och vann A sektionen på 7840 gr. Jonas Jansson vann C sektionen på dagens högsta vikt 8040 gr och knep också en VM plats. 2 FK TOPPare till VM alltså. Rainer var dessutom snubblande nära en VM plats han hade en hård gramstrid med Magnus Andersson hela helgen men Magnus hade lite högre vikt vilket gav honom VM platsen. På 4e plats och därmed också VM klar alltid lika säkre Charles Fasth. 
Vi hade fantastiskt tur med vädret strålande sol under hela helgen hjälpte till att göra detta till den fina tävling det blev. Även om inte alla fick jätte mycket fisk visade Karls Grav återigen vilket super tävlingsvatten det är. Gör man rätt i graven blir man rikt belönad gör man fel blir man lika hårt straffad i form av uteblivna firrar så är det bara.
En av de inneboende i husvagnen, Andy, Jonas och Ola var för ljusskygga för att komma med på bild.
Morgonstund har guld i mun. Kollade så att peggarna låg kvar inför dag 2.
Uppsättningen dag 2 innan start på B1.
Ola luktar på beten innan start. Är de mumsiga tro. De var de uppenbarligen.
Grattis till en väl genomförd tävling. Nu tar vi dem på VM nästa år!
Min fångst dag 2 4940 gr som räckte till 2a plats och VM platsen säkrad.
Gunter längtar till pimpel då man får knäcka nacken på borrarna den här fick dock friheten åter.
Vince Dowling visar att "Svenska Engelsmän" också kan fiska med en säker 1a på B med 6500 gr.
Roger däremot hade inte lika lycka strax efter bilden togs halkade han i vattnet och blötte ner hela skon. Dessutom satt keepnetet fast och ett hål hade uppstått så en del fisk hade rymt. Men det var roligt ändå sa Roger. Det är rätt inställning det inte lönt lipa över spilld mjölk.
A sektionen dag 2.
B sektionen dag 2.
C sektionen dag 2 hamnade också på sniskan går säkert at fixa till jag vet bara inte hur. Ni får väl försöka läsa ändå.
VM laget från vänster Magnus Andersson , Jonas Jansson, Ola Carlström, Jonas Stridh och Charles Fasth.
En avslutande bild på hur perfekta jokers skall se ut. Dessa skulle nog många vilja haft på årets lag SM i Göta Kanal.
 
Tar en liten listning av topp 10 på kvalet för kompletta listor kontakta mig eller titta på meteplanket eller FK TOPPs hemsida där kommer kompletta resultat så småningom.
1. Ola Carlström FK BALANS 1+1= 2 p
2. Jonas Stridh FK TOPP 1+2= 3 p
3. Jonas Jansson FK TOPP 3+1= 4 p
4. Charles Fasth Lidköpings SFK 2+2= 4 p'
5. Magnus Andersson VKMK 2+3= 5 p
6. Rainer Mass FK TOPP 2+3= 5p sämre vikt än Magnus.
7. Vince Dowling              1+6= 7 p
8. Stefan Holst SWEA 4+4= 8 p
9. Kristian Ekman ASFF 1+7= 8 p sämre vikt än Stefan
10. Gunter Furthmüller FK TOPP 5+4= 9 p
 
Det var det hela jag hade att bjuda på denna gång. Det blev dock ett litet bakslag när jag kom hem årets första fästing fick plockats bort men det går nog bra det med.
Nästa söndag skall Västra meteserien avgöras rakt nedanför shopen i Göta älv. Ni som skall vara med glöm inte att anmäla Er till mig innan torsdag.
Ha det bra och sköt om Er så ses vi vid vattnen.