VARFÖR?

Hej på Er alla fiskevänner!
Då var det åter dags att sammanfatta veckan som gått. Denna gång går det i sorgens tecken pga det ofattbara som hände på Kronans skola i torsdags. Mina tankar har sedan dess gått till alla de drabbade och jag kan inte annat än att beklaga sorgen för de drabbade och skänka så mycket omtanke, stöd och kärlek det bara går till de anhöriga och övriga drabbade. Svårt att skriva om detta men jag hoppas ändå att i all sorg vi gemensamt kan finna styrka att gå vidare och tillsammans bekämpa orättvisorna i vårt samhälle. 
Själv höll jag en egen tyst minut under fisket i lördags, (den tysta minuten varade i 2 timmar) för att hedra offren som blev drabbade av detta vansinnesdåd. 14.00 i går höll vi ytterligare en tyst minut på älven.
Mitt i all sorg måste man ändå försöka hitta glädjen i mitt fall blir det i form av fiske. Det var oerhört skönt att ensam åka ut i lördags för att skingra tankarna.
Drop shot fiske efter abborre var det som gällde. Kom ut på vattnet vid 16.00. Så det var ju inte så lång tid att fiska på innan mörkret skulle komma det var dessutom helt igenmulet ute och vinden hade börjat tillta. Prövade Överby området först men det gav bara lite småpill och 3 landade borrar på knappa hektot. Bytte till favvo jiggen nummer 1 super pin tail i abborrefärg och begav mig närmare hemmet. 300 m norr om min bostad fann jag dagens stim i bland åker man över ån för att hämta vatten. Från 17.30-17.50 drog jag ca 20 borrar mellan 150-900 gr på en liten fläck. Bådade gott inför morgondagen då jag och Pontus skulle ta med Anders Nicander från Fiskejournalen på en abborretur på älven.
Så bar det äntligen i väg mest för att skingra tankarna och tänka på annat fast allt blev till en enda lång tyst minut för att hedra offren från i torsdags. 
Det började trögt med endast några småttingar.
Hmmmm, vad vill de ha idag?
Jo super pin tail abborrefärgad var rätt melodi som så många gånger förr!
Det blev till slut ca 20 borrar i storlek upp till 900 gr, väldigt nära centrum i Trollhättan som synes. Det gäller att hitta fisken och presentera sitt bete på rätt sätt = nyckeln till framgång. Vill man ha jätte abborrar är Norra Älven fel ställe men jag tycker detta fiske är sjukt roligt i varje fall och man har åtminstone chans på borrar i dryga kilosklassen.
Vill man ha chans på abborre över 1,5 kg är nog just nu Öresjö det närmaste stället för oss att satsa på i så fall. I onsdags fångades det en på 1,6 kg där och ytterligare ca 10 st över kilot kom upp den gångna veckan som jag känner till nästan alla på drop shot med diskreta jiggar som tex westins ring teez i brunt med glitter.
 
I går söndag samlades jag och Pontus och Anders Nicander från Fiskejournalen klockan 08.00 hemma hos mig taggade till tusen för att ge älvens borrar en ny match.
Tyvärr hade vinden ökat ännu mer från igår fast solen hade tittat fram i stället och vi fick åtminstone solsken på oss i stort sett hela dagen. Vi började där jag slutade i går alla hade tacklat upp med samma jigg som gav bäst för mig i går. Pontus körde dock även med sin kära rosa jigg på tacklet också. Jag har alltid 2 krokar på tacklet. Ett flyttbart drop shot sänke längs ned sedan 2 krokar direkt på linan med ca 40 cm mellanrum. Då kan man pröva lite olika färger och storlekar på jiggarna samt att man automatiskt fiskar en bit ovanför botten också för att snabbt komma fram till vad som är bäst för dagen. Direkt på första driften fick vi fisk alla 3 kanonstart. Men sedan drog vinden i gång på allvar och det blev väldigt svårt att få kontrollerade drifter. Eftersom vinden dessutom blåste oss uppströms blev presentationen av tacklen bedrövliga. Fick försöka hålla oss så gott det gick genom att backa med motorn mot vinden då man inte får ankra här mitt i farleden. Trots dessa inte alls optimala förhållanden lyckades vi under första timmen att landa en ansedlig mängd abborrar i storlek 100-350 gr. Så matfisken till Anders var i varje fall räddad.
Borrar i denna storlek dominerade dagen vilket passade Anders utmärk då han ville ha lite matare med sig hem och det finns ju ingen godare fisk som lever i sötvatten än abborre eller hur!
Ännu en matare och en linslus från Fiskejornalen i bakgrunden.
Vi bytte område till Överby men här var vinden allt för svår och det kändes inte som någon idé att ankra innan man hittat något stim. Så vi begav oss till Ornsjökröken men även här var vinden besvärlig och pressade oss i sidled men trots det hittade vi ett litet stim med fisk upp till 300 gr. Fast här får man heller inte ankra så till slut blev det ohållbart att ligga även här. Vi tänkte åka till Kullen men jag ville inte få soppatorsk i dag då risken kändes överhängande för detta beslutade vi att dra in till city i stället. Väl där kunde vi bara konstatera att här var det tomt på fisk. Därför avslutade vi dagen där vi började och se här var det fisk i stort sett hela tiden bara man lyckades "parkera" båten på den "rätta" fläcken. 
Även i älven gillade abborrarna westins ring teez motoroil färg.
Dagens största inte så stor som i går men väl en ca 600 gr.
Trots den hårda vinden var vi alla överens om att vi hade haft en trevlig och givande tur. Anders hade fått sina bilder till Fiskejournalen och ett fint "kok" med borre. Som redan under kvällen hade försvunnit ner i 5 människomagar och en hund och 2 kattmagar, UNDERBART som Anders själv sa!
 
Väl mött till nästa gång ta hand om Er där ute så ses vi vid vattnen!