Pyssel o knåp, upptagning av båt och lite fiske...

För första gången på mycket länge fanns inget fiske planerat under helgen. Visst det fanns i bakhuvudet att blev det rätt förutsättningar kunde det ha blivit lite plattfisk mete på kusten. Men rätt förutsättningar ligger ju ofta rätt långt borta så det stannade vid en fundering. I stället var det båt och boj upptagning som stod på programmet. Det är ju ett äventyr i sig när man har med min far Lennart Stridh att göra mer om det senare.
I dag tänkte jag först berätta om hur allt började alltså fiskeintresset. Hur kunde det bli så här att allt annat får stå tillbaka till förmån för sportfisket. 
Ja det kom med modersmjölken. Det var morsan som lärde farsan att fiska en gång i tiden och så och mig även om farsan hade lyckats snappa upp ett och annat inom sportfiskets värld också innan jag föddes. Men den 13e Juli 1972 tittade jag ut och hade jag inte ett spö i näven redan då så fick jag nog ett ganska omgående i varje fall. För redan denna första vinter 1973 bar det i väg på mitt första fiskeäventyr. 9 månader gammal. Det rörde sig inte heller om att bara göra en dagsutflykt och hålla i ett spö. Nä till Rauland och sjön Totakk i Norge släpade de i väg mig till. Ut på isen med barnvagn och allt sedan var det bara att köra igång.
Med god hjälp av mor fick jag min första fisk en fjällröding, 9 månader gammal.
 
Redan året efter var det dags igen. Ännu en tur till Tottakk Norge. Vi var där så ofta under mina uppväxt år så jag bröt på Norska när jag började prata som tur var försvann den brytningen med åren. Nu hade jag utvecklat tekniken så nu ville jag tydligen fiska utan hjälp. Fast jag är ganska säker på att jag fick hjälp med att borra hålen speciellt med tanke på att isen här brukar vara 1-1,5 m tjock!
Så här är jag 1,5 år gammal i spänd väntan på hugg med blicken fäst på linan där den skär vatten ytan för så gjorde ju de andra och jag har fått det berättat för mig att jag lyckades dra upp 2 rödingar helt på egen hand.
Och vid 2,5 års ålder var jag ett fullfjädrat proffs på röding pimpel och satte mig mitt i smeten bland de ärrade veteranerna.
Senare det året efter min 3 års dag. Gav jag mig även i kast med kast spöt. Här vid mitt livs första regnbågsfiske och trot eller ej. Jag fick en regnbåge i första kastet som jag lyckades få ut i vattnet efter att några kast landat på land. Otroligt kul att dessa foton finns kvar för det vill jag tacka far och mor som såg till att dokumentera det flesta fisketurer redan på denna tid. Efter den här starten och grundutbildning kan det ju inte sluta på annat sätt än att man är fast i sportfiskets underbara värld för alltid.
 
Det var en liten tillbakablick, nu åter till nutid. Som sagt båt och boje skulle ju upp och gudnåde dig om du försöker göra på annat sätt än pappa Lennart....Nä bojen skall tas upp på samma sätt som den gjort sen 50 talet då farsan hade båt för första gången i älven. Kättingen skall förankras på ett visst sätt med en speciell kabel som på ett annat ännu mer speciellt sätt skall kopplas i hop med kättingen i bryggan sedan skall det sänkas på botten så att inte isen tar och drar i väg med bottenfäste och allt. Jag förstår väl principen men varför göra det så omständigt när jag har en väldigt enkel lösning men se det är inte lönt att ens yppa förslaget för då haglar svordomarna över dig. Det är bara att ställa in sig i ledet. Så som man alltid gjort så skall det göras punkt slut. Men båt och boje kommer i varje fall upp till slut år efter år!
Bojen upptagen och farsan ger order kör i land mig för i helvete så båtdjäveln kommer upp någon gång. Detta var ta mig fan siste gången den ligger i så länge. Men allt kommer vara precis som vanligt nästa år igen tro mig för denna visa har jag hört så länge jag minns.
Vaknade på söndagen till detta underbara väder. Regn och åter regn och uppe på det blåst. Jag hade ändå bestämt att blöta krok en liten stund i dag men avvaktade ett tag. Tittade på skidåkning. Allt var precis som vanligt, Norge, Norge, Norge och så lite Sverige.
Men regniga dagar i slutet av november inbjuder också till lite pyssel och knåp. Suget efter is finns ju där så för att stilla det fick det bli lite vapen vård av pimpelredskap och lite tillverkning av pimpelkrok.
En enkel och bra enkelkrok för borren med lystinsel som jag säljer på shopen.
Själv använder jag den mest på en dubbel panglänk under en pirk. Oftas betar jag även på ett abborreöga en klassiker för storabborren.
Övriga spön fick sig också en översyn så nu är jag redo om och när isen kommer.
 
Men jag kunde inte hålla mig trots att vädret fortfarande var skit så begav jag mig till ett av insjööringställena i stan för att pröva lyckan. Insjööringfisket är väl ett av de svåraste man kan ge sig in på ett fåtal experter plockar dock regelbundet fina öringar. Jag hör väl inte riktigt ännu till dessa experter även om jag lyckas lura en och annan. Anser dock vara såpass kunnig så jag kan ge lite tips till Er som vill prova på detta fiske. Jag kör uteslutande spinnfiske med drag eller tubfluga. Det viktiga är att få ner grejerna så det gäller att anpassa vikten på sänket eller draget så man fint studsar över botten. Man skall låta strömmen göra jobbet. Sedan gäller det "bara" att lista ut öringens ståndplatser och fiska vid dessa. Det tog mig endast 20 år innan jag fick in tekniken någorlunda. Drag mellan 30 -50 gr såsom koster eller liknande fungerar utmärkt och ett urval av tubisar i färger svart, vitt, grönt eller röd-gult brukar kunna ge utdelning.
I dag gjorde jag ett tappert försök mellan regnskurarna men idag uteblev hugget men man får ju absolut inget om man stammar hemma så ge er ut och pröva lyckan. Bästa tiden är nu och fram till mitten av april. Kom dock i håg att man endast får fiska lax och öring uppströms kraftstationerna i Trollhättan året om nedströms är de fredade nu och att minimimåttet är detsamma som på Vänern 60 cm.
Redo för ett försök på ett av stans öring ställen.
En uppsättning drag och tuber är allt man behöver och så naturligtvis ett lämpligt spö på 9-11´ med kastvikt 30-100 gr. Sedan är det bara att nöta på för återigen gäller det att få till rätt plats, rätt tid och rätt utrustning.
Plötsligt så händer det!
Står lyckan dig bi. Kan älven leverera riktiga pjäser. Som denna praktöring på 10060 gr som Börje Månsson landade på ett annat dödligt öringbete, jigg.
Själv kommer det väl bli några försök till om inte isen kommer. För då går vi helt in för pimpel.
Återstå att se vad vintern har att erbjuda sköt om Er fiskevänner så ses vi vid vattnen....