Ännu en helg i blåstens tecken.

I förra veckan blev det bara en kvällstur. Det var i torsdags jag beslutade att åka ut på älven för ett par timmars spinnfiske. Döm om min förvåning då jag såg att det satt två tjejer i båten inte helt fel men ändå man går väl inte i andras båtar. Deras enda ursäkt var att de inte kunde låta bli det såg ju så inbjudande ut. Fisket denna kväll var ganska segt men jag tappade en gädda som kändes riktigt grov fast de man tappar känns ju alltid störst. Det blev endast ett par mindre gäddor på alien eel svart röd.
 
Under lördagen åkte jag och Rainer Mass till Lidan för att titta på Sensas open och även hämta och leverera lite beten med lite menar jag 25 liter maggot, 10 liter casters, 3 kg mask och 1 kg jokers!
Det är väldigt lärorikt att titta på en tävling, det var på detta sätt jag laddade upp inför nästa helgs landslagskval.
I dag punktmarkerade jag Mikael Tono och Andreas Sandberg som alltid lyckas bra i Lidan för att se om de gör något annurlunda än mig och jag snappade väl upp ett och annat fast det kan jag ju inte avslöja här. Vi får se om det ger något på landslagskvalet nästa helg i Lidan. Dagens tävling vanns inte oväntat av Mikael på en imponerande fångst av småbraxen som tillsammans tyngde vågen till hela 35770 gr. Andreas vann sin sektion på 31550 gr här var det dock en hård kamp mot Kent Adell som landade på 30400 gr. Efter att jag hjälpt till lite med invägningen styde jag och Rainer hemåt. För min egen del blev det lite kvällsarbete med betena.
 
I går, söndag var det tänkt att jag och Daniel Andersson skulle testa hans nya motor med abborrefiske på Öresjö, så blev nu inte fallet då daniel hade fått förhinder. Jag beslöt mig därför att ge gäddmetet en sista chans i vår fast det blåste satan! Fram med årorna och 3 flötmetespön och ett bottentackel vilket var tur att jag riggade upp då bottentacklet var överlägset i dag i den byiga vinden. Det blev ett riktigt bra träningspass då man inte kunde vila en enda sekund hålla emot i medvinden och trycka på i motvinden. Men tack vare år av träning var det inga större problem och nappa gjorde det framförallt under första timmen då jag landade 6 urlekta klena gäddor men de fightade bra. Resten av dagen gav 4 till upp med topp på kanske 5 kg. Endast ett missöde under fisket vid drillning av en gädda lyckades jag tappa kontollen några sekunder och vips hade två flätlinor virkat ihop sig. Efter en lång svordomsramsa var det bara att klippa isär och knyta om. Blsten ville inte ge med sig utan snarare tillta i styrka så vid 16.00 packade jag ihop för idag och kunde sammanfatta en blåsig dag på älven med 10 landade och retunerade gäddor och massor av frisk luft.
Skitfiske på Er allihop tills vi hörs nästa gång.
På väg ut i torsdags kväll.
Bilder från lördagens Sensas open hur det gick på söndagen får ni läsa om på metetorget eller nått.
Dagens enda vettiga gädda dryga 5 kg.
 
De slanka långa gäddornas förbannelse.
Bottentacklet jobbar på.
 
Röda krokar genererade flest napp.
 
Lilla snigel akta dig, dagens fiskekompis.
Ha det bra så ses vi vid fiskevattnen eller i Fiskeshopen välkommen dit.