Skog och ungdom, 10-h trad, feeder och gösfiske.

I onsdags blev jag ombedd att hjälpa till med en demo kväll om fiske för skog och ungdom vilket jag naturligtvis ställde upp på. Alla ungdomar som är intreserede av fiske skall man värna om.
Vi samlades vid Sanden Vänersborg på onsdagskvällen ( en blåsig kväll som alla andra denna "sommar").
Jag gick igenom lite grundläggande mete och spinnfiske för de 13 ungdomar från 6-12 år och deras föräldrar. det blev väldigt uppskattat, sedan blev det fiske. Nu var det väl inget höjdar fiske denna kväll men några mörtar och björknor kom det upp under jubel och hejarop. Även en liten gös fångades. Trots den hårda vinden och det skrala fiskeresultatet var alla väldigt nöjda och tackade mig och Rainer som också hade ställt upp som instruktör.
Drive in bingon i full gång under vår demo kväll i onsdags. Kul med publik.
 
Mört på väg att sättas tillbaka i sitt rätta element.
 
Nöjd min på glad frågvis deltagare.
 
Ett gäng på bryggan i väntan på napp.
 
I lördags var det åter dags för Conny Lundgrens stora dag dvs 10-h trad mete för korplag i Vänersborg.
Jag och Inge var som vanligt på plats för att kränga lite fiskeprylar innan start. Maggot och sänken brukar stå högst upp på önskelistan men "riktiga" flöten verkar tradmetare vara livrädda för. ( De sjunker ju alldeles för lätt!).
Sista desperata köpet innan start.
 
I år deltog 19 korplag från olika klubbar och kompisgäng från vårat område. Fisket blev faktiskt ett av de bästa (eller kanske man skall säga ett av de mindre dåliga) i tävlingens historia. Segrade gjorde föga överraskande Jonas Jansson och Tony Alldén med dryga 8 kg i fångstpåsen. Jonas malde på med sina nyinköpta feederspö dock inte med feeder utan bly förståss eftersom det var trad. Småbraxen var stundtals mycket villig att ta på majs/mask som var betet för dagen. Nämnas kan att farsans lag med Lennart Järdestedt, Hans Esbjörnsson, Per Björklund och Lennart Stridh kom 3a bra jobbat gubbar, snittåldern i det laget är i varje fall bortåt 65 år. Vilket bevisar att mete kan man hålla på med hur länge som helst bara hälsan är med!
Glada gäng längs Karls Gravs strand.
 
Jonas med en av de bidragande vinnarbraxen.
 
Jonas Jansson in action, ser bra ut inför kommande feeder VM. Skitfiske i Holland till Jonas och till hela Svenska laget önskar Jonas S.
 
Jag och Rainer tog en tur in till Piren i Vänersborg framåt e,m för ett feederpass inför kommande helgs feedercup som startar den 4/7 på utsidan av piren. Vi fiskade i 3-h. Fisket var ganska segt men det nappade stötvis bra med småbraxen och mört för min del. Rainer fick dock bara mört och en stekabborre ( speciell sort av abborre vanligt förekommande i vår region). Bäst nappade det helt klart på kombibete av mask och maggot. Hade ingen keepnet med men fick väl ihop ca 5 kg på 3-h, fiskade ca 25-30 m ut.
Vill här passa på att påminna om att Ni som skall vara med på feedercup måste anmäla er till mig, Jonas Stridh 0520-36115 innan torsdag denna vecka.
Rainer förbereder sig för ett feederpass vid Vänerns strand.
8 st småbraxen för mig 0 för Rainer. Men han visar nog hur det skall gå till när det bränner till nästa lördag.
 
I bland är det enkelt 1 kg mäsk och lite maggot = En trevlig fisketur.
Semesterbåtarna blir då bara större och större!
 
I går söndag blev det en vertikalfisketur efter gös med Daniel Andersson för att inviga hans nya motor och försöka lura upp några gösar i ett närliggande vatten.
Vi stävade ut på sjön vid 09.30 efter vi till slut klurat ut hur motorn funkade. Bra förhållande för en gång skull hyfsat lite vind ganska varmt och totalt igenmulet, perfekt. Efter en något slö start då varken jag eller Daniel fiskat mycket vertikal de senaste åren kom vi igång framåt dagen. Efter att jag fick ta över som kapten. Backning mot den något mer tilltagande vinden var meducinen för dagen. Vi fiskade med vj jiggar i grön nyans vilket visade sig bäst idag. Men jag prövade även daggmask på fireball och daggmask på drop-shot tackel vilket gav 4 gösar av mina totalt 13 idag. På jiggen missade jag dessutom ett 10-tal hugg men på daggmask krokade jag allt. Daniel fick totalt 5 gösar och en 5kgs gädda. Jag fick även 3 borrar på runt 400 gr styck. Storleken på gösarna var väl inget att skryta över men det var fantastiskt kul att få känna på lite stenhårda vj hugg igen. Vi fiskade endast bottenvertikal då varken har tekniken eller kunnandet för pelagiskt fiske som annars producerar den ena storgösen efter den andra. Men jag nöjer mig mer än väl med lite trevligt bottenfiske. daniel hade på en klart bättre men som vanligt är det ju de största som kommer undan! Men 18 gösar upp, ( 2 blev matfisk resten fick naturligtvis gå tillbaka), 3 abborrar och en gädda får väl ändå anses som ett godkänt resultat med tanke på att för mig var det andra vj turen på 3 år och Daniels första på 3 år. Men nu är vi taggade för fler försök så nu får nog även de största gösarna se upp. Fast jag offrade ju en jigg till gösgudarna också såg ett kanon eko på lodet kastade i jiggen för att ha en chans att hinna ner det var bara det att den jiggan satt inte fast på spöt. Lite svinn får man räkna med men på lodet såg jag jiggen passera förbi fisken och lägga sig på botten, där ligger den bra. Jag fick ju upp en vobbler förra veckan så det jämnar ut sig.
Första på fireball och daggmask.
En liten bildserie från gårdagens vj fisketur.
 
Det var allt för denna gång sköt om Er så ses vi vid ute på vattnet.