Julfiske 2015

Julen tillhör väl en av de mest traditionsfyllda högtiderna vi har i detta land även om traditionerna skiljer sig en hel del från plats till plats och familj till familj. Vi brukar också hålla hårt på traditionerna vi gör samma sak år ut och år in. I vår familj har vi oftast börjat julafton med det årliga julpimplet på en närbelägen sjö där vi pimplar abborre några timmar sedan åker vi hem och förbereder julmiddagen för släkt och vänner. Givetvis helst med färskt stekt abborre på julbordet. Den traditionen har dock blivit allt sällsyntare de senaste åren pga avsaknande av is på våra breddgrader. Visst något åt förr i tiden har det väl fått ställas in men nu börjar det bli mer regel än undantag att isen uteblir över jul. Vad göra då? Jo man får införa nya traditioner. För min del har det blivit att försöka spinnfiska upp en öring innan middag men det har inte lyckats. Tur då att man gjort som alla TV kockar och redan förberett en öring till julbordet fick ju ett par i våras men i höst har de lyst med sin frånvaro. Fakta är att det bara fångats en liten Öring i Trollhättan under hösten och uppe i Vargön bara någon enstaka fast älven vimlar av Öring har de inte velat bita på våra förföriska beten. Nu tror jag Öringfisket får vila till mars månad för min del.
Efter att klarat av julaftons alla traditionsbundna förpliktelser så laddade jag om för fiske på Juldagen. Började med ett kort försök efter abborre från land i älven men det gav föga då älven återigen hade blivit lika brun som bruna bönorna man åt i går. Jag beslutade att sadla om till mitt kära feederspö och försöka hjälpa mina vänner att fylla deras betessumpar. Vad gör man inte för sina kompisar som beslutat att fly Sverige för varmare breddgrader över jul men gärna vill köra lite gäddmete när de kommer tillbaka. Sagt och gjort 15 minuter senare var jag på plats vid "Hamnbassängen" med feederspöt i högsta hugg. Vädret var dock av det något otrevligare slaget. 17m/s rakt emot. Kraftiga hagelskurar och regnskurar som avlöste varandra. Det piskade på i ansiktet så det sved men vad gör man inte för att hjälpa sina vänner med betesfisket. Det som inte dödar härdar tänkte jag och fiskade på som den sanna fisketoken jag är. Man hade nog blivit idiotförklarad av många att man fiskade denna dag men vädret kan man inte göra något åt så det är bara att köra på. Det ger bra träning inför tävlingar med skitväder då vet man att man kan härda ut. Till skillnad från de som bara fiskar i finväder och när regnet drar in över tävlingsarenan deppar de ihop och är slagna på förhand. Nä ut och fiska bara. Hur gick det då, jodå mörtarna var villiga i stormen fick väl ett 30 tal på 3 h fiske. Men vinden bara ökade och när jag nästan blåste omkull och mäskbaljan flög i väg ett 20 tal meter i en kastby gav t.o.m jag upp och packade ihop för dagen.
Den byiga vinden och det bruna vattnet gjorde att jag bytte från abborrefiske till mörtfiske en dag som denna.
Och mörtarna verkade inte bry sig att vattnet var brunt och vädret var bedrövligt utan de nappade villigt på mina maggotagnade krokar.
Så det fick bli tummen upp efter dagens pass.
Med ett helt gäng med rediga betesmörtar som resultat.

Till freds med detta var det bara hem och tagga om för en ny fisketur nästa dag. Efter lite koll på vädret beslutade jag och kompisen Pontus att äntligen ge "hans" sjö en chans. Vinden skulle ju avta så båtfiske skulle nog funka. Abborre var det tänkt det skulle bli.
Morgonen bjöd på ett underbart väder helt vindstilla det var andra bullar än i går. Nu skulle det fiskas.
Förhoppningarna hos Pontus var väl ändå inte på topp då denna sjö brukar vara mycket svårfiskad men det finns chans till riktigt stora borrar. Pontus trodde dock att det blir nog svårt att få något men vi kommer ut i varje fall och ser ut att få en trevlig dag och det är ju värt mycket bara det.
Inte helt oväntat fick vi inleda dagen med att ösa båten sedan ut på böljan blå. Drop shot riggades och även pirkar och annat abborregodis fick hänga med ut.
Redan efter en minuts fiske small det till på drop shot jiggen. Dock visade det sig vara en gädda men fisk i varje fall och dagen kändes redan räddad. Observera skadan på gäddan vid stjärten. Troligtvis har gäddan blivit hårt åtsatt av en annan gädda men den såg ut att må bra.
Ytterligare några minuter senare hakade nästa gädda på så det fick bli platsbyte.
Pontus i djup koncentration i spänd förväntan på hugg. Vi kämpade på och testade av branterna i hopp om att finna ett stim med huggvillig abborre. Fram på dagen hittade vi en liten liten fläck som gav en del napp och där visade det sig också en del betesfisk i ytan så här nötte vi på ett tag och till slut så...
Efter lite småpill så satt den där dock så felkrokad den kan bli men en abborre var det i varje fall. Nu blir man väl kallad djävla ryckfiskare igen men det får jag väl ta.
Pontus lyckades dock lura några småttingar. När ett abborreöga apterades på kroken.
Även jag fick till slut några rättkrokade. Balanspirk var dagens bete som levererade.
Även om dagens "best" togs på blå drop shot jigg så blått var färgen för dagen. Som Ni förstår uteblev de stora idag men vi hade en underbar dag på sjön.
Det behövdes för att ladda batterierna för det som komma skulle. I söndags skulle det ju bliva en ny tradition med metetävling i slutet på december. Men arrangören vek ner sig och ställde in då ett snöinferno skulle drabba Västsverige. Men med facit i hand hade det väl inte varit några större problem men arrangören tog det säkra före det osäkra. Men jag hade inga större betenkligheter på att inte fiska så det va bara att plocka fram feederspöt igen och sätta sig i ett minst sagt varierande väder. Snö, hagel duggregn avlöste varann men det var i varje fall näst intill vindstilla till skillnad mot i förrgår så jag mådde alldeles utmärkt och hade en riktigt trevlig metestund i snön. Är det någon som undrar så bestod mäsket idag av 2 delar mört supreme och en del snö! Något att tänka på så här års är att inte mäska för mycket. Det räcker dock med den minsta feedern som finns och dessutom då och då byta till bly så de inte får för mycket. Idag nappade det riktigt bra trots snö och kyla så det hade varit riktigt intresant att se vad tävlingen skulle gett.
Äntligen lite julstämning.
Fick en hybrid i dag som jag aldrig fått förut misstänker att det finns spår av både mört, björkna och braxen i denna. Den hade även fått de svarta prickar som vissa vitfiskar kan få vet dock inte varför. Peter Grahn gorde undersökningar på detta under 80 talet men jag har glömt vad den undersökningen gav. Är det nogon som vet varför vissa individer får dessa svarta prickar får Ni gärna höra av Er.
Nya beten till kompisarna blev det också. Så jag var helt nöjd med dagen. Nu får dock vintern komma på allvar så vi här i Västra Sverige också kan få beträda is om man nu skall tro väderleksgubbarna så verkar det ju kunna bli så.
God fortsättättning på Er alla fisketokar ute i vårt avlånga land från en av de största tokarna!