En månad i Karls Grav del 1.

Med tanke på hur mycket man varit i Karls Grav den senaste månaden så kunde man lika gärna ha bosatt sig där i ett tält längs stranden.
I slutet av Juni var jag på plats för att deltaga i STVs årliga återkommande 12 timmars trad mete tävling för 4-manna korplag. Man skrapar ihop ett kompisgäng och deltager under lättsamma och trevliga förhållanden efter bästa förmåga.
Har på senare år blivit övertalad att åter ställa upp på denna ärofyllda tillställning och nu med införandet av keepnet så man slipper döda fisk i onödan ställer jag gärna upp då detta är en mycket rolig tävlingsform i goda vänners lag.
I tävlingens begynnelse körde vi alltid ett far o son gäng med Lennart o Magnus Järdestedt tillsammans med mig och farsan. Vårat lag har sen dess varierat lite men detta har alltid varit stommen. När far gick bort för några år sedan har vi haft lite rotation på 4e man men nu tror jag vi hittat rätt. I år fick Ola Kleinert ersätta far som höll ett vakande öga på oss från himlen.

I år hade sträckan förflyttas något mer nedströms i Karls Grav till det området vi brukar ha våra internationella metetävlingar i. Detta är ett mycket jämnare område där det utan problem går att fiska från alla platser med alla olika metoder. På sträckan upp mot Gropbron är botten så full med sprängsten på sina ställen och näst intill hopplösa att fiska på då fisken ej har några naturliga tillhåll på dessa platser. Vilket drabbade oss förra året och vi inte kunde göra oss själva rättvisa men detta år på den jämnare sträckan var vi fyllda av tillförsikt att göra en bättre insats oavsett plats.

16 lag kom till start och vi lottade till oss plats 6 så ungefär mitt i smeten men här kunde vi ivf få fiska om det och inte bara ägna oss åt bottennapp.

Jag och Ola fick inleda. Man fiskar 2 åt gången och får byta av varandra efter eget huvud. Vissa lag består bara av 2 personer så de kämpar alla de 12 timmarna medans vi byter av varje timme. Brukar ju bli riktigt surt fiske då det är trad i Karls Grav och stundtals långt mellan nappen så för att hålla fokus får det räcka med en timme i stöten.
Lennart o Magnus valde sovmorgon då de hade lite andra förpliktelaser direkt på morgonen så jag o Ola skötte upptacklingen och första timmen i regnet.

Vi inledde med korta spön då det alltid brukar gå att plocka lite diverse fisk i starten intill kanten. Men om det var det tilltagande regnet eller att kanalen stod helt stilla till en början som gjorde fisket mer än lovligt dåligt från start vet jag inte men nappen uteblev förutom några löjor och ett fåtal mindre abborrar.

Så vi gick snart över till huvudtaktiken, rullspöfiske med omväxlande bottenmete och slider för att mer aktivt söka fisken och om vi lokaliserade ett stim så clipsa upp linan där och nöta på.

Snart hade första timmen förlupit och far o son Järdestedt dök upp men det var inga positiva rapporter jag kunde förmedla efter första timmen men precis vid första bytet hade jag ändå fått lite indikationer på bottenmete ca 20 meter ut och landat en liten braxen så det ingav lite förhoppningar.
Och när Lennart krokade en skaplig mört på sitt första pass och när jag och Ola tog över igen fick vi lite små braxen och abborre med jämna mellanrum kändes det klart bättre.

Regnet (som inte skulle komma idag) hade dessutom dragit vidare och solen tittade fram.

Som vanligt så gick diskussionen varma längs kanalen om vilket lag som kunde tänkas ligga bra till och nog kändes det som vi var med i täten hela racet men en enda bättre fisk kan ju få det att vända snabbt.

Mitt under tävlingen tog jag fram sliderspöt och fiskade mer aktivt. Lodat in så att tacklet fiskade överdjup med 20-30 cm men lät det ligga högst 30 sekunder på botten sen tog man några snabba vevtag så man fiskade genom vattenlagren och med mask på kroken gav denna taktiken flera skapliga abborrar och en 500 gr braxen.

Magnus nöjd med att han fick bidraga med åtminstone en lite bättre fisk. Annars var gärsen nästan en plåga då den lilla aggresiva fisken som snarare ger minusvikt i keepnetet hela tiden attackerade våra läckra kompostmaskar.

Vi förstod att årets 12h skulle bli en gramstrid gentemot Challe o Borlinger som som alltid också fiskade bra. På slutet då nästan allt fiske helt hade stannat av valde vi att satsa på löja som började bli lite mer aktiva mot kvällningen. Men de gick långt ut så fick fiskas med 5-6 meters spö men vi petade upp ett gäng då de andra lagen i stort helt gick lottlösa och det visade sig bli det lilla extra som fick vågen att tippa över till vår fördel.

Vid invägningen räckte våra 6795 gr till seger i årets tävling och äntligen fick man vara med o vinna denna ärofyllda väl inkörda tillställning.

Vi fiskade mestadels bottenmete med glidande tackel 30 gr sänke med 0,12-0,14 mm 60-80 cm tafs med stl 16-12 krok mestadels betad med bitar av kompostmask tillsammans med 1-2 röda pinkies eller maggot. Jag körde även slider med 16 gr sliderföte vilket tar 12 gr på linan under vissa delar av tävlingen för att få ett mer aktivt sökande av fisken. Löjfisket bedrev vi med 4-6 meters spö med 0,5-1,25 gr flöte 0,14-0,10 mm lina med 18-16 krok med röd maggot eller lys pinkies som bete.
4 trötta men glada vinnare av årets 12h. Högst troligt är vi med nästa år igen för att försvara titeln.

Dagen efter var jag åter på plats i Karls Grav men denna gång med mäsk i bagen så nu skulle det bli andra bullar av det då träning inför årets feedermasters tog sin början men mer om det i del 2.

Fortsatt skitfiske på Er alla och simma lugnt så ses vi kanske vid ett vattten nära dig.