En månad i Karls Grav, del 4.

Ja så var det äntligen dags för ett av årets största tävlingsevent för min del. Feedermasters i Karls Grav som nu gick av stapeln för 5e året i rad och börjar bli en instutiotion i Svenskt tävlingsmete och mig veterligen den enda internationella metetävlingen som pågår i 3 dagar i varje fall i grenen feeder. Vi har en trogen skara som återkommer år efter år för att göra upp om titeln årets feederkung i kanalen. Samt att det varje år dyker upp några nya ansikten.

I år blev vi 33 till start något färre än rekordåret förra året men ändå en helt Ok deltagarsiffra men nog kan vi bli många fler då det är en enkel och rolig tävlingsform och man behöver inte krångla till det mer än nödvändigt så funderar Ni på att ställa upp tveka inte utan anmäl Er till nästa år.

Uppladdningstävlingen helgen innan var ju ingen resultatmässig succé för mig men jag fick de svar jag behövde och som alltid då jag står på startlinjen var självförtroendet på topp att nu skulle det vara min tur att ta hem hela klabbet. Som delarrangör skulle det ju vara kul att till slut få vinna "sin egen tävling".

Vädret hade helt slagit om de senaste dagarna från kylslagna nordanvindar med tillhörande regn o rusk till sydliga vindar med riktig högsommarvärme och mer sol vilket säkert ändrar fisket något mot de senaste veckorna förhoppningsvis till det bättre.

Alltid lite spänning under lottdragningen vilken som skall bli ens boplats och vilka grannar man får. För egen del kvittar det egentligen fullständigt vilket område jag får då jag fortfarande anser att får man till det rätt för dagen i Karls grav kan man åtminstone komma topp 3 från vilken plats som helst men ändå alltid en viss anspänning innan man drar sin lott var man hamnar.

Precis som förra året lottade jag till mig en plats på B sektionen fast peg nr 13 som motsvarar B1.
Taktiken för min del var väl ingen jättteskräll utan jag satsade på runt 20 meter som min huvudplats med 2 back up platser en på 35 m och så andra sidan. Här blev det ett kast på 52 meter.

Man får grundmäska 10 minuter innan start och jag började med 7 större burar med 50% mäsk och 50 % beten på 20 m bestående av lite klippt mask, casters och död maggot/pinkies. På 35 m la jag 5 liknande i grunden och på andra sidan bara ett par stycken. Tänkte starta på 35 m då det under träning gett riktigt bra för somliga som besökt graven så tänkte ge den chansen till en början medans 20 m platsen fick vila och gotta till sig.

Kommer en och annan liten båt då och då. Denna kom dock långt innan start så störde inget utan allt hann lugna ned sig innan mäskning.

Men starten blev inte vad jag förväntade mig, inte ett liv på 35 m platsen. Jag blev iofs inte förvånad då vädret ändrat sig såpass och för egen del har jag väl aldrig riktigt varken trott på eller fått till detta "mitt i kanalen" fiske men ville ändå ge det en chans inledningsvis. Efter 30 minuter uten känning gjorde jag några utlägg på andra sidan men inga indikationer där heller fast nu började några av grannarna få på korta platsen och jag vågade inte vila min längre än 40 minuteer så gick in där.

Napp direrkt och nollan var spräckt och man var igång....
Snart dök det också upp lite braxen på platsen och jag kunde sakta men säkert bygga upp en liten vikt. Som vanligt var det dock av vikt att låta platsen vila då nappen avtog, ut med en bur med beten och sen låta platsen vila 10- max 15 minuter. Under den tiden blev det fiske på andra sidan men det gav bara 1 mört idag fast var ändå positivt då i stort sett varje gång man gick tillbaka till 20 meters platsen så fick man en hygglig fisk. Ja dag 1 snurrade på bra för mig och dog platsen fullständigt ja då lyckades jag återigen väcka den med min specialare klippt mask i kompostjord och vips återvände lite fisk.

Vägde in 4090 gr dag 1 vilket räckte till seger på sektion B och gav mig den start jag behövde på årets feedermasters. Högsta vikten hade dock regerande mästaren Jonas Jansson så han kopplade greppet om att få behålla bucklan.

Resultat dag 1 sektion A+B.

Resultat dag 1 sektion C+D.

Dag 2 inleddes som dag 1 avslutades i strålande sol och redan riktigt varmt på morgonen. Temperaturen nådde nästan upp till 30 gr idag så gällde vara förberedd med rejält med vätska. Går åt några liter på en tävling för att hålla koncentrationen på topp. Lite det fina med feeder också man kan ju ofta äta och dricka lite samtidigt som man ändå har full kontroll på spöt. Så skiter sig allt kan man ju alltid ta till kaffetricket....det är ju ändå det bästa för att få napp😉😅.

Ja min vana trogen på feedemasters så lotader jag till mig i stort samma område som dagen innan. Jag blev kvar på sektion B (där jag tillbringade alla 3 dagarna förra året) Så blivit min lott i livet att sitta på denna del av Karls Grav. Idag lite mer åt vänster på peg 19 (B7).

Ändrade inte mycket till idag förutom att lämna 35 m platsen åt sitt öde så blev bara 20 m och andra sidan idag hystade jag iväg ett kast på 58 m där jag fann ren botten. Troddde lite mer på andra sidan idag då detta område normalt håller lite mer fisk naturligt på andra sidan då det mynnar ut lite vatten från ett träskområde. Mäskade dock lite mindre i grunden då det sällan lönar sig för mig ivf att ösa på. Jag ressonerar som så att de skall hitta krokbetet också då de väl kommer in på platsen så det behöver inte ligga en matta med tusentals matbitar från start. Nä en fisk i taget blir min melodi även idag.

Näst intill vindstilla och värme nog för att tro man var på betydligt sydligare breddgrader. Vi sköt också upp starten idag då vi trodde en stor tankbåt skulle komma från Vänern precis vid mäskning. Ryktet gick och apparna gick varma om att nu kommer den nu kommer den. Vi väntade och väntade till slut kunde vi inte vänta längre och vi började mäska utan båt i sikte. Den hade lugnt parkerat i hamnen i Vänersborg för fikapause så den kom först timmar senare så blev ju lite fiasko idag att lita på appar....Fast lika för alla så rent tävlingsmässigt spelar det ju ingen roll men vi beslutade i fortsättningen bara köra på enligt tiderna oavsett vad appar säger om kommande fartyg.

Fisket kändes lite sämre idag i värmen men fick igång både egna kanten och andra sidan idag men de större fiskarna var inte riktigt med mig. Fast kämpade på i täten hela dagen och kände att segern inte var helt avlägsen idag heller men tufft motstånd så minsta tapp eller misstag straffar sig fort och någon annan drar fisken till sig och smiter förbi. Återigen funkade mask + jordknepet för mig för att få igång platsen då det förefaller dött. 1-2 burar med jord + klippt mask med en uns mäsk har gjort underverk för mig mer än en gång i graven och även idag räddade det dagen.
Bo Enstöm som fick min plats från igår lyckas med det jag aldrig lyckas med i Karls Grav nämligen få en del skapliga braxen på "mitt i kanalen fiske". Så bara gratulera honom till sektionssegern. Duktige Magnus klämde också sig före mig idag så jag inkasserade en 3e plats.
Den förväntade båten dök upp till slut och den gjorde väl inte fisket bättre direkt utan tog en bra stund innan fisken kände sig trygg att äta igen. Men vid dessa tillfällen ja då kan andra sidan komma in i spelet på allvar då det verkar som om där kan fisket vakna istället vid passage av större båt.

Ändå hyfsat nöjd med min insats idag då mina 3470 gr räckte till en 3e plats och ännu kvar i täten i totalen som delad 2a med alltid säkre Charles Fast. Jansson tappade något idag och ännu en tidigare segrare på masters nämligen gamle välkände lunsdragaren Stefan Holst hade tagit över ledartröjan inför morgondagens avslutning.

A+ B sektionen dag 2.

C+ D sektionen dag 2.

Dag 3 kom blixsnabbt och nu skulle allt avgöras. Nästan lika varmt idag men med en liten mer svalkande bris från väst.

Hade förhoppningar om att få se en annan del av Karls Grav idag än utsikten från sektion B men det kunde jag fetglömma då jag lyckades med konsstycket att dra samma plats som igår. Ja lätt sätta upp prylarna bara kopiera gårdagen. Men helt otroligt 2 år i rad nu med alla deltävlingarna på B sektionen....

Hade lite på känn att fisket skule gå ned lite idag då det inte varit så mycket fisk inne i kanalen och vi nu pressat vattnet i 2 dagar men att det skulle bli så surt som det sen blev i verkligheten ja det kunde jag inte förutse.
Gjorde det mesta detsamma som dag 1 och 2 fast drog ned ännu mer på grundmäskningen men det hjälpte inte idag. Kom lite småfisk direkt med några björknor de första 30 minuterna men sen dog det mesta för mig och gärsen var det enda som var framme och ryckte i grejorna. Kämpade på med alla knep i bagen men idag fanns ingen lösning för mig. Varken jord+ mask eller kaffetricket funkade.

Gärs gärs och åter gärs var det man lyckades peta upp. Men det var ingen som fick till det direkt idag så ge upp fanns inte på världskartan. En enda bättre fisk kunde ändra på allt så på slutet gick jag all in för att försöka få en bättre braxen då det kändes chanslöst att meta till sig segern på mindre fisk även om jag fick igång lite mört på slutet så behövdes åtminstone minst en kilosbraxen.

Same same but different dag 3. Likadan utsikt idag men inte samma utfall. Vi slapp stora båtar idag men har nog aldrig varit med om liknande trafik med nöjesbåtar. Föreföll ett tag som all världens båtägare var på plats för en tur i kanalen idag, vilket störde fisket rätt rejält på andra sidan och fick mitt tålamod att tryta gällande det fisket. Kroka segelbåtar lämnade jag åt de andra....men fanns allt de som stålsatte sig och fick viss utdelning även idag från andra sidan.

Jag kämpade på till det bittra slutet men den efterlängtade braxen kom inte så jag rasade i totalen till en slutgiltig 8e plats. Några andra lyckades dock få till det och lurade några bättre firrar även denna sega dag. Hatten av för dem. Min kunskap räckte inte riktigt till detta år heller men det är väl bara att göra ett nytt försök nästa år. Får väl ändå sammanfattningsvis vara hyggligt nöjd då jag trappat ned mitt tävlande rejält de senaste åren och man tappar helt klart lite i tävlingstempo och känsla då man inte 100% går in för tävling så är det bara ivf för mig. Är såpass många duktiga med nu så utan ständig träning och tävlande gentemot de bästa ja då tappar man en del fast nog skall jag försöka vara med och ställa till det även i fortsättningen för de mest inbitna tävlingsmetarna i Sverige får väl försöka fortsätta leva lite på rutinen.

Stefan Holst höll dock ihop nerverna och hade det rätta flytet en bra metare skall ha avslutningsdagen och tog en stabil sektionsseger från C-sektionen och höll alla andra bakom sig.

Sektionsresultatet dag 3.

Pallen på årets feedermasters. Från vänster: 2a Charles Fasth, 1a Stefan Hols, 3a Jonas Jansson.
Ja till slut blev det väl ingen större överraskning att dessa 3 herrar tog hand om pallplatserna även 4an Daniel Åslund och 5a jesper Dyberg var väl heller ingen skräll så återigen de som tränar och fiskar mest ja de vinner mest. Ingemar Stenmarks berömda ord får återigen liv....Ju mer jag tränar desto mer tur har jag!

Holst blir med detta den förste att ta 2 inteckningar i vandringspriset under feedermasters 5 åriga historia. Återstår att se om han kan ta en 3e seger nästa år eller om någon av oss andra kan hindra honom från det. Ja vi andra kommer göra ett allvarligt försök i alla fall dern skaken är klar.

Slutresultatet från 2024 års feedermasters. 3 dagars i Karls Grav.
1 Stefan Holst 2+1+1= 4 p
31 Jimmy Lagergren 8+7+8= 23 p
32 Robert Jönsson 9+8+6 = 23 p
33 Krzysztof Witowski 8+9+7 = 24 p
Vi gratulerar alla pristagare och framförallt Hossa som för 2a gången kan titulera sig feederkung i Karls Grav!

Det var allt jag hade att bjuda på denna gång nu lovar jag att Ni skall slippa få läsa om Karls Grav nästa gång. Har allt fiskat ganska mycket annat som det kanske kan bli någon ny historia om eller så skapar jag lite nya på kommande turer. Den som lever får se.

Simma lugnt så ses vi kanske vid ett vatten nära dig!