Gösfiske i finväder och fulväder.

Var ett tag sedan jag skrev något här på bloggen så kände det var dags att knåpa ihop en liten historia igen. För fiskats har det naturligtvis gjorts om än inte lika intensivt som jag brukar. Sen har väl det i ärlighetens namn inte varit mycket till resultat att skriva hem om men sådant är ju fisket ibland går det troll i det mesta. Det är ju sällan det går precis som man tänkt inom fisket och ännu mer sällan det går över förväntan.
Så här kommer en historia så som fisket oftast är betydligt svårare och trögare än vad man föreställde sig dagen innan då man planerade turen med inställningen att dra stora lunsar i varje kast.
 
För någon vecka sen bestämde jag att lura iväg 2 kompisar på en riktig nostalgitur till en gössjö jag inte besökt på över 10 år men det vattnet där jag lärde mig fiska gös som ungdom.
 
Bara att få i båten skulle bli ett äventyr i sig. Ryktet sa att fvo hade byggt en ny ramp det inte skulle vara några som helst problem att få i Peters 6,05 m långa Trackerbåt. Men han som sa detta till mig räknade kanske inte med det väldigt låga vattenståndet som råder i de flesta sjöar nu. Var dessutom 2 stora träd på vägen ned till rampen som med god precision precis kunde passeras. Och själva sjösättningen sen var väl inga problem men man skulle komma ut på öppna sjön också. 
Så det blev ett ofrivilligt dopp och skyva ut båten över en stenhäll som stack ut under vattnet men allt går om man bara vill och snart var vi flott och kunde tuffa ut på de öppna vattenvidderna.
Men till och med jag som är en riktig badkruka tyckte det var skönt svalka benen i den 30 gradiga värmen som rådde idag till detta var det totalt vindstilla.
Så Pontus som också var med på denna tur hade tagit värmen med sig hem från sin semester vid medelhavet. 
 
Väl ute på sjön var betesfisken i gång på alla cylindrar i alla fall för det fullkomligt kokade av löja var man än tittade men om rovfisken ville i denna värme var nog en annan femma.
 
Vi startade med lite trolling för att känna på sjön. Förr i tiden var det ändå den bästa metoden i denna grunda grumliga slättsjö.
Jag o Pontus satsade på var sin vobbler och Peter kastade ut sin jigg bakom båten så tuffade vi iväg med elmotorns hjälp i den magiska gösfarten av 1,2 knop.
Vi hade tagit sovmorgon idag så fisket påbörjades inte förrän 13.30 och solen stekta på för fulla muggar från en klarblå himmel så vi frös inte direkt...
Ungefär efter 1 minuts trolling spräckte Peter båtnollan med 1 abborre....ja det blev hans fisk för dagen.
Ja jag kan redan nu avslöja att det blev en av de segaste dagarna fiskemässigt jag upplevt detta år fast det började bra.
För 30 minuter efter Peters abborre klev en hygglig gös på för badpojken Pontus på en av mina Jesse vobbler.
 
Och ytterligare 15 minuter senare kunde inte jag vara sämre utan landade en gös på min bottensläpande bomber som sällan sviker. Så just då trodde vi att vi skule få ett sagolikt fiske när det nappade såpass frekvent mitt på dagen i gassande sol i totalt vindstilla. 
 
Men som så ofta och som jag antydde i början går det ju sällan som man tänkt sig utan hur vi än försökte sen vare sig vi fortsatte med trolling, prövade spinnfiske med allsköns beten och vertikal både med gummi och naturligt bete så lyckades vi inte lura en enda fisk till.
Trots enorm akrivitet runt båten med hoppande flyende löjor och allt....ja det skall inte vara för enkelt!
 
Men det är klart när det ser ut så här på ekolodet var man än kör i sjön så räcker det med att rovfisken gäspar så simmar ju maten in. Så man kan ju fatta att det inte alltid är enkelt att överlista rovfiskar då de inte är på humör för i denna sjö bör de ju inte leva på svältgränsen direkt.
 
Vi kämpade på till det bistra slutet men som sagt inte ett napp till men den medhavda maten och det utomordentligt trevliga sällskapet väger ju mer än väl upp för det något sämre fisket och vädret vore ju synd att klaga på en dag som denna.
 
Andra bullar vädermässigt blev det dock i helgen som gick då det var dags för nästa göstur. Denna gång blev det bara jag och Peter som gav oss iväg till en något mer känd sjö vi börjat fiska lite mer i det senaste året. I dag trodde nog dock ingen av oss innan på stordåd men att det skulle bli såpass trögt som det blev trodde vi knappt var möjligt i denna sjö. Men det verkade som om gösarna i denna sjö inte riktigt gillade nordan storm med tillhörande nederbörd. För idag var det tvärt om väder. 10-20 m/s stark nordanvind med tillhörande regnskurar mer eller mindre kraftiga kom att prägla denna dagen. Men så länge det inte blir farligt blåsigt finns det inget väder som hindrar oss utan regnkläder på sen är det bara att köra.
 
I dag stod det bara spinnfiske med jigg på agendan möjligtvis ett och annat plåtbete kanske skulle komma att åka fram.
 
Peter som gillar gå ut hårt drog även denna dags första fisk fast idag slapp det även bli hans sista.
 
Vi förstod dock snart att detta inte var dagen som skulle gå till historien som århundrades fiskedag. utan man fick verkligen kämpa för varje napp. Ganska långsamt jiggfiske längs botten över lite djupare partier 6-8 m var det enda som levererade napp idag men gösarna var allt annat än i stöten. Ett enda hårt tillslag per stopp som missades hörde till vardagen denna dag. Först på mitt 10e hugg för dagen lyckades jag kroka en fisk mest beroende naturligtvis att det var mest bäbis gösar som var framme. Och jag kör inte med stingerkrok på mina jiggar vid spinnfiske blir mest bara djupa onödiga krokningar i små fiskar med stinger tycker jag. Men Peter envisas med att köra med stinger så han landade lite fler firrar än mig denna dag.
 
Sen visade det sig att min första fisk för dagen dessutom var av fel sort ja då förstod man att detta nog inte var dagen med stort D. Jag börjar mer o mer komma till insikt att gädda det fiskar man INTE efter det får man ändå. Men nog kliar det lite i fingrarna att göra en riktig metesatsning igen efter gädda lite sugen är jag allt på att snygga till siffrorna i gäddkolumnen och ta min 30e över 10 kg. Men det får nog bli en helt annan historia det.
 
Till slut krokade dock även jag en av rätt sort på den alltid lika säkra jiggen Westin hypoteez i den redan nu smått legendariska färgen headlight.
 
Dagen gick sin gilla gång och vi höll i hatten så gott vi kunde i byarna medans regnskurarna avlöste varandra. Men humöret som alltid på topp och visst kom det upp en och annan fisk och vi kunde till slut summera dagen med 10 gösar upp samt 2 gäddor. Inte vad vi hoppats på men alltid något som bonden sa när skethuset brann.
 
Fick till och med testat det lilla plåtbetet bite booster som helt plötsligt kommit på ropet igen bland diverse rovfiskare då betet visat sig effektivt på allt från rödingfisket i Vättern via lax och öring trolling på Vänern till gös och abborre både på spinn och trolling. En riktig minigös fattade till slut tycke under mitt första prov med detta bete. Konstigt hur ett bete plötsligt slår samtidigt hos massa fiskare. Har haft detta bete i herrans massa år och det har bara hängt och samlat damm i ett hörn i shopen. Totalt iskallt och så helt plötsligt när det börjar bli lite svårt att få tag på ja då blir det stekhett. Passa på att testa du med innan de tar helt slut man vet aldrig när de kan dyka upp igen.
 
Det var allt jag hade att bjuda på denna gång simma lugnt så ses vi kanske vid ett vatten nära dig.