Spinnfiske i aprilväder!

Dagarna bara rusar iväg och tiden den flyger fram. Ambitionen med min blogg då jag startade 2015 var väl att försöka ge Er en fiskehistoria i veckan. Men det var innan jag förlorade far i mars detta år. Ingick inte i planen direkt. Så har väl halkat efter något i skrivandet. Men har ju bloggen också som lite fiskedagbok för mig själv och vill någon läsa var det ju en bonus. Aldrig trodde jag att det skulle bli så många som ändå är inne och läser det lilla obetydliga jag skriver. Men kan man glädja bara en enda och få någon mer att få upp ögonen för den fantastiska hobbyn sportfiske ja då tycker jag att jag lyckats.
 
Fiskar det gör jag som aldrig förr eller rättare sagt precis som vanligt. För bättre terapi och avkoppling än att åka ut en stund med spöt i hand vid en strand kan jag inte tänka mig.
 
Men valt bort tävlingsfisket ytterligare en stund då det just nu tar mer energi än det ger men att åka ut en stund ensam eller med några nära vänner det är som en lisa för själen.
 
Under april blev det en hel del spinnfisketurer emellan allt mete i minst sagt typiskt aprilväder. Ömsom sol ömson drivis och hagel och allt däremellan. Den 11 april tänkte jag att storgäddorna skulle flyga upp ur älven bara vi blötte våra beten men verkligheten ville annorlunda. Ville visa för Peter vilken skillnad det är mellan mete och spinn då min gamla lärljunge Joel samtidigt skulle köra ett metepass på älven. Vi skulle ju spinnfiska. Joel har för länge sedan tagit över mästarbältet från sin lärare och sopar banan med de flesta då det gäller gäddmete i älven. Jag sa till Peter innan får vi 1 gädda på spinn får Joel 10 på mete.
 
Men innan man har facit i hand är man ju alltid optimistisk inför dagen så förväntningarna naturligtvis skyhöga att älven en dag som denna även skulle leverara på spinn....det kan ju räcka med ett hugg!
 
Men då vi kom ut låg älven som en spegel och det brukar innebära näst intill stört omöjligt på spinn i det klara älv vattnet men vi gjorde tappra försök på mina " säkra" spot.
 
Vi dängde på och fiskade efter alla konstens regler och gick varvet runt i betesboxen men inget Ess i rockärmen hjälpte. Älven föreföll stendöd.
 
Slängde fram drop shot grejorna en stund för de sviker ju sällan så fick man lite ryck i andra änden då några abborrar behagade komma på besök. Men nu var det ju inte abborre som skulle fiskas i dag så vi la snart detta fiske till handlingarna och sökte vidare för nu hade en front med hagel, snö och regn om vartannat dragit in och därtill lite vind.....så nu var det gäddläge.....trodde vi!
 
Sökte upp Joel för att stämma av hur kampen spinn vs mete gick. Jodå precis som jag misstänkte vi hade under dagen haft en försiktig stöt var medans Joel och nya följeslagaren Bento hade rott upp 8 gäddor med sina flötmetade mörtar. Ja så är det sa jag till Peter helt naturlig skillnad mete kontra spinn och medans vi pratade med Joel brände han ett napp till och så fortsatte väl dagen för Joel o Bento jämna mellanrum med fisk. Medans jag o Peter dängde på till ingen nytta men skam den som ger sig. Med regnet piskande i ansiktet i den allt mer tilltagande vinden slet vi till slut upp 3 stycken gäddor. Men mot flötmetarna var vi chanslösa.
 
Så inte mycket att skriva hem om denna gång men en trogen 16 cm shad teez i skitmört färg gjorde i varje fall att man inte helt blankade på spinn denna gråmulna aprildag.
 
Medans stormen tilltog allt mer och det var dags att tänka på refrängen planerades redan nästa spinnfisketur men nu var det gösen som skulle få en omgång.
 
Men lite mete kom emellan som avhandlades i förra inlägget och en totalt misslyckad storabborresatsning men den tror jag vi helt tar och förtränger....
 
Så vi går direkt på gösfisket. Det kändes som det var en evighet sedan jag ägnade mig åt gösspinn och bottenvertikal men nu dammades dessa prylar av för det är sjukt kul med gösfiske och nu var det äntligen dags igen.
 
Återigen var det jag, Peter och Pontus som drabbade samman i Peters båt och styrde kosan mot närmaste gösvatten. Mina "nya lärljungar" skulle få lära sig den ädla konsten gösfiske med jigg från grunden då deras egna försök inte riktigt lyckats kunde de behöva en hjälpande hand. Under enormt urusla förhållande stutsade vi ut på en av regionens alla gössjöar. En relativt lättfiskad sjö men inte så enkelt få stora men otroliga mängder smått så en bra sjö att lära sig fisketekniken i och viss chans ändå till hyggliga bitar.
 
En mycket gropig sjö mötte oss idag och himlen var i uppror redo att släppa ut sin fulla ilska i form av gud vet vad. Regnet hängde i luften då vi gjorde första stoppet och våghöjden var redan imponerande hög för att vara en liten insjö. Tankarna gick snarare till torskfiske i gamla dyningar mitt ute på öppet hav än gösspinn i insjö.
 
Men med hjälp av den frontmonterade elmotorn kunde vi ligga bekvämt precis så som vi ville och senare under dagen även kontrollera fina drifter vid vertikalfiske som annars skulle varit omöjligt.
 
Pontus var taggad inför dagen och hans mål var blygsamma. Bara jag får en gös är jag nöjd men det skulle vara roligt att få pb och skulle den då dessutom väga över 2 kg ja då skulle lyckan vara gjord sa Pontus då vi stånkade ut. Och det skulle vi kunna ordna tyckte jag. Att få gös idag visade sig gå fint till slut men att ordna en över 2 kg till Pontus det blev en desto större utmaning på denna sjö idag.
 
Fisket påbörjades i en fin brant vid en ö som brukar vara ett säkert kort. Nu måste väl erkännas att vårfiske efter gös på denna sjö är jag lika nybörjare på som mina lärljungar då mina tidigare erfarenheter från detta vatten gäller sensommar gösfiske.
 
Nu var vi ute i slutet av april i 15-20 m/s och termometern visade några få grader över isläggning.
 
Men Pontus tog till sig min information om hur jiggen bör fiskas hem omgående och snart stod han med dagens första lilla gös i famnen så mål ett uppnått. 
 
Ner till botten 2-3 snabba vevtag låt sjunka till botten vila med jiggen på botten någon sekund 3-4 snabba vevtag osv osv med spöt nästan rakt emot jiggen pekandes mot vattenytan och ha koll på linan där ser man nappet innan du känner det. Nu nappar dock gösen oftast brutalt även de små det är ju det som är det roliga med gösspinn. Så tror man bara att man haft napp ja då har man nog inte haft det.
 
På tal om brutala hugg så inledda jag dagens fiskafänge med en stenhård attack från en mussla som nästan slet spöt ur näven på mig😂😉
 
Delmål ett avklarades relativt snabbt, gul jigg var grej of the day för Pontus.
 
Men efter lite intagande av förnödenheter mitt på dagen gick vi över till vertikalfiske då spinn var inte det lättaste i den byiga vinden riktigt svårt få perfekt kontroll på linan så som man ville. I Peters stabila båt blev det fina drifter trots den hårda vinden och med elmotorns hjälp petade vi oss i rätt läge. Och 5 minuters vertikalfiske gav fler gösar upp i båten än vad de 5 timmars förmiddags spinn fiske hade gjort så idag var det väl vertikal som gällde. Pontus fick dock inte en enda gös då han höll i spöt utan endast då han satte det i spöhållaren. Båtens krängande i vågorna var rörelse mer än nog idag. Perfekt tyckte Pontus som kunde dricka sitt älskade kaffe smtidigt som gösar fångades en stund i parti och minut.
 
Och visst blev det nytt pb för Pontus också även om 2 kgs vallen inte riktigt sprängdes men väl en bit över gamla pb som låg på blygsamma 1,4 kg men någonstans måste man ju börja.
 
Grönt gick lika bra som gult.
 
Som vanligt på denna sjö inte stora men ganska många en perfekt övnings sjö....men skall väl sägas att det finns ju större i sjön så med rätta flytet så.....förra året togs det i varje fall minst 1 över 10 kg här så man vet ju aldrig.
 
Dagen blåste sig vidare och frisk luft ja det gick vi inte miste om för det fick vi i överflöd och gös efter gös behagade haka på våra jiggar i en lagom takt åtminstone för mig och Pontus. Hur det gick för Peter idag ja det låter vi vara osagt.
 
Pontus riktigt nöjd med dagen.
 
Plötsligt kom det där karatehugget jag hade väntat på hela dagen men den förmodade storgösen förvandlades till en gädda under fighten men en bonusfisk är alltid en bonusfisk. Kul avbrott mellan de mindre gösarnas attacker.
 
Pontus ville inte vara sämre så han drog en slemgurka han också.
 
Men jag fick dagens sista ord i göskampen så än har inte de nya lärljungarna gått om gamle mäster men det är nog bara en tidsfråga........Vi kunde summera 14 gösar och 4 gäddor en helt godkänd dag i stormen.
 
Dagen avslutades dessutom bra mycket bättre än den inleddes med avtagande vind och fantastisk himmel i den nedgående solen tackade vi sjön för dena gång....och på återseende för nu hade både Pontus och Peter fått blodad tand på gösfiske men det tar vi en annan gång.....
 
Tills dess: Sköt Om Er så ses vi vid ett vatten nära dig!