Tunga stunder men fina isar!

Ja nu är det någon vecka sedan jag orkade skriva av mig lite. Och får även börja dagens inlägg som lite terapi. För alla Ni som känner mig på riktigt vet ju att min far svävat mellan liv och död senaste tiden samtidigt som min mor väntar på besked om hon har cancer eller Ej. Så varit riktigt tungt en tid. I fredags trodde jag det var slutet för far då jag kallades upp til NÄL för ett farväl. Far låg bara och sov och andades tungt under 2h fick jag och sköterskan fram ett svagt Hej och lite ögonkontakt i 10 sekunder. Och när jag berättade detta för mor jag då blev det ju genast värre för henne hon fick väl en jättechock stackars gamla mor.
Men vi Stridhare är kämpar av stora mått och kastar inte in handuken i förtid direkt. Farsan är en kämpe utan dess like och så sent som dagen innan han fullständigt ramlade ihop hemma och jag fick tillkalla ambulansen sa han att i maj då skall båten gå ut till kusten för första makrillfisket!
Och i onsdags fick jag åter konmtakt med far han hade piggnat till såpass att han kunde sitta upp lite i sängen med stöd och se på TV och när jag ringde gick det att prata med farsan och föra ett ganska vettigt samtal. Han har haft massa små hjärnblödningar (de kallade det för ålders stroke) så huvudet är ju mer o mer borta. Men han tackade för att jag ringde och hälsade till alla Er som hört av Er och stöttat i denna tunga stund. Nu återstår det att se vart detta tar vägen men än hänger han i.
Morsan blev ju genast på lite bättre humör när jag ringde och berättade detta så lite lättare att somna på nätterna nu. När dagen till slut kommer då de somnar in på riktigt ja då får vi ta den sorgen då. 
 
Tur man har fisket i denna stund för bättre läkemedel än att få vara ute i naturen och göra det man älskar allra mest ja det är det bästa jag kan göra. Vara ute och dra lite fiskar i far och mors namn är mitt sätt att skingra tunga tankar och få ny kraft att gå vidare i livet.
 
Så fiskats har det naturligtvis gjorts. 21/2 blev en tur till en av mina favoritsjöar på Dal för att återigen få ha lite lektion med några nya i gemet som inte lyckas få fisk på pimpel.
 
Väl framme vid sjön möttes vi återigen av strålande solsken och ännu en magisk dag låg framför oss. Kraftigt snöfall under veckan och därpå riktig tropisk värme hade förvandlat snölagret som låg på isen till slask och blask. Så det gällde att inte ha hål i stövlarna en dag som denna.
 
Nybörjare på is!
 
Det makalösa vädret förföljer oss. Denna dag hade de lovat totalt igenmulet med enstaka regnstänk av det såg vi intet istället rätt mycket sol även om svaga moln försökte skymma solen så gott de kunde.
 
Fisket började också riktigt bra och jag fick några skapliga direkt och småfisk nappade i stort sett i varje hål. Även mina nya lärljungar fick snart upp några firrar de med. Så klart bättre med lite goda råd än att gå runt utan en aning och lyckas lura 3 abborrar ihop på 2 personer på 2 heldagar vilket de mäktat med tidigare. Men för en av dem fick jag tackla om allt innan första fisken kunde landas. Vi nämner inga namn....
Men då jag tagit bort det lilla runda regnbågsdraget med trasig förnicklad stl 6 trekrok som var apterat till linan med ett gigantiskt beteslås. Och ersatt detta med en riktig silver vertikalpirk med bra länk och fin färgtrekrok ja då fick även denna pimplare fisk!
Efter ytterligare lektion om pimpelteknik och hur man söker fisk gick det bara bättre och bättre för mina lärljungar.
 
Till slut var vi en rejäl hög med pimplare ute på isen då flera av mina pimpelpolare valde samma sjö även en av mina kusiner dök upp som gubben i lådan. Ryktet hade väl spridit sig att jag skulle valla nybörjare ute på isen så de ville väl beskåda spektaklet på plats kan jag tänka.
 
Startade bra med ett par matfiskar i första hålet. Idag fick några följa med hem till Fredriks panna då jag lovat de skulle få abborre med sig hem. Men de flesta fick återvända direkt til sitt rätta element.
 
Dagen gick och fler o fler pimplare anslöt ute på isen men de riktigt stora som simmar i denna sjö där nere under isen höll sig som vanligt på behörigt avstånd från mina prylar och även alla andras.
Men framåt eftermiddagen då vi sakta men säkert sökt av den ena intressanta spotten efter den andra nådde jag och min kusin gamla storabborrestället "sundet", där det på en tävling på 70-talet fångades 2 abborrar över 2 kg. Inte fiskat så mycket på just denna fläck i sjön men att det fortfarande var ett populärt ställe såg man genom alla hål samt en eldstad som strategiskt hade anlagits på isen.
 
Och se här ristade det i ett par lite bättre. Idag var abborren på ett litet speciellt humör. Alla de lite större putte bara på pirken bytte du då snabbt till en balansare jag då sög de distinkt i sig den direkt. Men började du med balansare i hålet hade du inte ett napp. Så först blänka in dem med pirken och kände man då att en större var framme och stötte till pirken ja då var det läge med balansaren annars ingen idé så länge bara små nappade. Ja det var melodin denna dag i alla fall. Och till slut satt det en anständig fisk på 920 gr så kilosvallen nåddes inte upp till denna dag heller men idag fick man i varje fall visa var skåpet skulle stå gentemot de andra som var på samma sjö så kanske takterna sitter i ändå.
 
Ett tag trodde man nästan det var tävling.....flera klungor bildades snabbt där man hitade lite fisk.
 
Balansarn som föll dem i smaken idag när man först retat upp dem med vertikalpirk.
 
Till slut när vi sökt oss lite bort från de andra till "hemliga sundet". Ja då växte fisken en del.
 
Och till slut nådde de nästan kilot men långt från de 2 kilosar de fångade på 70 talet men har den en gång kunnat leverera riktiga klunsar ja då kan den göra det igen. Denna nästan bortglömda pärla mitt i Dalsland.
 
Avslutade ännu en strålande dag med lite bryggpimpel. En brygga får inte lämnas orörd och här bodde det ett 20 tal småttingar som fick avsluta denna dag som stärkte mig att orka med ännu en tuff vecka.
 
Ja sen har det allt fiskas ett antal gånger tilll men det tar vi nästa gång....
 
Vill bara avsluta med att jag gjorde ett litet test häromdagen. Brukar inte prata mycket om mat men för första gången i mitt liv köpte jag fiskpinnar från Findus för att jämföra den med egen fångad stekt abborre.....Ja Ni kan ju gissa vilket som smakade bäst. Kan väl säga som så att Findus har inte mycket att komma med och jag beklagar alla som får denna skit serverad som "söndagsmiddag".
Något mer smaklöst får man ju leta efter. Nä precis som jag trodde, stekt abborrefile´ formligen sopade banan med Findus fiskpinnar.
 
Sköt om Er och tänk på vi har bara ett liv gör det bästa Ni kan av det och ta vara på varandra.
Lovar ännu mer fiskehistorier nästa gång....och på söndag hoppas jag komma ut på fin is igen och få material till ännu en solskenshistoria.
 
Simma lugnt så ses vi på en säker is nära dig!