I väntan på is.

Nu börjar det dra ihop sig för pimpelpremiär även för mig. Flera kompisar har redan hunnit ut sedan förra lördagen så isletar gänget har varit igång. Och visst har man funnit is även här i Västra Sverige men det har fått letats en hel del. Och dessutom kom ju snön väldigt olämpligt och ställde till för tillväxten på våra isar. Tyvärr är det ju så att många oerfarna och även en del erfarna bara tror det är att knalla på när de ser en snötäckt sjö. Farligare än att tänka så finns nog inte för betänk att bara någon enstaka cm nysnö isolerar och minskar tillväxten på isen till i stort sett obefintlig även vid 10-15 minusgrader.
 
Lägg därtill att många av just dessa flanörer inte bär isdubbar så kan man ibland förundras över att det inte händer fler drunkningsolyckor än det gör. Skulle aldrig gå ut på is om den så var metern tjock utan isdubbar + annan säkerhetsutrustning samt sällskap. Och då har jag gått på is sen jag föddes och vet hur is funkar. Men isen är aldrig tjockare än sin svagaste punkt. Så lär Er en stor skopa isvett innan Ni ger Er ut. Och snälla låt mig slippa se dessa familjer med barnvagn som tydligen bara måste ut på sjöarna så fort det kommit lite snö med motiveringen var ju så fint att gå här. 
 
I morgon hoppas jag dock att jag får svarva lite is i jakten på de randiga rovriddarna för förra helgen blev det inget av den varan. Båten var tvungen att få komma upp ur det våta elementet och få sova lite vinterdvala en stund. Men först var man ju nöd och tvungen göra ett sista säsongsförsök på älven i öppet vatten. Så efter att Peter o jag hämtat båtkärran styrde vi ut min gamla trogna crecent 465 årsmodell 1980 mot älvens gäddhak. Men idag möttes vi av lergrått vatten efter senaste tidens stormar och nederbörd så trots uppklarnande väder och lite mildare vindar från syd väst var väl forhoppningarna inte det allra största på att få något på spinn överhuvudtaget. När vi väl kom fram till vårt tilltänkta fiskeområde var siktdjupet ändå 40-60 cm så helt hopplöst kanske det inte skulle vara.
 
Hade vi ansträngt oss och laddat för gäddmete hade det varit en annan sak då hade man nog matat upp några men nu stod ju båtupptagning på programmbladet i första hand så vi gjorde det enkelt för oss och medtagit var sitt spinnspö och därtill några favoritbeten.
 
För en gång skull spådde vädergubbarna dessutom rätt och morgonens hårda vind la sig och solen tittade fram precis som utlovat....stort kors i taket.
 
Men fisket blev som jag förutspdde mer än lovligt segt vi kammade av den ena kanten efter den andra och testade det mesta. Allt från spinn med långsamt bottensläpande jiggar till jerbait som fiskades lite aggresivare i mellanvattnet och allt däremmellan. Prövade även lite vertikal med stora jiggar från drivande båt som brukar vara dödligt effektivt i kallt vatten o sega gäddor. Men inget hjälpte. Men vi njöt i fulla drag i den svagt värmande solen och bara insöp livskraft.
 
En fantastisk vacker dag fick avsluta båtsäsongen. Synd på det grumliga vattnet annars hade vi nog lurat en och annan.
 
Men trägen vinner och i elfte timmen innan det var dags att få upp båten på torra land small det till rejält på första kastet på en av mina ommålade westin swim. De hade precis som sist väntat hela dagen på att få smaka min egen designade Swim "norsen". Ja nu var det allt annat än en rekordgädda men bara få ett hugg under dessa förhållanden förgyllde denna strålande dag till att bli helt perfekt. Och sen när båupptagningen trots snö och is på rampen flöt på utan minsta missöde och båten hamnade under sitt vintertäcke jag då kunde man inte bli annat än nöjd med denna dag.
 
Skickar ett stort tack till min nya vapendragare Peter Hagström för all hjälp med båten och trevligt sällskap.
 
Nu vankas det att få leka Jesus ett tag och gå på vattnet förhoppningsvis någon månad framåt. Så nu får Dalslands storabborrar se upp för det blir nog dit upp det bär. Men redan nästa vecka verkar det som om västvindarna skall välla in med regn i massor och massa otrevliga + grader måtte kylan komma tillbaka och de tunna isarna stå emot.
 
Sköt om Er därute och ta väl vara på Er och tänk nu på säkerheten om/ när Ni ger Er ut på isarna.
 
Så ses vi på ett vatten nära dig!