Blankisar och solsken!

Ja när jag skriver detta då är våra gnistrande blankisar i Västra Sverige bara ett minne blott. För nu under veckan fick vi ju också vår beskärda del av lappmögel.
 
Men innan det började falla Lovikavantar från skyn hann vi få uppleva en sagolik helg ute på de blankaste isar man någonsin fått skåda. Värsta nypolerade finspegel verkade ha lagt sig över våra sjöar under helgen som gick. Och jag valde verkligen rätt lördag att ta lite extra ledigt. 
 
När vi vandrade ut på den spegelblanka ytan under lördagen mötte oss också en gnistrande sol som så sakteliga började kämpa sig över trädtopparna. Och det knarrade skönt ifrån den 15 cm tjocka blankisen under våra broddförsedda vinterstövlar.
 
I dag var vi en liten tapper skara pimpelsugna som mött upp vid ännu en av de Dalslänska storabborresjöarna. Senaste tiden har det ju varit trögare än trögast men någon gång skall det väl lossna....kanske idag!
 
Och som så många gånger förr på denna sjö blev det fisk i första hålet, fick den magin bruten sist jag var här men nu började sviten igen. Fast dagen började ändå trögt med ett fåtal fiskar här och där men de nappade i varje fall ordentligt de som valde hugga idag. Men under skoj och glam sökte sig vårt lilla pimpelgäng över de vida vattenvidderna i jakten på de randiga rovriddarna. 
 
Vi bara njöt i det vindstilla solskensvädret och insöp givande livskraft och då och då blev vi avbrutna av abborrar där nere i djupet som pockade på vår uppmärksamhet.
 
Vilken dag vi gick till mötes, gnistrande spegelblank is med därtill strålande sol och totalt avsaknande av vind. Inte ofta man får uppleva den kombinationen så nu gällde det att bara njuta fullt ut.
 
Och när även det då och då ryckte till i stickan och skapliga abborrar satt i andra änden ja då kunde man inte må bättre.
 
Nästan hela gänget sammanstrålade efter en stund på kanten till "storgrynnan" i sjön och här lyckades Lucas dunka dagens första kilos i huvudet medans vi andra fick nöja oss med några små samt några riktiga karatehugg som missades på grynnnan. Så jakten gick snart vidare bort mot sydänden på sjön.
 
1055 gr och Lucas första kilo + för denna pimpelsäsong var ett faktum.
 
De finaste dagarna har dock en tendens att gå alldeles för fort och denna var inget undantag innan man ens visste ordet av orkade inte den trötta januarisolen riktigt hänga kvar över horisonten och dagen började lida mot sitt slut. Men innan denna bild tog hade det hänt saker i andra änden av Anders Björnängers lina.
 
Lyckades övertala honom att göra ett försök mot ett sund istället för att gå till den lilla grynnan han ville avsluta på. Så här i efterhand var han nog glad att jag övertalade honom till att ta den något längre promenaden till detta område istället. För i andra hålet ristade det till ordentligt på Anders vertikalpirk och en härlig kamp med en riktig klump till abborre kunde börja. Och allt slutade lyckligt. Abborren kom säkert upp fick lite snabbt ställa upp som fotomodell innan den fick friheten åter och däremellan hade den givit Anders nytt pb. Så slutet gott allting gott denna solskenshistoria från en gnistrande is i de ljusaste skogarna av Dalsland!
 
Anders lika gnistrande glad som den gnistrande isen för sitt nya personbästa på 1470 gr. Grattis men tur för dig den inte vägde 1,5 kg😉. Då vet jag en som hade blivit lite småknäckt men istället fick jag glädjas oerhört åt en bra guidning. Delad glädje dubbel glädje.
 
Hej då vi ses en annan dag!
 
Och redan nästa dag var det ju en annan dag och vi var åter på väg upp längs bekanta vägar men denna gång gick resan något längre. I dag var vi en hel karavan med bilar som avgick från Trollhättan 08.00 på morgonen för att möta upp Tony vid Ånimmen för resa en ytterligare bit till för mig helt nytt utgångställe på en av mina nya favoritsjöar.
 
Återigen verkade vi gå ännu en helt otrolig vinterdag till mötes men väl ute på sjön bet det lite extra gott i kinderna idag. För en liten enveten nordanvind hade byggt upp kraft under natten och släppte loss sin något kylande effekt redan på morgonqvisten. Men rätt klädd som vanligt så inga problem där men idag kanske jag för en gång skull borde tagit med vantarna också men snart fiskade man sig varm.
 
Inledde starkt med fisk i första hålet idag igen och den spottade upp en levande gers så idag kanske de var på jakt på riktigt för första gången på länge. Och redan i andra hålet brakade det loss ordentligt. Så "vevspöt" fick jobba ordentligt. Inledde idag på lite större djup så hade börjat dagen med liten haspelrulle och kort spö. Men vad var det egentligen som satt i andra änden....inte kunde det vara en jätteabborre för det får jag ju aldrig och knyckte alldeles för mycket för gädda. Efter en hård, knyckig kamp uppenbarade sig bara en ljus jättebuk under hålet....Va gös Nä omöjligt...En jävla jätteregnbåge var det ju......Dagens överraskning. Men den la sig på tvären under hålet och bara rullade runt trots man gav lite slacklina fortsatte den bara som en tok och leka hela karusellen snurrar under hålet och till slut gick den hemmagjorda länken av pianotråd av. Innan Pontus som satt närmast ens hann komma med sitt nya större borr för att vidga hålet. Så lite snopet fick jag se broilerbågen simma iväg med min lilla "lysräk" enkelkrok hängande i mungipan. Nåja ingen idé att gråta över spilld mjölk men ett nytt pb på regnbåge hade det sannolikt blivit om den behagat hänga kvar. Vägde väl en sådär 5-6 kg. Men vi får ta den nästa gång.
 
En nors infrusen i isen det första man stötte på denna söndag när man återigen fick steppa ut på ett spegelblankt innanhav. Spegeln idag var stabila 12-14 cm så kändes tryggt på denna jättesjö och snart svischade också den ena långfärdskridskoåkaren efter den andra förbi.
 
Och återigen blev vi en tapper liten skara pimpelsugna som tillsammans fick åtnjuta livets goda.
 
Dagens första abborre hade ätit gers till frukost.
 
Efter debacklet med megabågen började det snart en annan dans där nere intill en ö på 10 m djup slätbotten. Halningen av "matare" kunde börja. För idag var det inte prio ett att jaga storabborren utan nu skulle magar mättas. Så det mesta fick åka med hem till stekpannan idag. Men som vanligt har jag en inre gräns att allt över 500 gr för gå tillbaka men fick ingen idag som ens nådde upp till det utan de flesta låg på 50-300 gr som det ofta är i denna sjö.
 
Bäst gick återigen de fina pirkarna från Inge Edström. Körde min vana trogen 18 gr varianten som Inge specialtillverkade åt far då det begav sig. Fast idag frångick jag min kära enkelkrok och körde en av mina favorit trekrokar i stl 10 istället den "lille" oranga. Och så ett abborreöga på såklart😉.
 
Snart hittade flera av oss dagens smörhål där det bara var att dra så idag njöt vi inte bara av det utomordentligt fina vädret utan också av nappvillig abborre för idag var de på ordentligt när man väl fann dem.
 
Peter tog hand om dagens "tjuga" med en på 600 gr så idag hittade vi inte de riktiga bestarna.
 
Jag fick nöja mig med att få fylla frysen med "matare". Som vanligt tar vi naturligtvis vara på allt vi väljer ta upp och det mesta går ändå tillbaka. Tag aldrig mer än du kan ta tillvara på.
 
Dagen gick sin gilla gång och framåt lunch åkte grillen fram för idag vankades det lyxmat. Korvar som grillades till perfektion där ute på isen. Det vill säga sotsvarta på ena sidan och råa på den andra, precis som det skall vara och det smakade underbart i snålblåsten. Efter att våra magar var fulla av korv mattades också vinden och vi half dästa kunde avnjuta en fantastisk avslutning på en av de finaste helgerna jag fått uppleva ute på is på väldigt väldigt länge!
 
Grillning pågår under överinseende från lystna hungriga blickar.
 
Efter middag letade vi lite efter de större i sjön men fick mindre....så vi avslutade där vi började men nu hade de stängt av för idag. Så det var bara att inse att även sagolika solskenshistorier har ett slut.
 
Så vi får tacka det ödmjukaste för vi fick ynnesten att kunna vara ute just denna helg då moder jord log sitt vackraste leende emot oss. På återseende säger vi ca 10,5 kg abborre rikare.
 
På väg hem stannade vi till vid en annan sjö och fick se några fiskepolare vandra lätt in. Vi hade dessutom lyckats välja rätt sjö idag för på de andra vattendragen i närheten hade det varit fortsatt trögt.
 
Nu återstår det att se vad lappmöglet gjort åt våra sjöar för i morgon bär det iväg igen.
 
Må gott mina vänner och sköt om Er så ses vi på en säker is nära dig!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Johan:

Hej!
Du skriver riktigt trevligt, härligt att blogg-mediet får leva kvar med fiskevärlden, lite ostört från omvärldens hetsande av instagram-influencers och corona-panik. Tack!
Jag är själv nyinflyttad till Dalsland, jag bor i Åmål, jag känner inga fiskekort här och detta blir min första pimpel-säsong här. Har du någon fingervisning för en mindre sjö eller tjärn för lite abborre i närheten av Åmål?

Vi ses snart i butiken!

MVH Johan H

Svar: Hej Johan.Tack för fina ord. Ja jag är dålig på att filma så får skriva istället. Är väl old scool. Du har ju riktigt fina områden ut på Vänern annars utanför Åmål . Ned mot fyren fogden och syd om öarna där. Senan om du kan få tillstånd, Lysetjärnet norr om Östra Silen en grym sjö. Ivf förr.
mvh
Jonas
fiskeshopen.blogg.se

#2 - - My Sjögren:

Hej hej, jag och min familj (från Göteborg)var på besök i Trollhättan i fredags/lördags, och min son,Leo 13 år var inne i din affär och shoppade loss en del, han var Där både själv och med sin pappa. Han tyckte din affär var alldeles superbra!! och va så nöjd över sina köp, tills han började ångra ett " icke-köp" som han nu grämer sej över. Till saken är att han snart fyller 14 och jag kom på att det vore så roligt att få överraska honom med det draget han inte köpte. Så till min fråga, skulle det vara möjligt att köpa 2 drag från dej, betala frakt och få dom skickade? Vi har inte möjlighet att åka till Trollhättan. Det är westin jätte original. Du skulle göra en fiske älskande kille superglad! saken är att det finns säkert att få tag på nån annanstans men han tyckte så mycket om din butik så det skulle liksom vara en del av grejen om dragen är just därifrån. Ja, annars så tackar vi för en bra shopping som satt lite glimmer på framtida fiske🐟 ha det fint, hoppas vi hörs!
Hälsningar My Sjögren Nyqvist Arvesgärde 17
41744 göteborg

Svar: Hej. Ursäkta jag inte svarat här men det gick ju bra via telefon också. Hoppas grabben blev nöjde med det jag skickade till Er. Mvh Jonas med önskan om fint fiske. Ha ddet så bra!
fiskeshopen.blogg.se