Grått väder, grått vatten.

Ja så har ännu en helg passerats och inte helt oväntat gick den i fiskets tecken den med. Men som oftast blev det inte riktigt som man tänkt sig.
I lördags hade jag tänkt ta varvet runt mitt i stan längs älven för att dra ett gäng abborrar till Billys abborretävling. Man får sällan eller snarare aldrig riktigt stora i min del av älven men kan vara fantastiskt roligt mängdfiske med chans på någon 40 cm + ivf.
Fast den senaste tidens hårda Nord-Ostan vind har rivit upp hela södra Väners bottensegment och därtill en hel del regn som för med sig massa lera ned i älven. Så nu är det allt annat än bra sikt. Och som en klok man sa en gång: -"Rovfiskar vill inte äta när de får hela munnen full av grus". Det ligger nog lite i det ändå för vem vill äta lera och gruspartiklar till middag.
 
Och på söndag var det ju tänkt vi skulle ha en feedertävling på bryggorna här i centrala Trollhättan för mört verkar inte bry sig om lervatten. Men nu blev det bara 2 stackare + mig själv som anmälde sig. Möjligtvis var det det analkande monsunregnet som gjorde folk åtehållsamma med anmälningar. Så jag ställde in den i brist på intresse.
 
Fast nu skall vi inte gå händelserna i förväg. För trots lervatten och fortsatt mer än lovlig hård Nord- Ostan vind trotsade jag de yttre förutsättningarna och greppade ett drop shot spö och tog min "city-runda" i lördags e.m.
Började på ett av de säkrare ställena under en bro och här var vattnet lite klarare med betoning på lite. De mest färglada jiggarna försvann utom synhåll för ett mänskligt öga efter ca 20 cm. Men värt ett försök. Inga napp på de 3 första utläggen och här brukar det rista till med en gång. Fast så efter ett kast mitt i kanalen högg det till och snart kunde man landa dagens första lilla borre som trots sin litenhet blev dagens största. Och nu när jag hittat fläcken drog jag i rask takt 4 stycken till och tappade några. Som oftast räddade bloodteez dagen i Chartreuse men fick även på vita, pärlemo mask jiggar. Samt någon på den alltid säkra Illex super pin tail som dock inte görs längre för allt bra skall de ju sluta med.....
 
Men då jag gnetat upp 7 abborrar tog det fullständigt stopp och de stängde av för idag. Vädret nämligen lika grått som vattnet och när det började skvätta lite väta från den totalt igengrodda himlen ja då var det rena natta!
 
Dagens första i lervattnet.
 
S.k "matare" 26 cm var det längsta man mäktade med idag men ibland får man vara nöjd med det lilla.
 
För de blev inte direkt större men detta är väl ett bevis om något att ibland behöver man inte vara rädd för att man har för stort bete för abborre.
 
Jag betade av ställe efter ställe både gamla säkra kort och riktiga tokställen som aldrig levererat någon fisk men med crazy förhållanden får man ju vara lite crazy. Men vilka tokerier jag än hittade på var jag helt oförmögen att få någon mer abborre. Inte ens när jag till slut återvände till dagens första plats blev det något mer förutom ett litet förskrämt pill. Så det var dags att kasta in handuken och tänka på refrängen.
 
Nu har de äntligen lyckats bärja det gamla vraket i hamnbassängen som liggat och skräpat på botten i 3 år. De har skyllt på att ägarna inte gått att finna....vilket för mig är en gåta då jag var där och fiskade dagen innan den sjönk och då var det full aktivitet på båten.....så man kan ju undra....när den sen sjönk dagen efter och plötsligt gick ägarna ej att finna?!? Nu när de verkar som de ändå fick fatt i ägarna ja då hade de inga pengar att fixa med en bärjning.....oj vad överraskad man blev......ja så nu får alla vi andra stå för notan......Nu återstår bara att se hur detta påverkar fisket framöver på denna plats....
 
Söndagen ägnades åt att kolla hur det kunde blivit om tävlingen genomförts som den skulle. Så jag laddade ett feederspö och gav mig återigen ner till den lergråa älven. Satte mig lite norröver mot den tilltänkta fiskesträckan för att slippa allt för många dumma frågor som alltid dyker upp då man metar mitt i det mest populära strövstråket i stan.
 
Blandade till 1,5 kg av en gammal klassiker Lennartssons "VM-Belgien" och måste säga blev riktigt imponerad av den fina konsistensen och läckra bruna färg som denna gamla klassiker fick då jag fuktade upp den. Har ju helt glömt bort dessa reliker bland mäskprodukter bland alla "nya supermäsk". Men finns inget supermäsk utan det gäller få till rätt konsistens, färg och matinnehåll för det aktuella vattnet. Och framförallt lägga det på rätt ställe i rätt mängd vid rätt tillfälle. Sen kvittar det ofta vad det står på påsen. Och när du fiskar själv ja då duger det mesta....folk krånglar till sitt mäsk alldeles för mycket... Håll mäsket enkelt och lär Er mer om fiskens beteende och var den uppehåller sig och vilka tackel som funkar vid olika situationer.
 
Men idag gällde det ju se om det överhuvud taget ville nappa någon fisk på den tilltänkta sträckan i det sketna vattnet. När man fiskar själv har man ju ingen att jämföra med så svårt dra några egentliga slutsatser för mörtarna nappade som vanligt skulle det visa sig. Som jag skrev ovan de verkar strunta i grumligt vatten. Ibland bara en fördel vid mörtfiske trots att det normala är klart vatten där jag fiskar nu.
 
Så efter att grundat med 6 st Nisa medium 44 gr feeder med lite mäsk + lite död maggot, nappade det i 3e utlägget med bete på kroken. Efter det högg det ivart och varannat utlägg de restrerande 3 timmarna jag kämpade på idag. Men en intressant iaktagelse kunde man göra i varje fall. När jag gick över till en solid windows feeder och stoppade den full av död maggot och bara täppte igen med lite mäsk ja då ökade snittet på mörten markant. Och när jag gick tillbaka till öppen feder med mer mäsk och mindre beten ja då sjönk snittet igen. Så helt klart idag för att hålla kvar den större mörten skulle man mata på med mer beten. Nu hade jag bara död maggot med mig att välja på annars är hampa och casters ofta effktivt för den större mörten också.
 
Djupet i den här delen av älven är dryga 10 meter så det tar sin lilla tid att komma ned till botten. Men näst intill ingen ström idag så det var i stort som att fiska i en insjö. Så med tanke på djupet blir det ju inget super snabbt drag på det direkt men kunde räkna in 51 mörtar och 1 björkna på de 3 timmarna jag höll ut. Så vi hade nog fått ett skapligt fiske om tävlingen blivit av. Även om man inte kan jämföra en ensam fiskares resultat med vad det skulle bli på tävling så gick det ivf få helt Ok med fisk även en dag som denna.
 
Och en fråga fick man ändå trots man försökte gömma sig undan alla flanörer som var ute och promenerade. Klassikern kom: " Där fick du en liten fisk" Vad är det?? Mört svarade jag, jaha sa de och gick vidare....hade förväntat mig följdfrågan...Går den att äta?? eller Varför metar du mört??? Men denna gång uteblev det och de lämnade mig åt mitt öde.
 
Mete är en prylsport sägs det men ibland räcker det långt med en stolryggsäkck ett spö och lite beten och mäsk samt några feedrar och kroktafsar såklart för att få en rolig stund vid stranden.
 
Mörtarna stod snart på kö.
 
Men en tapper björkna hann emellan alla mörtar.
 
Ja nu hoppas jag snart att södra Vänern och älven klarnar upp så man kan få fresta lite mer abborre och gädda i höst under finare förhållanden. Men det lutar åt att det även kan bli några turer i ett par sjöar i trakten på jakt efter 1,5 kgs + abborren (som inte verkar finnas för mig) men skam den som ger sig. Och helt ärligt tror jag att chansen ökar markant om jag försöker fiska efter abborre i sjöar där det faktiskt simmar dylika borrar, det är ju liksom steg 1😅😉.
 
Samt någon tävling till blir det väl även för min del innan långa väntan på is som inte kommer börjar.
 
Vill avsluta dagens inlägg med att meddela att det nästan på dagen nu är 25 år sedan jag och Inge tog över Fiskeshopen så vi kör lite jubileumserbjudande under Oktober, håll utkik på våran fb sida för mer info. Här de första 2 erbjudandena Ni kan ta del av:
OBS är i första hand tänkt för våra stamkunder så inga av rea varorna skickas utan det är köp i butiken som gäller.
 
Vi startar med att lämna 40% rabatt på ALLA WESTIN W4 spön i lager.
OBS gäller endast köp i butik!
Här en lista på vilka W4 som finns och priset som anges är EFTER avdragen rabatt!
Välkomna!
W4 Ultra stick 7´ 10-40 gr haspel Nu 1079 kr
W4 Powercast 8´6´´ 40-130 gr haspel Nu 1199 kr
W4 Powercast 8´6´´ 40-130 gr trigger Nu 1319 kr
W4 Powerlure 8´ 20-60 gr haspel Nu 1319 kr
W4 Powerlure 9´ 25-80 gr haspel Nu 1379 kr
W4 Powershad 8´ 30-90 gr haspel Nu 1319 kr
W4 Powershad 9´ 30-90 gr haspel Nu 1319 kr
W4 Powershad 8´6´´ 60-180 gr trigger Nu 1319 kr
W4 Monsterstick 7´9´´ 120-260 gr trigger Nu 1499 kr
W4 Monsterstick 8´6´´ 150-290 gr trigger Nu 1499 kr
Endast ett fåtal av varje kvar i lager så först till kvarn gäller!
 
25 års jubileumet fortsätter med fina priser på kvarvarande ABU Svartzonkerbeten i butiken.
Mc-Pike oavsett storlek Nu 89 kr för 2-pack
Mc-Jerk 15 cm Nu 99 kr
Mc-My oavsett storlek Nu 99 kr
Mc-Hybrid small Nu 99 kr
Priserna gäller så länge lagret räcker dock längst Oktober ut.
Och endast köp i butik!
Välkomna!
 
Så gör som min nya gråsparvskompis kika in på Fiskeshopen och kolla in vårt breda utbud!
 
Sköt om Er därute och simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig.