Abborrefiske på hemmasjön.

Så kom då äntligen en lucka i kalendern då jag kunde få chans till ett abborrefiske. Plan ett var att åka upp tilll ett litet vatten i Dalsland för att ge mig chansen att knäcka den förhatliga 1,5 kgs vallen men som oftast rann plan 1 ut i sanden. Då kompisen fick andra åtagande så det hade bara blivit en halvdag. Men hade andra krokar ute så blev medbjuden av far och son Björnänger att hänga med dem och guida på hemmasjön. De ville se några större än 300 gr.

Sagt och gjort söndagen kom och då solens första strålar bröt igenom molntäcket var vi på plats på för en gång skull en spegelblank yta på hemmasjön. Som dock liggat i träda från besök av mig men nu var det dags för årets första försök att bada beten i min kära hemmasjö som man vandrat åtskiljliga mil på genom åren på det allt mera sällsynta underlaget fruset vatten.

Men nu var det båt som gällde och vi startade vid en holme och började fiska över kullerstensbotten i hopp om att någon stor stod och väntade i första gryningsljuset. Och visst small det till på första kastet så man fick visat klassen men sen föreföll det som döda havet. Anders och Kenneth svingade ivrigt sina drop shot tackel ut över branten där vi såg att det stod ett bra stim av mindre borrar och till slut fick Anders spräckt nollan. Då tog jag mitt drop shot spö för att kolla om jag var bättre på att plocka småttingar än vad mina fiskevänner mäktad med. Och ja det tog väl 10 kast innan jag INTE hade en abborre med upp men de bara blev mindre och mindre så vi drog snart till nya jaktmarker. Återigen denna dag var det de små gul vita Illex drop shot jiggarna som levererade flest hugg....Går ju inte att få på gult i denna sjö som en av de mest trägna hemmafiskare sa en gång.....nä just det....
Det var ju de större vi dock var ute efter idag, så färden gick vidare över de stora vattenvidderna. En lynnigare sjö än denna får man leta efter. Verkligen ingen sjö för nybörjaren men kommer man rätt dag på rätt plats kan man ha fantastiskt fiske och även chans på abborrar över 1,5 kg. Ja om man inte heter Jonas Stridh då förståss.  Så är i efterhand med facit i hand kom vi nu kanske att göra dagens miss med stort M. För när vi lite planlöst körde över en annan kullerstensbotten uppenbarar sig 8-10 riktigt fina ekon strax ovan botten som i min värld inte kunde vara något annat än fina abborrar möjligtvis ett braxenstim. Men jag sa glatt till Anders att vi kör vidare vi hittar massor av liknande ställen....ja Ni kan ju gissa hur det gick med den saken....
Så vi fick aldrig veta om dessa "ekon" ville nappat eller inte.

Ja man fick visa klassen direkt och som vanligt levererade mina kära relaxjiggar med pärlemobuk.
Sedan efter 1a kastet får man ju erkänna att det kärvade till sig😉

En förskrämd men tapper sol gjorde sitt bästa under hela dagen att bryta igenom molntäcket ibland fick solen ge vika och lite regn strilade ned på oss och vinden ökade men hör och häpna under större delen av dagen gav solen igen och strålade bort både regn och vind så blev nog 2-1 till solen idag.

Far o son taggade inför en fin dag på sjön.....är med för att se och lära som Kenneth sa...

Vi betade av det ena efter det andra av mina "säkra" kort men det enda som hände var att jag missade ett karatehugg under ett siklöjestim som plötsligt uppenbarade sig i ytan men som vanligt försvann de utom synhåll lika fort som det dök upp.

Ja en och annan petade jag upp här och var men det var allt annat än bra men egentligen inget annat att vänta i denna sjö under de förutsättningar som rått nu ett tag. Men kämpar man på och ligger i går det alltid att hitta huggvillig fisk. Och när vi till slut åkte till det kanske allra säkraste kortet i sjön och tog fram esset i rockärmen, balnspirk. Ja då lossnade det något.

På sakta hederlig fri drivande båt och lika välbeprövad hederligt pimplad balanspirk ja då small det till ett par gånger med lite bättre fisk. Fiskar balanspirken genom att kasta ut den och med korta och distinkta lockryck med långa pauser sakta ta hem den över botten. Eller bara släppa rakt ned och pimpla helt vanligt. Balanspirk är ofta bra mycket bättre än alla nymodigheter vi säljare försöker pracka på Er stackars kunder.

Hittade lite storlek till slut.

Och dagens bästa blev en 41 cm på 920 gr så idag nådde vi inte kilot och i vanlig ordning absolut inte 1,5 kg men jag är glad för det lilla. Behövs inte mycket för att roa små barn eller vad är det man säger...

Nils master färg 85 räddade dagen även om drop shot med gul/vita jiggar gav flest och även vanlig jigg gav väl några fler så tog nästan alla lite bättre på balans och hade jag haft den norsfärgade färg 64 med mig ja då hade det nästan blivit för enkelt😉.

Ett par rejäla molnfronter med tillhörande regn och hårdare vind passerade oss under dagen men då passade vi på att göra förflyttningar så vi fortsatte beta av det ena stället efter det andra jag gillar rörligt fiske att ligga och nöta på ett och samma ställe är inget för mig då får det allt nappa bra om jag skall orka med det. Är väl kanske en av orsakerna jag aldrig får de riktigt stora orkar inte ligga och truga på ett och samma ställe bara för att....utan jag vill se vad som döljer sig bakom nästa krök. Som vanligt tror man ju också att gräset alltid är grönare på andra sidan vilket det ofta inte är men ändå roligare i min värld att åka runt och söka av och se vad man kan finna alltid upptäcker man något nytt man inte tänkt på förut.

Så vi kämpade på men upptäckte att på friliggande grynnor gjorde man sig inte besvär idag var i stort sett sopetomt på alla grynnor utan fisken stod i dag i branterna uppemot grundare vikar men mestadels höll de som oftast i denna sjö sig nere vid botten på 6-10 m djup. Och några av de stora frivattens levande randiga krigarna som jagar siklöja hittade vi inte något mer av idag än karatehugget jag hade på förmiddagen. Och inga måsdyk som hjälpte oss idag annars är ju måsar ofta bättre än de bästa ekolod att hålla ögonen på.

Och till slut klev den obligatoriska gäddan på abborreprylarna på också. Trodde dock att vi skulle få stora problem med de gröna slempellarna idag men vi slapp fler besök.

Och efter mycket slit fick också Anders farsa Kenneth spräckt nollan trots fint presenterade drop shot jiggar hela dagen uteblev firrarna för honom men bara på´t igen det gäller få in rätta knycken som Tjorven påpekade så fint för farbror Melker. "Du har inte rätta knycken farbror Melker".

Vi gjorde avslutningsvis några patetiska försök att hitta "de fina ekona" som vi bara ignorerade i början av dagen men som väntat var det som att leta efter en nål i en höstack där det inte ens finns någon nål alltså helt omöjligt uppdrag. Så vi avslutade istället strax utanför rampen och petade upp några småttingar till.

Anders fick till slut också 5 "matare" med sig hem fast även där fick jag bidraga med de flesta. Dessa skulle bli till en delikat måndags middag hoppas de smakade och Ni åt med andakt då matabborrar inte var lätta att finna idag. Matabborrar för oss är fiskar mellan 200-500 gr resten får allt simma tillbaka.

Jag får tacka det ödmjukaste för en mycket trevlig dag på sjön Anders och Kenneth. Hoppas jag var lite till hjälp inför Era kommande fisken!

Avslutar med lite reklam för någon annans räkning:

Jag blev uppringd för ett tag sedan av en trevlig herre som presenterade sig som Jack Wilhemsson och han och hans kollega har startat något de kallar min fisketavla där man kan beställa sin rekordfisk som en tavla och han undrade om jag hade lust att göra lite reklam för hans projekt och visst kan jag göra det här nedan länken till han sida där man kan beställa tavlor.

Så gå in där och se vad han har att erbjuda. En tavla på sin drömfisk kanske kan vara ytterligare ett fint minne istället för bara ett kort.

Ja det var allt för denna gång.
Sköt om Er så ses vi vid ett vatten nära dig!