Härliga hösten!

Hösten är en underbar tid med alla de vackra färgerna i naturen och möjligheten till riktigt bra fiske. När Moder natur dessutom är på sitt allra bästa väderhumör som i söndags ja då är det min absoluta favoritårstid.
 
Återigen var abborre målet med söndagens resa. Har ägnat några morgontimmar under veckan åt betesfisk mete men har varit oförmögen att få rätta storleken på mörtarna. Hur jag än försöker undvika "fläsk mörtar" står de uppradade vad jag än testar med allt från 5 meters långspö till feederfiske har mest givit allt för stora mörtar för abborre. För när man vill ha fina abborrebeten i 10-12 cm klassen ja då får man perfekta gäddbeten i 25-30 cm istället....ja ja finns jiggar....
 
Återigen fick då plan A sopas under mattan och plan B vaskas fram. Fick erbjudande att åka med Peter Hagströms i hans nya båt men jag fick välja sjö då han är relativt ny på detta med fiske. Men han älskar ju prylar så världens bästa kund. Och nu när han hade skaffat sig en ny leksak i form av en fullt utrustad Tracker Targa V19 WT var jag inte sen att hänga på. Ja jag vet jag sagt tusentals gånger att dessa "kryssningsfartyg" med sina vrålmotorer och elektronik är inget för mig fast när man står med en kompis som erbjuder plats i dylik farkost ja då är man ju dum om man inte hänger med. Största nackdelen med dessa vrålåk är väl att en bra ramp måste finnas och jag älskar ju utforska små otilgängliga vattendrag så för egen del blir det nog till att fortsätta med årorna och den lilla ekan.
 
Men idag var det lyxlir som gällde så vi stävade på uppåt Dalsland för att besöka en av alla dessa halvt bortglömda pärlor där inne i de mörka skogarna. Fick ju dock välja en med bra ramp och när vi väl kom fram hävdade Peter att detta var den bästa rampen han hittils besökt så redan där verkade jag gjort honom nöjd i val av sjö.
 
Och som inledningen antydde var vädergudarna med oss idag nästan för fint väder för en helt spegelblank vattenyta mötte oss och solen började stiga över horisonten och skingrade dimmolnen och snart sprack himlen upp. Det föreföll nästan vara blankis över hela sjön men så lyckliga får vi inte bli än utan termometern visar ju i vårt område nya rekord temperaturer dag efter dag. Nästan 18 + grader var det ju uppe i häromdagen.......är ju nästan löjligt i november. Ja tar inte covid-19 död på oss lär vi väl snart brinna upp allihop om det skall fortsätta så här.
 
Men jag lever i nuet och försöker göra det bästa under rådande omständigheter och fisket får en glömma alla bekymmer och man får passa på att leva och njuta medans man kan.
 
Vi fräste ut på sjön med blicken fästa på en intressant udde med en fin sakta slutande stenbrant utanför där det förhoppningsvis kanske kan stå några firrar o vänta på oss. Just denna sjö har jag bara is pimplat på 5 gånger men den har enorm potential både för abborre o gädda och en hel del andra firrar med blir stora här. Så chansen att få sin drömfisk finns i denna sjö.
 
En helt magisk höstdag gick oss till mötes.
 
Ekolodet indikerade lite spridda skurar med fisk på botten så snart gjordes dagens första kast började min vana trogen med mina inkörda drop shot prylar för att se om det var några nappvilliga hemma. Och det tog inte många sekunder innan dagens första hektade på en liten sprallig 3 hgs i första kastet. En bra start på en fin dag och snart fick även Peter en men sen gick det utför.....Snabbt sammanfattat inte ett napp för mig på 2,5 h.....Ja sånt är fisket och i totalt bleke och därtil blev det även snart en stark lysande sol som snarare förde tankarna till högsommar än 8 november gjorde ju inte fisket enklare i det ill klara vattnet. Men vi kämpade på och försökte allt möjligt. Huvudmålet idag var ju att få en av sjöns jätteabborrar som jag vet simmar här så försökte ge mig chansen att lura någon med lite större beten sakta släpande på botten och av och till även lite mellanvattenfiske med diverse vobbler och rasselbeten men inget hjälpte.
 
Men höll på att skita ned mig när plötsligt en jättelik regnbåge bröt ytan 15 meter från båten i ett enormt plask....ja detta är överraskningarnas sjö. Och senare när vi fiskade av en av sjöns stora grynnor ja då uppenbarade sig 4-5 något mindre jagande regnbågar i ytan. Första gången i mitt 48 åriga fiskeliv jag fått uppleva regnbågar jaga småfisk i ytan i stim. Men mina jiggar o plåtbeten ville de inte ha. Och snart försvann de och lugnet återfann sig.
 
Blivit till en vana att ta en i första kastet och inbilla sig att idag blir det rena slakten för att sen vara totalt stendött..
 
Men vi kämpade på och betade av spot efter spot som såg het ut men till slut föreslog jag att vi bara skulle försöka få lite fisk så sökte oss till lite djupare partier och bakom en ö där det var väldigt kuperad botten från 5-20 m djup hittade vi nappvillig fisk i slänten men de stod riktigt djupt idag. 12-18 m var det som gav fisk så flera fick bli matfisk idag. Får man på en riktig stor på dessa djup brukar det dock gå bra om man drillar den väldigt långsamt. Men de flesta som nappade var i kalibern "matare" och mindre. Men nu hade vi kommit till det stadiet på dagen då man bara ville ha lite pirr i spöt. Nu hade också moln dragit in och ju mer molnigt det blev desto bättre nappade det och när vi dessutom fick lite vind ja då kan jag sträcka mig så långt som att det till och med blev riktigt bra. Men de stora uteblev i vanlig ordning.
 
Peter fick uppleva sin livs första abborredubblé i varje fall så han sken i kapp med solen.
 
Och återigen svek inte vanligt båtpimplad balanspirk mig. Och när jag dessutom "fuskade" idag och använde Nils Master färg 64 ja då var abborrarna chanslösa. Ja moderna jiggar o metoder hit o dit inte mycket som slår en korrekt använd balansare på hösten så är det bara.
 
Vi betade av hela denna fina brant allt från 5-20 meter och fann fisk i stort sett överallt och vi hade en riktigt trevlig stund nu ute på böljan den blå och plötsligt bugade mitt drop shot spö lite extra och en bättre fisk hade klippt en av jiggarna. Men snart satte en snabb rusning in och den förmodade rekordabborren förbyttes till lång grön slempelle i form av en fin stridbar höstgädda. Ändå kul att få lite bonusar på abborregrejorna lite spöböj emellanåt skadar ju inte.
 
Beskrivning saknas.
En 90 cm bröt av mellan abborrarna. Denna hade väl Svartzonker o Snoken dansat krigsdans runt med påföljande ruggdunkningar och glädjerop....en meeeeeters alla daaaar i veckan....Ja herregud vilket tramsande de har för sig där i Pike fight men man får sig några goa skratt ivf när man kikar på det spektaklet. Jag konstaterade bara lugnt att det var väl lite kul och en axelryckning senare simmade gäddan tillbaka i det gin klara vattnet.
 
Vi bytte återigen område i jakten på det riktigt stora men de ville sig inte....aldrig lätt på "nya" sjöar men bara vetskapen att det simmar monster i denna sjö gör det ju spännande att vara här och till slut hittade vi lite bättre men de riktigt stora lunsarna uteblev idag. Men balanspirken fortsatte leverera dagen ut.
 
Beskrivning saknas.
Ingen över kilot idag bara några som nosade lite på 4 siffrigt.
 
Höstens stora dilemma är väl att dagarna är så korta så ingen tid att förspilla utan vi försökte vara så effektiva som möjligt och kartlägga sjön hyfsat inför eventuella återbesök men snart var vi tvugna att kasta in handuken för idag. Mörkret kommer blixtsnabbt nu och dagen avslutades med att nya dimmoln drev in och då var det ridå direkt och godnatt för abborrarnas nappruch.
 
Så vi tackade sjön för idag och styrde kosan hemåt.....ännu en härlig höstdag till ända längtar redan efter nästa....
 
Snipp snapp slut så var dena saga slut.....Sköt om Er därute så ses vi vid ett vattendrag nära dig.