Solnedgångar över älven.

Veckorna bara springer iväg. Så mycket fiske man vill göra och så lite tid. För det är fortsatt full fart i shopen trots eller tack vare dessa coronatider. Alla verkar vilja ut och fiska och jag måste säga att alla kunder sköter sig utmärkt och håller bra avstånd och visar varandra hänsyn trots vår lilla butik har det funkat bra och det känns säkert så jag hoppas själv få hålla mig frisk och fortsätta kunna serva alla härliga kunder. Tyvärr har det varit några snatterier så alla kunder kanske inte är lika härliga. Har ju blivit av med ett helt fiskeset bland annat men var helt säker det skedde i fredags men såg på kamrerna att det tydligen fått fötter tidigare än så. Får försöka sätta mig en dag och leta fram det på kameran när det hände så man åtminstone kan se vad det var för hal typ.....
 
Nu över till det roliga, veckans fiske, för givetvis har jag tagit mig tid att doppa några krokar i vattnet det är ju min avkoppling efter hektiska dagar på shopen. Finns inget som skingrar tankarna och får en åter på gott humör som några timmars fiske...bästa medecinen för allt!!!
 
Har blivit ett fortsatt kvällsmete efter braxen och id på närmaste stället i älven och fisket har varit helt OK. Enkelt feederfiske med ett spö och max 1 kg mäsk och lite majs, mask och bröd som bete har fått jobba kvällspassen denna vecka.
 
Blivit många magiska solnedgångar att beskåda den senaste veckan vilket jag aldrig får nog av vilket framgår av bilderna längre ned i dagens inlägg.
 
Man får ju sällan eller aldrig några riktiga rekord braxen och idar med svenska mått mätt i Göta älv även om jag är helt säkert att med lite flyt skulle tro det eller ej älven kunna ge ett Svensk rekord på id för nu har jag sett de fetaste idar jag någonsin sett från älven så man skall aldrig säga aldrig. Men trots några riktiga fetidar är jag nog ändå mest nöjd med den braxen på 3120 gr jag fick den 10/5 inte ofta man får braxen på över 3 kg i älven. Och nu i lektid har de varit grymt aggresiva och i älvens strida ström bjuder de upp till god kamp och nästan alla braxen har varit över 2 kg så det får man vara nöjd med här, riktigt kul fiske!!
Dessa braxen är ju långt från de jättar man drar i tex Rögle men för mig är Rögles megafiskar totalt ointressanta har ju alltid gillat att hitta lite hyggliga fiskar i egna okända vatten istället för att åka till dessa "inneställen". Visst det är mäktiga fiskar men har väldigt svårt att se tjusningen att åka till samma ställe år efter år och kriga mot massa andra fiskare om samma fiskar om och om igen på jakt på gram men var och en är ju salig på sin tro så länge man gör det man älskar får alla göra precis som de vill säger bara att det är inget för mig. Nä då har jag mitt tävlingsfiske om jag vill mäta mig mot andra fiskare på samma plats...specimen för mig är mest avkoppling och chansen att kanske få en hygglig firre i sin lilla egna lokala pärla.
 
Och i söndags var jag åter på plats i närmaste viken i älven och efter sedvanlig lite lätt grundmäskning med några bollar med bellan samt ett tiotal mindre feedrar ut i starten kunde kvällsnjutningen börja. Men denna kväll var det lugnt på fiskefronten en ihärdig nord västan hade rått de senaste dagarna och fört ned värre vinterliknande väder än vi hade i vintras....dvs nästan minusgrader....så det hade trögat till sig. 
 
Men snart vred vinden denna kväll helt mot väst och bedarrade och 21.05 kom första indikationen på fisk i form av ett linapp och 5 minuter senare kunde man på bröd landa kvällens första braxen...iden brukar komma först men inte denna kylslagna kväll. Fortsatte dock med bröd och efter ytterligare några linapp kom så strax innan halv tio ett fint riktigt napp och det visade sig vara en kämpaglad id som satt i linänden och den kämpade så väl så misstänkte kanske nytt pb till och med. Men då jag håvade denna lilla klump föll tankarna mest på hur kunde denna lilla dra emot så pass den ändå gjorde. Måste gått på gym....men det visade sig som den hade förvandlat sin fetma till muskler i älvens hårda ström.....
 
För endast 50 cm lång pressade den vågen till 2560 gr och jag som trodde den på samma vikt men 53 cm förra lördagen var en fet jävel men nu fick jag träffa "Svullo" återfödd som en id. Så inget pb men väl den fetaste och gravidaste älvid jag någonsin sett så 10 cm till på en med liknande kondis ja då skulle Svenska rekordet vara i fara men det är väl en utopi.....att man skulle få ihop den kombon.
 
Sen hann jag med ett par utlägg till men då hann mörten välla in som den brukar göra då det börjar skymma man har haft ett litet "fönster" mellan 20.00-21.30 då "allt" hänt dessa kvällar, ja så har dagarna sett ut för mig senaste veckan......sova...äta....sälja fiskeprylar....packa upp fiskeprylar....äta..åka och kvälls meta.....äta....sova, osv osv...härligt!
 
Vackra solnedgångar har löst av varandra den gågna veckan så man har fått ta sig tid att njuta lita av naturen också.
 
Denna ena dagen finare än den andra...kallt som attan för att vara majkvällar men man kan ju inte få allt man får vara nöjd med det lilla i dessa tider.
 
Och ibland avbröts man i sitt njutande av de vackra solnedgångarna då tippen indikerade fina braxen napp....största denna vecka 3120 gr.
 
En kväll då nordan var enveten men likväl ännu en fin solnedgång över älven......
 
Som följdes nästa dag av ännu en solnedgång...tänka sig...
 
Och då kom "Svullo" också.
 
Nu får jag nog leta ordentligt om jag skall hitta en fetare mer romstinn älvid....de leker vilken dag som helst nu...
 
Men solnedgångar behöver jag bara vänta tills nästa kväll för att få njuta av ännu en.....
 
Sköt om Er och simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!