Små vattendrag, stora fiskar?

Spaningen efter eventuella ruda vatten går vidare i högsommarvärmen. Är ju ingen större fantast av sol och värme gillar ju mest kyla och is men man skall väl inte klaga för även vinterälskande personer kan behöva tinas då och då. Själva fisket för min del går lite på sparlåga just nu i värmen har bara fiskat 4 kvällar av de 7 senaste😉. Men spanat en hel del som sagt och det är ibland minst lika intressant som att blöta krok. Och det är de riktigt små vattendragen som fått besök den senaste tiden.
För i de minsta vattnen lurar de största fiskarna är det inte så tro??
 
Vandrade längs ett vattendrag häromdagen som de flesta skulle benämna som ett dike på sin höjd. Här fanns det ruda åtminstone på det glada 70-80 talet så varför inte nu. Men satan i gatan vad vattnet var brunt tydligen inte klarnat på hela året. Förr var siktdjupet riktigt bra här på somrarna och det föreföll rent och fint. Nu var det värre än den äckligaste ärtsoppan. Kanske rudorna skiter i men inte lika kul att fiska i. För en gång skull hade jag inte ens ett spö med mig utan bara ute efter att försöka hitta lämpliga ställen att meta ifrån där det kunde tänkas bo en och annan ruda. kastade ut lite godsaker här och var men såg inget tecken på större fisk men en och annan vilsen liten mört eller löja kryssade fram i ytskicktet och man skrämde en och annan lite mindre fisk här och var så inte helt dött i varje fall. Trots det grumliga vattntet får jag nog göra ett försök i en krök som såg intressant ut och här gjorde jag också ett litet strandfynd i form av ett kastspö modell tidigt 2000 tal som låg under mossan. Så varit fiskare här före mig och prövat lyckan i detta dike.
 
Kanske bor det rudor under trät eller längs vassen framtida försök för utvisa det.
 
Det växte åtminstone spö direkt ur mossan.
 
Några dagar tidigare hade jag varit och kikat vid ett annat ännu mindre dike i trakten och denna gång var allt ett matchspö med i packningen så man fick blöta lite krok också. Här var vattnet betydligt renare och det såg riktigt inbjudande ut. Mört nappade det var man än doppade men just denna kväll var väl någon av dikets idar i fokus. Och efter att skrämt upp en snok från stenskravlet lyckades jag också lura en fin id på några maggotar och nöjde mig med detta. Var även ute på jakt efter älvens sarvar så bytte från miniatyr dike till ett något större på bara 5 minuter. Här ligger vattendragen vägg i vägg så bara att välja. Men sarvarna verkar vara ett minne blott på den norra delen av Göta älv.....förefaller vara som bortspolade.....annan fisk har väl trängt undan det lilla men ändå storväxta savbestånd som en gång i tiden frodades längs älvens mer vegationsrika stränder. Och just denna plats som jag gav några kvällar denna vecka var förr en av dem. Men tidens tand har gjort sitt och fina näckrosbälten har ersatts av antingen bara gräs eller tjock vass och någon sarv syntes inte till dessa kvällar trots fiske efter alla konstens regler för att lura sarv. Men här gick jag bet..........är sarven slut tro i älven eller har jag blivit en usel sarvmetare. Ja det får de lärde tvista om!
 
I de minsta vattnen går de största fiskarna...eller kanske inte.... men alltid intresant att blöta krok i orörda små diken....kan finnas mer än någon anar under ytan i dessa obetydliga vattendrag.
 
Till exempel guld glänsande fina idar.
 
Och de fantastiska solnedgångarna bara fortsätter. Men sarvarna lyste med sin frånvaro men var gör det när man kan få stirra på ett flöte som aldrig rör sig i en härlig miljö.
 
Glad midsommar på Er alla.....rudorna väntar runt hörnet dags för ännu ett försök men denna gång tar jag med spöt tror man har störe chans att få en då.....
 
Simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig.