Feederkula och flytbröd.

Förra söndagen avverkade vi en liten minikula gällande feeder vid Sanden i Vänersborg nu när hela Västra meteserien ställdes in omvärderade vi och kallar till små kulor istället där vi i största möjliga mån följer de föreskrifter som satts upp för att undvika smittspridning i dessa tider. Vi var 9 som kom till start i ett för dagen mycket blåsigt Vänersborg. Väderlekstjänsten hade utlovat 2-5 m/s men som vanligt får man plussa ihop de siffrorna och gångra med 2 så kommer man närmare sanningen.
 
De flesta hade också gjort samma misstag och förväntade sig varma sommarbrisar och lämnat de vindtäta jackorna hemma. Så ock jag denna gång, +22 gr i solen redan på morgonen men den friska vinden gjorde så det snarare kändes som -5 gr. Men bara på med de skydd man hade och gilla läget.
 
Vinden piskade på bra i ansiktet då vi gick ut till våra platser, jag lottade till mig peg 2 näst längst in mot sjösättningsrampen längst in i Sanden med comebackande Roger Svensson på kant och alltid lika muntre Kristian Ekman på peg 3. Inte det området jag hade hoppats på utan jag suktade efter "kurvan" men den missade man nu och troligtvis gällde det här att försöka få igång bra med mört för att ha en chans mot det troliga braxenfisket i kurvan. Nu är braxen här mestadels små 1-5 hg så man brukar kunna hävda sig bra på enbart mört om man bara får igång ett fint flyt i mörtfisket.
 
Det fick bli en plats på 32 m och en på 16 m. Hoppades på att den friska pålandsvinden skulle göra att man fick bra med fisk även kort. Så mäskade upp där med död maggot+ grumlande mörtmäsk i hopp om att dra in ett stort stim. På den längre platsen grundade jag med lite grövre mäsk samt lite mer blandade beten i form av den lilla mängd klippt mask jag hade samt de få casters jag skrapat ihop och lite majs + död maggot som egentligen var det enda jag hade gott om. Man var väl inte superförberedd inför denna kula direkt då man mest ägnat kvällarna åt att försöka dra luns!
 
Det ryckte rejält i flaggorna denna dag.
 
Laddat för 5h feederfiske efter vad jag trodde massa fin mört....
 
Och redan i första utlägget så fort feedern landade på botten satt också första mörten som följdes av 3 snabba till och man invaggades omedelbart i falsk säkerhet och tänkte alldeles för tidigt detta blir en enkel match för vad kan gå fel nu när det verkar bara vara att kötta mört.....
 
Livsfarligt att få sådana självsäkra tankar i huvudet för lika fort som det startade nappa lika fort stannade det av på min plats.....in på korta för de har väl flyttat in med en gång...icke...tomt...
 
Ja ut igen och en mört till men sen stendött och så höll första timmarna på en och annan men kvittade om man mäskade på mycket eller lite eller bytte till minifeeder eller större och om man la mycket eller lite beten i feedern hade heller det ingen större inverkan på fisket. Det föreföll som mörten kom och gick precis som den ville. Prövade med flytande maggot och caster för att få ett långsamt sjunkande/ svävande bete då de kanske gick högt upp i vattnet men inte det heller hjälpte ett skit. 
Men så helt plötsligt när jag provade korta platsen ristade det till ordentligt och 5-6 fina mörtar hamnade snabbt i keepneten och nu tänkte man att det kanske ändå fanns en skugga av en chans att komma ifatt de som satt i kurvan för som befarat verkade det som om småbraxen stod uppradade där. Och övriga deltagare var denna gång lite mer förberedda med mer mask som var en av sakerna som fungerade väl på småbraxen idag. Feedern fylld med klippt mask + röd pinkies var väl det som tydligen gällde för småbraxen idag och meta på små fina maskar och en röd maggot dominerade. 
 
Fast hos mig bara mört och likadant för Roger och Krille men nu hade ju 16 m platsen vaknat så nu skulle det väl bli åka av till slutet men nej......tänkte återigen att nu fixar det väl sig och då dog det igen....mycket knepigt mörtfiske idag. De som brukar vara mina bästa vänner men idag svek mörtarna mig och övriga hade likadana upplevelser kring mörtens beteende idag de bara vimsade omkring och gick inte att hålla igång.
 
Och snart klämtade klockan för hemgång och vågen förkunnade det jag redan anade ordentligt akterseglad idag mot de som fick igång småbraxen och lyckades bara knappt slå Krille så inkasserade en 8e plats....ja ja åter ett bevis att man lever inte länge på gamla meriter....knappt rört tävlingsgrejorna i år och det straffar väl sig. Åtminstone för en annan som fiskar mycket på känsla och inspiration och behöver några pass i ryggen för att komma igång. Visserligen kört feeder hur mycket som helst i år men fiska riktat efter lite större fisk helt själv mot att tävla är 2 helt olika saker.
 
Bara att ta lärdom och bita ihop och komma igen fiske är fiske...
 
Vi gratulerar Sten Rickardsson till seger i dagens kula.
 
Resultat feederkula Sanden Vänersborg 20200531
Peg Metare Vikt Placering
A1 Roger Svensson 6460 gr 7
A2 Jonas Stridh 6040 gr 8
A3 Kristian Ekman 5900 gr 9
A4 Charles Fasth 7340 gr 5
A5 Jonas Jansson 11460 gr 2
A6 Almantas Skeiveris 8680 gr 4
A7 Sten Rickardsson 12580 gr 1
A8 Jan Persson 7260 gr 6
A9 Johan Mattsson 8980 gr 3
 
Fast redan senare samma kväll var jag ute på spaning efter id med en slangbella och några brödskalkar i hand. Vid en klassisk vik i älven lyckades jag locka in ett gäng idar som lät sig väl smaka av mitt bröd. Klart man grämde sig lite att man inte tog med spöt vid denna spaning men ibland minst lika spännande att bara studera vattenytan i väntan på aktivitet.
 
Men på måndagskvällen var jag på plats igen nu med kompisen Daniel som jag i stort sett lovade att han skulle få några idar på flytande bröd vilket mig veterligen han inte tidigare fått. Men trots perfekta yttre förhållanden ville inte idarna riktigt komma in denna kväll. Möjligtvis berodde det på att viken hade invarderas av leksugna braxnar i mängder. Så vi fick oss ändå ett skådespel till livs med att se braxen leka och simma fram och tillbaka med ryggfenorna över ytan likt hajar svepandes fram i den grunda viken.
 
Men till slut kom det in vad som föreföll vara en ensam id och den simmade fint förbi Daniels beten och nöp till slut en av mina brödbitar.....ja så gick det med den utlovade iden åt Daniel, återigen var man ofin nog att snyta kvällens enda....Hade ju placerat Daniel på post n.o1 men vad hjälpte det när iden hade mina brödbitar längre in i viken i sikte...
 
2360 gr på 54 cm så inte den allra minsta älviden heller.
 
Nästa kväll var vi på plats igen och nu hade braxen avslutat sin lek och det var inte lika upptaget i viken och när jag anlände var Danile redan på plats och hade bränt 4 idar redan....möjligtvis lite het på gröten då iden sörplade i sig hans brödbitar. Taijminen är A och O med frilina bröd det gäller få till mothugget i exakt rätt ögonblick. Vi kör här även med en "carpkontroller" en kastdobb som gör det enklare att få ut brödet lite längre så ren frilina blir det ju inte då och kan ibland medföra att det blr ännu svårare att taijma in mothugget men vad gör man om man måste fiska en bra bit ut för att få chansen att få något. Och det underlättar också att se vad just ditt krokbete befinner sig så man får ta det onda med det goda.
 
Normalt sett brukar dock iden vara bestämd och ta brödbiten och bara simma iväg och nästan kroka sig själv men just denna kväll var det extremt försiktiga så även jag missade 2 innan jag satte kroken perfekt i ännu en id. Daniel blev återigen utan då han missade ytterligare 2 under kvällen så det är verkligen bara inte att åka och hämta om nu någon trodde det.
 
Anledningen till att de var så försiktiga denna kväll kan man ju bara spekulera i för nu fick vi ju ändå in ett bra gäng idar men totalt vindstilla, grunt kristall klart vatten gjorde nog sitt till att iden var extra skygg denna kväll.
 
Men vad gör det att det är lite svårt när man väl lurar en vacker id är allt slit glömt, denna kväll något lättare men 1 cm längre....blir nog ändå några försök till under året för nog är det ett spänande fiske alltid att smyga på id med flytande bröd eller vilken annan ytätande fisk med för den delen...fiske på ytan är allt något extra.....får se om jag kan få lite tid över och smyga på metets högvilt karpen också....för ligga ute i tält med en boltriggad boilie i väntan på ett screeming take ja det vete tusan om det sker för min del igen även om ryktet säger att jag kanske ändå äntrar den scenen igen?
 
Trot eller EJ sarven fins kvar i  Norra Älven!! Här var ett av älvens bästa ställe för storsarv i svunna tider men tyvärr utrotades den storvuxna stammen av ett allt för hårt fisketryck av vissa som gillade äta denna vackra lilla fisk. Otaliga är de kilos sarvar jag dragit här men nu verkar de vara ett minne blott.
 
Ja fisket går vidare mot nya djärva mål, resten av veckan och en tid framåt kommer ägnas åt diverse spaning på nya intressanta ställen så inte så mycket fiske inplanerat men med goda förberedelser kanske det kommer goda resultat längre fram...precis som vid tävlingsfisket denna gång hade jag inte förberett mig särskilt väl och se hur det gick.....
 
Söt om Er därute så ses vi vid ett vatten nära dig!