Nytt år nya möjligheter!

Så har vi då blåst in i ett nytt årtionde med full kraft och kalendern har tippat över till 2020. Nytt år nya möjligheter. Och året har inlettts lika milt som det slutade här i Västra Sverige och något som kan liknas vid vinter känns väldigt avlägset. Har inte ens tittat på pimpelgrejorna denna säsong än och frågan är om det ens kommer göras. Nä här är det fortfarande spinn och metspön som gäller och fiskas gör det. Man får göra det bästa av situationer och anpassa sig efter rådande omständigheter.

Bakade lite ostpasta häromdagen och igår gjorde vi slag i saken och åkte upp till mörkaste Dalsland för att fresta vinterfärnan. Inte nog med att vintern aldrig kommer det har ju regnat och blåst å det grövsta så våra vattendrag har svämmat över sina bräddar och åar förvandlats till lerdiken. Men den senaste tiden har regn förbytts i endast duggregn och lite har det sjunkt undan. Såpass så att det nästan kändes meningsfullt att ge å fisket en liten chans.

Väl framme vid dagens första stopp fann vi att det var på håret att det var fiskbart. Vattnet formligen sprutade över dämmet vid kvarnen vi tänkt börja vid och höljan nedanför var mest ett upprört innanhav med enorma turbulenta virvlar. Men vi gav det ett tappert försök. Och Anders hade ett napp i första utlägget på sin räka men efter det förblev betena orörda i första höljan. Däremot var botten nappen rikligt förekommande då det nog förts ned både det ena och annat med det höga flödet som strandat i höljan. Så vi bröt upp och vandrade nedströms. Vi vandrade över frusen terräng och man fick även beträda is för första gången i år om än endast på en vattenpöl men ändå!

Rejäl sprutt på vattnet och då har det ändå sjunkt rejält de senaste dagarna enligt de lokala.

Vi vandrade förbi den ena heta platsen efter den andra för att eventuellt beta av dessa på hemvägen men de flesta platser var ännu ofiskbara. Är allt annat än en expert på vinterfärna men kan inte tänka mig att de står mitt i den värsta strömmen på de grunda partierna. Utan vi vandrade på tills vi nådde den nedersta höljan i denna å och här såg det betydligt bättre ut fiskemässigt. Brukar bara ge varje utlägg max 10 minuter och varje ställe max 45 minuter om det inte händer något. Min lilla erfarenhet av vinterfärna är ungefär densamma som på våren, står det någon huggvillig färna brukar man få svar ganska omgående. Bete kan du nästan sätta på vad som helst men lite stinkande beten brukar vara att föredra i kallt vatten. Mitt absoluta favoritbete är utan tvekan ostpasta med vitlöksdoft. Men räka gärna lite upphottad med lite äcklig stinkande doft eller bit av vanlig ost, ölkorv eller liknande kan vara värt att pröva. Majs, daggmask och naturligtvis bröd är andra alternativ. Ta det du trivs att fiska med och tror på. Färnor är inte allt för kräsna.

Jag litar på ostpasta så då kör jag med det en påse räka och en burk majs som back up sen är jag redo. 4 minuter in på första utlägget i den nedersta höljan så ristade det till och årets första färna var landad, ostpastan hade gjort sitt. Inte stor lite dryga kilot men alltid välkommet att ens få fisk under rådande omständigheter. De följande kasten gav ett par tveksamma hugg så visst fanns det lite huggvilliga firrar i området och Anders fick spräckt nollan med en björkna på räka.

Inte trodde man riktigt att årets första färna skulle bärjas den 6/1. Man hade hoppats att sitta på blanka isar och hala abborre så här dags men icke bara gilla läget och göra det bästa under dessa betingelser.

Anders som är ganska ny inom metet satte personbästa på björkna. Alltid något under en gråkall, disig januarisöndag.

Vi betade av höljan och min första färna följdes strax av ännu en och vi såg även en färna som plockade upp en förlupen bit hönekaka som Anders slängt i. Vi gjorde ett par försök att lura denne strandraggare men vi gick bet lyckades till slut bara skrämma den med linan. 2 bitar hönekaka fyllde väl magen tillräckligt kan man tänka.

Lappmögel hade börjat falla men förbyttes snart i det mer hemtama duggregnet som vi vant oss med de senaste veckorna och vi började snart vandra tillbaka. Detta blev ännu en dag som man aldrig tyckte det blev riktigt ljust och vi skulle ju ge laken en liten chans i skymningen så vi började fiska oss tillbaka mot bilen. Och i en fin krök lyckades vi kroka ett par färnor till men dessa behagade stiga av innan de nådde håven.

Som sagt inga stora men en färna är alltid en färna det kommer bättre tider men ett riktigt trevligt vinternöje är det nu när vi inte får is på våra sjöar.

Roar mig med att göra lite ostpasta när andan faller på. Hade denna bild på fb för någon dag sen och utlyste en liten gissningstävling de flesta gissade på Kroppkaka och det kanske det påminner om men som sagt detta är mitt favvobete n.o 1 på färna ostpasta. Vilket du gör busenkelt själv. Ost, vitt bröd och eventullt någon doftextrakt är vad som behövs och vill man kan man tillsätta färg, ja man kan exprimentera i det oändliga. Jag försöker hålla det så enkelt som möjligt. Men ta gärna en "krämig" ost denna gång blev moserella basen. Men annars är gorgonzola eller blå/ grönmögelost favoriterna.
Mosa sönder osten i en bunke med gaffel smula sedan ned vitt bröd utan skorpa och tillsätt gärna lite vitlökspulver som är min favoritkrydda. Knåda sedan ihop till en pastadeg sedan är det klart. Lägg den i en tätslutande plastpåse och in i kylen. Plocka fram vid behov. Går även utmärkt att frysa, lycka till!

Strax innan mörkrets inbrott kom bytte vi feederspöna mot kraftiga lakepåkar men återigen snuvade laken oss på framgång. Ännu ett nytt vatten provades där det nu borde vimla av lake, men att luras till att hugga på våra krokar nä det kunde vi glömma. Men Anders bjöd på resterna från gårdagens taco middag och det smakade ljuvligt i duggregnet. Och när duggregnet övergick i regn på riktigt och därtill stormbyar ja då bröt vi upp för idag.

I övrigt har abborrarna fått vad de tålt även nu efter nyår. Har av naturliga skäl inte varit riktigt så bra som vid jultid men visst har det gått att få. Långsamt drop shot fiske med naturfärgade jiggar har gett viss utdelning. Ju gråare jigg desto bättre, likt vädret.....

På nyårsafton kom ju solen på tillfälligt besök och det fick ju utnyttjas på bästa sätt. Men man fick fiska i skugga för att få något. Abborrarna blev nog också chockade av att se solen och de saknar ju solglasögon att ta till som skydd så det fick bli till att söka skugga för de randiga rovriddarna.

En sällsynt syn de senaste månaderna, Vindstilla och sol undrar när man får uppleva det igen nästa månad kanske???

Grå norsliknande jiggar firade återigen triumpher, färglada gjorde sig icke besvär.

På nyårsdagen var vädret återställt igen, grått disigt milt och blåsigt värre. Men nappade ändå helt OK.

Denna dag fick jag även finbesök från Skaraborg i form av Tri Lam o hans kompis David och visst lyckades de lura upp lite abborrar o någon gädda så alla nöjda och glada. Alltid roligt att finna nya fiskevänner!

Även idag fick det bli en kort tur efter abborre men idag var inte bara vädret surt utan abborren var på sitt suraste humör lyckades lura upp några direkt men sen var det nästan stört omöjligt så nu återstår att se vad nästa lediga stund har att erbjuda för nu återgår det mesta till det normala igen och Fiskeshopen har öppet som vanligt så Välkomna att bunkra upp inför vårens fiske.

Men vi hoppas verkligen Kung Bore kan ruska lite liv i sig själv och skänka oss lite is på våra sjöar först men det kanske är för mycket begärt.

Simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!