En omtumlande tid.

Ja nu har det gått några veckor sen jag yppade några rader här på bloggen. Men som de flesta vet har far min varit riktigt nära döden då hans hjärtsvikt blev akut sämre och skapade vatten i lungorna med andnöd som följd. Men efter att fått vård i 14 dagar är han åter hemma igen och det är bara att konstatera farsans hjärta är helt slut så det är bara medicinerna och pacemakern som håller honom vid liv. Så bättre lär det aldrig bli men inte så mycket sämre heller så han fick rådet att sköta sina mediciner och röra på sig så mycket han orkar och försöka vara som vanligt men inte överanstränga sig. Så kanske han hänger i ett tag till och till och med kan bli någon fisketur till för far. Han längtar så till sitt kära makrillmete och abborrefiske från isen. Hoppas han får uppleva detta åtminstone några gånger till. Han är trots allt snart 85 år men viljan att leva finns kvar. 
Vi var ute på en fin biltur i går söndag och spanade in några av hans gamla kära pimpelsjöar i sommarskrud. Var tänkt vi skulle göra lite "tjärnmete" men vid vare liten sjö som låg tillräckligt nära vägen för far att orka gå var det upptaget och omöjligt att ställa i från sig bilen. Så det blev fika vid Östersjön i stället.
Och med far liggandes på NÄL och med osäkerheten om han skulle få vara kvar i denna värld har det väl gjort att jag inte riktigt orkat med eget fiske aldrig roligt när ens föräldrar svävar mellan liv och död men vi skall alla den vägen vandra men tungt oavsett.
Men nu sköter jag om honom hemma och det känns lite bättre även om andningen är ansträngd ibland och ryggen värker är det allt bra mycket bättre än innan "tut-tut" bilen kom.
Och far ville att jag här skulle rikta ett stort tack till alla som jobbar på NÄL och alla andra sjukhus med för den delen. Han fick ett fantastiskt bra bemötande och all hjälp de överhuvud taget kunde uppbringa och jag är helt säker på att sjukhuspersonalen gett farsan ytterligare lite extra tid på jorden. Nu måste våra politiker öppna plånboken och ge läkarvåden de löner de förtjänar! Skamligt som det är nu!
 
Helt fisklös har jag dock inte varit dessa snart 3 veckor utan jag har gjort lite korta pass vissa kvällar. Men mest för att skingra tankarna och bara koppla av så enklaste simplaste möjligaste med lite mörtmete och abborrefiske här i centrum. Dock har jag kämpat vidare också med att lura de kinkiga rudorna i en närliggande liten å men nu börjar tvivla på att det ens bor några rudor där så nu återgår jag till att försöka där jag är 100% säker på att de finns. Men sen om de vill nappa är ju en helt annan sak. Har allt en ganska säker sjö nära mig där jag fått ruda varje gång men där är man ju liksom klar så mot nya djärva mål angående rudan.
 
Fick finbesök av en liten nyfiken kamrat förra helgen vid kanalen han var inte buskablyg av sig utan vi hade ett samtal rätt länge och han sa ungefär att nu får du dra upp lite fisk till mig för i värmen ids jag inte själv!
 
Och återigen fick man uppleva en fantastisk solnedgång den varan har vi trots allt blivit bortskämda med i år.
 
Men i min lilla å där jag hoppats på jätterudan finner jag bara prickiga mörtar och björknor inte ett tecken på ruda under alla försök denna sommar här trots de skall finnas i vattensystemet så nu nya tag någon annanstans.
 
Troligtvis årets sista fisk i den lilla ån nu lämnar vi den åt sitt öde.
 
Och nu verkar det snart bli omöjligt komma åt båten då området skall inhängnas och stängas av i flera år pga brobygget och det nya bostadsområdet på andra sidan, som allt annat med detta brobygge gick ingen information ut till allmänheten innan. När jag orkar skall jag skriva en historia och några insändare i lokalpressen och berätta hur illa behandlade vi blivit som bott i detta område. Där det tydligen bara måste byggas en bro till vilket pris som helst, som de flesta av Er kanske vet blev vi alla vräkta som bodde här trots husen ej får rivas då de är K-märkta. Men bro och bostadsområde för x-antal fantasimiljoner som inte finns skall det minsann byggas. Nä ta Er i kragen nu Trollhättebor och rösta bort storhetsvansinnes kommunalrådet innan han och hans anhang förstört hela Trollhättan och gjort oss fullständigt bankrutt (vilket Trollhättan om det varit ett företag hade varit för länge sedan). Nä ta hand om de invånare som redan lever här vi behöver inte bli fler som inte kan få jobb och lägg pengarna på skola, vård och omsorg istället! FY faan för de som styr stan nu på ren Svenska!! Som sagt när jag orkar och andan faller på skall Ni få höra den riktiga sanningen om hur detta projekt gått till och hur vi "småfolket" blivit behandlade!
 
Lite snabbtest på cityfiske i helgen, trots högsommar värme var relativt långsamt drop shot fiske bäst fast bland nate och under bryggor på grunt vatten strandnära. Diskreta transparanta långsmala jiggar överlägsna i solskenet.
 
Och i går söndag hittade jag rätt och i en kort men intensiv napprusch slogs 50-400 grammare om jiggarna under en brygga på 1,5 m djup. Bara ned och joxa lite i botten veva upp till ytan och hela stimmet följde med upp och dubble´efter dubblé kunde landas. men dog lika fort som det började men var roligt så länge det varade!
 
Så passa på att vara med på Billy Affelins AW fiske abborretävling i morgon tisdag 11/8 på denna plats mitt i Trollhättans centrum. Samling vid kanaltorget senast 17.15 fiske 17.30-20.00 Alla sportfiskemetoder är tillåtna och man räknar total längd på alla abborrar.
 
Länk till eventet:
 
 
Ja då fick jag skriva av mig lite igen kanske inte så mycket matnyttigt denna gång för Er övriga men skönt för mig att skriva av mig lite tankar, en slags återhämtning det med.
 
Sköt om Er därute så ses vi vid ett vatten nära dig.