Skara sommarland karpfestival 2019

Så har vi åter varit på besök i Skara Sommarland, som vanligt inte för att bada och åka karusell utan för att fiska och göra upp vem som blir årets karpmästare. Har ju blivet en återkommande tradition nu att första helgen i september blir det en 2 dagars karptävling i Skara. Blivit många år i rad nu och i år var det även en extra tävling på våren men detta är ju den äkta "Karpfestivalen".

Och även traditionen med fint väder i Skara fortsätter även om vi i år råkade ut för både dunder och brak men vid själva fisketiden var det drägligt väder som vanligt och under lördagen var det precis som brukligt i Skara det vill säga strålande sol och endast en svag vind som mötte de 23 deltagarna som fick plats i år.

Vi blev en salig blandning av en del nya ansikten som skulle pröva tävlingsmete efter karp för första gången och rutinerade rävar som varit med på samtliga tävlingar här.

Alla som besökt Sommarland har nog sett vilka mängder fisk det är i dammarna och de flesta som inte är insatta i karpars liv o levende tror nog att det bara är att kasta ut vad som helst så drar man hur mycket fisk som man orkar. Riktigt så enkelt är det dock inte i verkligheten utan till Er som tror det är superenkelt och det i stort sett är tekniskt omöjligt att misslyckas i Skara säger jag bara Välkomna att försöka och visa vad Ni duger till.

För karpfiske är karpfiske man måsta ha lite tur i lottningen av plats samt naturligtvis mäska och presentera sitt bete på rätt sätt för dagen och framförallt på rätt plats. Karpar favoriserar vissa områden och det kan skilja på metrar från att bli helt utan till att få 20 kg.

På lördagen trodde jag att jag för en gång skull i Skara hade lottat till mig en av de säkraste platserna på hela arenan men det var ju en detalj till man skall ju få karparna att nappa också.

Tacklade upp för alla upptänkliga situationer med 6 toppar till take a part 8-11,5 m med flöten mellan 0,2-0,7 gr, lina mellan 0,20-0,18 mm är lagom.  Det fick även bli ett matchmete för fiske mot andra sidan och ut i tomma intet samt feeder om de ville ha stillaliggande på botten. I vanlig ordning i Skara funkade bottenmete dock riktigt dåligt. De flesta försökte lite med den metoden men inte många karpar fångades på det utan här funkar matchmete eller take a part överlägset. Fiskar uteslutande med hullinglösa krokar (har vi oftast som ett krav vid karpfiske) men vid denna typ av fiske kan jag inte tänka mig något annat än hullinglöst. Enkelt att kroka av och lätt och hantera om kroken råkar fastna där den inte skall fastna. Kör med en modell från Gamakatsu (power carp) i storlekar 16-12, ja Ni läste rätt så små krokar används vid tävlingsfiske efter karp även om fiskarna är ibland både 2-3 eller 4 kilo eller mer. Dock är de flesta mindre man får här 200-600 gr men pigga urstarka rackare hur roligt som helst att fiska efter.

På lördagen fick jag alltså en guldpegg vid en bro men det gäller ju att förvalta den också. Satsade som vanligt att mäska på lite olika platser då man bör ha lite att skifta runt på vid karpfiske ofta kanske man kan ta 3-4 st på en plats sedan får man fylla på med lite godis och fiska på andra platser. Mäskar mest med partiklar i form av majs och pellets (hade jag haft tillgång hade jag haft kokt hampa också men nu varken orkade jag eller hann fixa med det). Tog med lite död maggot istället men det kändes som bortkastat med facit i hand.

Starten gick och man förväntade sig rocken roll direkt på första nedsläpp. Men som sagt karpar är karpar så den omedelbara responsen uteblev och man satt där med lång näsa och undrade vad som hände. De flesta hade en väldigt trög inledning och teorierna var många till varför det blev så. Visst fångades det en och annan karp omgående men inte alls i den utsträckning de flesta hoppats på. De som satt i skugga idag hade stor fördel medans vi som satt i sol fick kämpa för ett enda napp tror nog det fanns fisk där men de ville inte äta.

Så var vi åter på plats inne på Skara sommarland för att se vem som blir årets karpmästare. En stor eloge till ägarna på Skara Sommarland som upplåter området till oss år efter år så vi kan komma och ha roligt fiske.

Lottning av platser pågår och alla hoppas på "vinstlott" och inte "nitlott"

Arrangören själv var nöjd med sin plats och fick också bra så länge bron skuggade hans plats.
Hade dock fullt upp med några kämpaglada karpar som ville leka racerbil och drog några varv runt bropelarna.

Själv satt man på andra sidan bron i solens glans och trodde man satt på dagens guldtron så till den milda grad att jag la i 2 keepnet redan från start. Det skulle jag nog aldrig gjort troligtvis därför det sket sig så brutalt denna dag. För inte kan det väl vara att man suger fett på karpmete?!?

Tog 40 minuter innan jag fick första lilla karpen medans Stig halade upp den ena kilosen efter den andra. Efter 3 timmar av tävlingstidens 5 timmar har Stig lagt in en 20 minuters bensträckar pause och då hade jag endast landad 6 karpar men precis innan pause fick jag 2 lite bättre precis intill den närmaste bropelaren under bron där det hade blivit lite skugga. Men det var inte bara jag som hade det tufft till en början. regerande mästaren Shaun kom gående efter 2 timmar och var så frustrerad att han funderade på att åka hem då hade han inte haft ett napp. Men som den mästerfiskare han är löste han till slut upp knuten på sin plats och vägde in ca 29 kg, inte dagens högsta vikt men fint slagläge inför morgondagen.

Även jag fick klart bättre fiske efter pause då jag hade lite skugga att fiska i under bron och hade en helt Ok avslutning och fina kamper med kämpaglade Skarakarpar. Några slet sig dock men det får man räkna med då mycket bråte finns på botten och de dessutom får för sig att simma på utsidan om bropelaren inte många linor som står emot att skavas mot betong. Men mot slutet slapp ju Stig höra på mitt gnäll om att det är dags att lägga tävlingsprylarna på hyllan och åka hem för gott och börja med något annat för man får ju ändå inget.....

Men sista timmen räddade upp dagen något och jag kunde väga in knappa 12 kg på mina 16 karpar och man hade lite häng även om nog i år skulle bli svårt arr nå topp 5 då vi räknar total vikt över 2 dagar. Leder efter första dagen gjorde enda kvinnan i startfältet Tonje Hauger fra Norge med sina 32,96 kg.

Tyvärr kunde vi inte utnyttja platsen bakom piratskeppet i år tydligen pga myteri hoppas de får bukt med piraterna till nästa år så vi kan ha med denna fina plats igen.

Finn- Erik var dock riktigt tillfreds med sin plats inne i skogen innan start och han förvaltade den hyggligt och kunde väga in 15 580 gr men även han hade knappt napp innan skugga kom över platsen.

För egen del 11780 gr och en 12e plats bland de 23 deltagarna dag 1 vilket återigen vittnar om hur tufft karfiske kan vara trots enorma mängder fisk i dammarna måste man göra sitt yttersta för att ens få minsta lilla pill och återigen Ni som sitter hemma och tror det är en barnlek att fiska i Skara sommarland, välkomna att försöka!

Vikterna dag 1.

Som vanligt bodde de flesta över i stugorna på campingen och vi hade trevligt samkväm hela kvällen långt in på småtimmarna och den ena rövarhistorian efter den andra avlöste varandra. Och dagens man Jan Svensson som behövde mest tröst efter fisket fick sköta grillen och det skötte han med den äran. Fiskar han karp under söndagen lika bra som han skötte grillen jag då vänds nog prislistan hela varvet runt i morgon.

Många rövarhistorier blev det och "Michael Jackson" hatten jag hittade inne på området fick vara med hela kvällen den kommer bringa tur vid morgondagens lottning det är jag helt övertygad om.

Somnade nästan omgående när man väl la sig. Ingen ide´att vara uppe spriten var ju slut ändå sa nykteristen. Då var det stjärnklart, men redan kvart över 3 på natten rycktes man ur drömmarnas rike med att det smattrade som av skott från en kulspruta på taket och innan man visste ordet av brakade helvetet löst och man trodde att någon missnöjd karpfiskare sprängde hela Skara sommarland i luften men det var bara Tor som gick ovanligt hår åt på trumman där upp i Valhall.

Brummade sedan på oavbrutet och höll en annan vaken till halv sex och sedan ringde klockan 07.00 så det var bara att med sömndruckna ögon ta sig an en ny dag i en tävlingsmetares underbara värld med pisseregnet rinnande utanför fönstret. Men vi är ju i Skara så det skall väl ordna upp sig innan start kan man tänka. Och vid lottning var det åter solsken men det var tillfälligt i dag fick vi vår beskärda del av väta från ovan men åskan gick på behörigt avstånd så blixtnedslag i spöna var aldrig någon fara för. Och vi är ju trots allt på tävling i Skara så visst höll sig nederbörden undan större delen av tiden under fiskets gång.

Hoppades på att dra en kanin ur hatten vid lottdragningen av dagens platser men det blev plats 5 längst in i hörnet vid entrén där Jesper Dyberg kämpade ihop 16,8 kg igår. En trevlig plats med många valmöjligheter men lite instängt så är inte karpen här svårt locka dit nya men hade som mål att dubbla Jespers vikt från lördagen då andradagseffekten brukar vara grym i Skara och med mulet väder var förutsättningarna helt ändrade och de flesta trodde på bättre fiske på alla platser idag och visst blev det nästan så.

Samma upptackling som igår men betydligt grundare här än vid bron där jag satt igår där det är nästan 2 meter djupt här är det mellan 40 cm till lite över en meter djupt vilket inte alls är någon egentlig nackdel.

Riktiga lyxstugor vi fick tillgång till i år, betyg 5 av 5.

Lite blötare vid dagens samling, inte likt Skara men det ordnade upp sig under dagen men helt klart bra för fisket med lite moln som täckte solen.

Lite instängt på plats 5 men massor av valmöjligheter fick bli fiske mot kanterna på ön samt längs med land samt även en plats till vänster mitt i på vikens djupaste del ifall karpen favoriserade "djuphålan" (1,2 m djupt). "Turhatten" var på plats så vad kunde gå fel idag. En gammal avdankad tävlingsmetare som mig kan behöva all tur i världen för visst krävs det lite tur i fiske men i dessa samanhang kan man maximera sin tur med träning och åter träning för fiske är en väldigt liten del tur resten skicklighet och kunskap och erfarenhet om var, hur och varför! Glöm aldrig Ingemar Stenmarks berömda ord. "De ä konstigt ju mer jag tränar desto mer tur har jag"

I dag var karparna på ett helt annat humör nämligen äthumör och nappen uteblev inte idag utan karparna stod på kö. Men i vanlig ordning extremt små utslag på flötet och koncentration hela tiden är ett måste annars är det risk man missar något snabbt napp. Ett majs korn på kroken är egentligen allt som behövs och idag var det också dagens bete n.o1 och underhålls mäska med ett par korn samt lite pellets efter var 5-6 fisk var fullt tillräckligt för att hålla igång fisket idag. Och som vid de flesta gånger här i Skara ville karpen ha betet precis på botten eller lite överdjup. Prövade ett tag både under lördagen och söndagen att få upp dem till ytan men det vägrade de så fiske precis vid botten var det som gällde.

De flesta hade riktigt roligt fiske idag och det var något lättare och man förskte med lite olika knep och knåp sortera ut de lite bättre fiskarna men de något större karparna i Skara föredrar vissa platser så i mitt fall kändes det lite att man fick lita till turen vilken storlek som satt i andra änden men fick några rejäla linsträckare i varje fall bortåt 3 kg men de var de som idag fick karpar på runt 4 kg och en Gräskarp runt 3 kg fångades också. Redan igår skulle egentligen en gräskarp till på säkert över 5 kg ha vägts in. Men Marcus hade inte Fru Fortuna med sig när han skulle lägga ned Gräskarpen i keepnetet med håven utan den sprattlade till och behagade simma tillbaka direkt. Det som kallas quick release?

Många kämpaglada karpar fick syna insidan av håven denna dag.

De flesta är inte så stora men söta. (karparna alltså)

Lyckades med mitt mål med råge får nog ändå vara nöjd med mina 35 350 gr från denna peg trots allt högsta vikten någonsin från denna plats. Men mot mäster him self stod man sig slätt. Shaun trodde efter lottning att han lottat bort sig då han fick en av de erkänt besvärligare platserna men med mästerligt fiske så som det anstår en Engelsman visade han återigen var skåpet skulle stå och trollade upp 45100 gr från denna "svåra" plats och det räckte precis för att försvara titeln i år igen före en vilt kämpande "Skepplanda Niclas" men han fick se sig slagen med 320 gr över 2 dagar. Snacka om jämt ändå och idag var det 4 st som hade över 40 kg så mina 35  kg räckte till en 6e plats idag och en slutlig 9e plats så man ryckte upp sig något.

Man får väl göra ett nytt försök nästa år att peta ned Shaun från tronen om man får vara med och får sig en plats i startfältet. Borde väl egentligen vara så att Engelsmän automatisk får ett par kilo i viktavdrag bara för att de är Engelsmän, Nä skämt o sido stort grattis Shaun grymt fiskat som vanligt.

Finn Erik med en av sina många "bättre" karpar dag 2 de flesta tagna på matchmete inne i ett hörn.

Niclas lyckades också hitta de bättre och snuvade så när Shaun på titeln.

Team Norge kämpar på och det blev en tuff brödrarkamp denna gång men Nicklas här på bild fick till slut ge sig mot brodern sin.

Pengar skall göras på allt nu för tiden får barnen köpa pellets under den öppna säsongen och mata karparna med.

Prisutdelning, Finn Erik 5a, 59430 gr.

Nicklas S 4a 60550 gr.

Tommy S 3a, 61610 gr

Niclas K 2a, 73 600 gr

Och en värdig vinnare Shaun K, 73 900 gr

Shaun med vandrinspriset, 3 år i rad nästa år och priset blir ditt för evigt eller???

Så här blev det, Ni får själva räkna ut rangordningen...

Ja då var årets Skara tävling över för i år och vi längtar redan till nästa år hoppas de ansvariga på Skara fortsätter låta oss komma tillbaka och fiska igen och må bästa man vinna då, på återseende...

Det var allt jag hade att bjuda på denna gång, simma lugnt mina vänner så ses vi vid ett vatten nära dig!

#1 - - Niklas Eriksson:

Hej! Har läst lite om era fisken inne på skara sommarland! Ser sjukt trevligt ut! Tänkte om du vet ifall man får fiska lite där på kvällar ifall man bor på campingen? Eller vem man kan kolla med isåfall. Tänker att det vore ett kul sätt att introducera dottern till karpfiske!

Ha det gott
Niklas

Svar: HejVi har ju specialtillstånd för att få fiska och tävla på området men går nog prata med ägaren eller vaktmästaren på Skara sommarland de brukar inte vara omöjliga. Nu för tiden betalar vi 5000 kr/ gång vi lånar vattnet för tävling.